سایت خبری پیام ما آنلاین | لبخند پسته خندان خشک‌شده است پسته کرمان در انتظار تدبیر

لبخند پسته خندان خشک‌شده است پسته کرمان در انتظار تدبیر





۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۳

لبخند پسته خندان خشک‌شده است
پسته کرمان در انتظار تدبیر

پیام ما- حال خراب پسته کرمان که روزبه‌روز خراب‌تر می‌شود، روز گذشته سوژه اصلی خبرها بود.
پسته کرمان حال‌وروز خوبی ندارد. ازیک‌طرف کم‌آبی بی‌سابقه گلوی این محصول صادراتی را می‌فشارد و از طرف دیگر در امر صادرات هم با مشکل مواجه شده است. به‌طوری‌که پسته کرمان که در سال‌های گذشته نزدیک به 90 درصد صادرات کرمان را شامل می‌شده، در سال جاری سهمش به 51 درصد رسیده است. این آمار را مصطفی زریسفی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارائه می‌کند. او به «پیام ما» می‌گوید: «در یکی دو سال گذشته آرایش صادرات کرمان بدین‌صورت بود که حدود 87.5 درصد به محصولات کشاورزی که عمده آن پسته بود اختصاص داشت و 12.5 درصد هم به محصولات صنعتی و معدنی مثل مس، قالی و سیمان اختصاص داشت اما در 6 ماهه نخست سال جاری این آرایش 51 به 49 شده است و محصولات صنعتی و معدنی 49 درصد صادرات کرمان را شامل می‌شوند.» از طرف دیگر بر اساس آماری که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داده، در سال‌های اخیر صادرات پسته با کاهش 30 درصدی مواجه شده است. کاهش صادراتی که با توجه به اینکه 75 درصد پسته ایران در کرمان تولید می‌شود، بیشترین تأثیر را بر کرمان می‌گذارد.
نبرد سخت ایران و امریکا
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان وضعیت نه‌چندان خوب پسته کرمان را حاصل مدیریت ضعیف در سال‌های گذشته و کم‌آبی می‌داند. حسین امیری خامکانی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، به ایسنا می‌گوید: «عدم مدیریت درست در چند سال گذشته سال‌به‌سال بازار پسته ما را در دنیا رو به کاهش برده و رقبایی مثل آمریکا نیز سال‌به‌سال بازار پسته خود را افزایش دادند.» وی خود تحریمی و برخوردهای سیاسی داخلی در گذشته و همچنین کاهش نقش تعاونی و تحریم‌های ناعادلانه را از عواملی می‌داند که بازارهای جهانی پسته را از ایران گرفته‌اند. امیری خامکانی اصلی‌ترین رقیب پسته کرمان را پسته امریکا می‌داند و می‌گوید: «آمریکا رقیب اصلی ما شبیه به جنگ نفت تلاش دارد رقابت سختی را انجام دهد.»
تولید پسته امریکا 2 برابر ایران
این در حالی است که بر اساس آماری که جلیل کاربخش، رییس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان کرمان می‌دهد، در سال جاری میزان تولید پسته آمریکا به‌عنوان رقیب اصلی، دو برابر محصول پسته ایران بوده است. آن‌طور که ایرنا نوشته، تقاضای سالانه مصرف پسته در دنیا 500 هزار تن است و بر اساس تحلیل کارشناسان این حوزه، این نگرانی به وجود آمده بود که مجموع 170 هزار تن تولید پسته ایران، 100 هزار تن تولید پسته ترکیه و سایر کشورها و نیز 330 هزار تن پسته تولیدی آمریکا، بیش از نیاز مصرفی دنیا باشد و همین عامل منجر به کاهش قیمت پسته شود. اتفاقی که به نظر رخ‌داده است.
پسته در انتظار تدبیر
روز گذشته وضعیت نه‌چندان خوب پسته کرمان منجر به برگزاری جلسه‌ای در این خصوص در استانداری کرمان شد. استاندار کرمان از تصمیم دولت یازدهم مبنی بر «دادن وام‌های ارزی برای صادرات با بهره کم توسط صندوق توسعه ملی به متقاضیان» پرده برداشت. تدبیری که به اعتقاد رزم حسینی به حل مشکلات اخیر پسته کمک می‌کند. ملانوری، فرماندار رفسنجان هم کم‌آبی، دلال‌بازی و واسطه‌گری در خریدوفروش پسته را از مهم‌ترین عوامل مشکلات پسته عنوان کرد و خواستار این شد که با اتخاذ تصمیمات مناسب دلال‌بازی در پسته از میان برده شود. مکی آبادی فرماندار سیرجان هم رقابت‌پذیری در بازار پسته را راه‌حلی برای رفع مشکلات دانست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *