سایت خبری پیام ما آنلاین | چالش بازی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی روسیه آزادی سیاه پوش می‌شود

چالش بازی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی روسیه آزادی سیاه پوش می‌شود





۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۹

چالش بازی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی روسیه
آزادی سیاه پوش می‌شود

همزمانی بازی ایران و کره جنوبی از مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه با شامگاه تاسوعا و شب عاشورای حسینی (سه شنبه 20 مهرماه 1390) این روزها سوژه اصلی محافل ورزشی و سیاسی است و همه رجال سیاسی و ورزشی و مذهبی در این باره اظهار نظرهای متفاوتی کرده اند.
با این حال و به رغم تمامی تهدید ها و صحبت ها، برگزاری این بازی در زمان و ساعت مقرر تقریبا حتمی به نظر می رسد و تیم کشورمان باید در همان ساعتی که FIFA و AFC از مدت ها قبل تعیین کرده بود، در ورزشگاه آزادی میزبان کره ای ها باشد.
با توجه به حتمی بودن برگزاری این مسابقه، تقاضای لغو یا تعویق یک بازی ملی، بی فایده است و این موضع گیری ها تنها مایه حساسیت و بدبینی می شود. اظهار نظرها به جایی رسیده که برخی از امامان جمعه در خطبه ها به این موضوع پرداخته اند و به عنوان نمونه امام جمعه شهرستان نهاوند گفته است:
«برگزاری مسابقات فوتبال در شب عاشورا دهن کجی به شئون اسلام و انقلاب و نظام است. با این اقدام بسیاری از جوانان از عزاداری باز می مانند. این اقدام نیات پشت پرده فیفا را نشان می دهد که متأثر از استکبار جهانی است. این خلاف سیاست نظام و انقلاب و اسلام است چرا که در هر دو صورت برد و باخت، اقدامات و حرکاتی صورت می گیرد که موجب بی احترامی به امام حسین‌ع می شود… اگر با توجه به اعمال نفوذ فیفا موفق به لغو این دیدار نشدیم هیأت های عزاداری تهران باید با ورود شایسته به ورزشگاه آزادی و به کارگیری نمادها و فرهنگ عاشورایی جوابی دندان شکن به همه کسانی بدهند که با شئون اسلام مخالفت کرده اند».( عصر ایران، 11 مهر)
و یا حتی آیت‌الله یزدی رییس شورای عالی مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری مسابقه فوتبال ایران- کره در شب تاسوعا اظهار داشت: «وزیر محترم در حد خود تلاش کرده این مسابقه را جابه‌جا کنند اما گفته شد این تقویم ۴ سال پیش چیده شده است. وزیر اگرچه تلاش خود را کرده اما نتوانسته این تاریخ را جابه‌جا کند. به ایشان می‌گویم «آقای وزیر! وزارت شما در سایه احترام به عاشورا و تاسوعا محقق شد، شما وزیر این نظام هستید؛ این نظام در سایه محرم و صفر محقق شده و این نعمت‌ها در سایه اسلام و انقلاب و عاشورا است.اینکه نمی‌توانید این مسابقه را جابه‌جا کنید این جواب‌ها قانع‌کننده نیست، من شما را نصیحت نمی‌کنم بلکه از شما می‌خواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت شکنی است. اگر قرار باشد که برای حفظ حرمت عاشورا قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟».(وکیل ملت، 12 مهر)
علی مطهری، در نامه‌ای به محمد یزدی از اظهارات او در مورد لغو برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در شب تاسوعا انتقاد می کند و می نویسد: «روشن است که بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد، اما اکنون که امکان این امر وجود ندارد و لغو این بازی هم خسارات‌های جبران ناپذیری برای کشور دارد، به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود، در حالیکه از نظر شرعی، مانعی برای برگزاری مراسم ازدواج در این دو ماه وجود ندارد، چه اشکالی دارد که به استثنای چند روز قبل و بعد از عاشورا و اربعین و سه روز آخر صفر، مردم عرفا هم مجاز به برگزاری مراسم ازدواج باشند؟ وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه اینکه سوار بر این موج ها شوند»
«اینجانب جنابعالی را در مجموع یک روحانی عالم و روشنفکر می‌دانم ولی رویکردی مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کردید برایم قابل هضم نیست و معتقدم عده‌ای را از دین گریزان می کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد».(عصر ایران، 13 مهر)
محمد رضا نقدی درباره اعلام زمان برگزاری بازی ایران مقابل کره جنوبی در عصر تاسوعا گفت: کینه جویی های همیشگی دشمنان اسلامی و تلاش برای کاستن از ارزش های انقلابی- اسلامی است.دشمن در همین راستا در بخش ورزش هم می کوشد به برگزاری مسابقات ورزشی بین‌المللی در ایام مذهبی مورد احترام ملت و نظام مقدس اسلامی بپردازد.(کاپ)
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این باره گفته : تقویم فیفا 4 ساله تنظیم می‌شود و در سال 1391 نوشته شده است. الان در سایت فیفا تا سال 2024 هم برنامه‌ریزی شده است. آنجا هم گفته شده که در مجموع 11 اکتبر که 20 مهر می شود، بازی ایران و کره جنوبی است.فدراسیون هیچ گونه دخل و تصرفی در برنامه ریزی فیفا ندارد و فیفا خودش برای تیم ها برنامه ریزی می‌کند. بارها برای تغییر زمان و مکان بازی پیشنهاد دادیم حتی به AFC رفتیم و جلسه‌ای هم با اینفانتینیو برگزار کردیم اما مورد موافقت فرار نگرفت و اینفانتینو به ما گفت که امسال نمی توانیم کاری کنیم اما می توانیم کاری کنیم که سال های بعد این اتفاق رخ ندهد. حتی بحث انصراف را مطرح کردیم که گفتند 3 بازی شما با نتیجه 3 برصفر می شود که در آن صورت به جام جهانی نمی رفتیم. با این حال برای این بازی مطیع نظام هستیم.از نظر فوتبالی هر حرکتی که باید را انجام دادیم ولی مطیع مسولین،شورای امنیت و وزارت ورزش هستیم و البته حجت الله بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ بعدا اعلام کرد که «مسئولان امنیت ملی اجازه برگزاری این دیدار را در شب عاشورا صادر کرده اند».
این اولین بار نیست که فوتبال ایران در عرصه‌ی بین‌المللی باید پذیرای تیم های دیگر در روزهای ماه محرم باشد. قبلاً دو بار دیگر نیز این اتفاق افتاده است و هر دو مورد مربوط به بازی‌های استقلال در جام باشگاه‌های آسیا بوده است. استقلال در تابستان سال ۱۳۶۹ در اولین گام از جام باشگاه‌های آسیا حریفی به نام السد قطر را پیش روی خود داشت. بازی رفت دو تیم در قطر به تساوی 1-1 رسید اما بازی برگشت در تهران و در روز تاسوعا برگزار شد. شاهرخ بیانی، کاپیتان استقلال، با پرچمی که خاص روزهای عزاداری محرم بود وارد زمین شد و اتفاقا بازی را برد تا به مرحله‌ی بعد صعود کند. نکته‌ی مهم این‌که ورزشگاه آزادی در روز بازی تقریبا پر از تماشاگر بود.
در آن زمان حساسیت چندانی نسبت به برگزاری بازی استقلال در روز تاسوعا ایجاد نشد؛ وگرنه امکان تغییر زمان بازی با توجه به بی‌نظمی‌های مرسوم آن‌ زمان در جام‌ باشگاه‌ها وجود داشت‌. وقوع جنگ خلیج‌فارس ادامه‌ی این رقابت‌ها را نزدیک به یک‌سال عقب انداخت و استقلال که در تابستان ۶۹ السد را برده بود، در تابستان ۷۰ قهرمان آسیا شد.
در روزهای پایانی فروردین ۱۳۷۸ نیز استقلال میزبان مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام باشگاه‌های آسیا در تهران شد. این‌ بار دیدار نیمه‌نهایی بین استقلال و دالیان چین یک روز پس از عاشورا برگزار می‌شد. مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی قبل از شروع بازی انجام شد و بازیکنان استقلال با شال‌های متناسب با آن ایام وارد زمین شدند.(ورزش سه، 11 مهر)

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *