سایت خبری پیام ما آنلاین | قالیباف در مسیر احمدی‌نژاد

قالیباف در مسیر احمدی‌نژاد





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۲

قالیباف در مسیر احمدی‌نژاد

خبرآنلاین نوشت:
قالیباف به لحاظ سیاسی شباهت‌های جدی با احمدی‌نژاد دارد و به‌سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که همه ناکامی‌های شهردار پیشین در انتظار شهردار کنونی هم باشد. دورخیز موفق محمود احمدی‌نژاد از کرسی شهرداری تهران به کاخ ریاست جمهوری، خلفش را هم به هوس انداخت تا همین گزینه را انتخاب کند.
محمدباقر قالیباف که در انتخابات ۸۴ رقیب احمدی‎نژاد بود و در دو هفته منتهی به انتخابات، حامیانش پشتش را خالی کردند و به نامزد پیروز پیوستند، در انتخابات ۹۲ هم شانسش را برای دومین بار آزمود. قالیباف در انتخابات ۸۴، با کسب حدود ۴ میلیون رأی چهارم شد و در انتخابات ۹۲، با ۶ میلیون رأی دوم شد. دو ماه پیش بود که زمزمه‌هایی دال بر ابراز تمایل دوباره او برای حضور در عرصه رقابت ریاست جمهوری ۹۶ شنیده شد. او که به تبلیغات «پرخرج» در ایام انتخابات شهره است؛ در انتخابات ۸۴، یک‌چهارم نامزد پیروز رأی کسب کرد و در انتخابات چهار سال پیش هم یک‌سوم آرای نامزد پیروز را در سبد رأی خود جمع کرد که گویای فاصله معنی‌دار آرای او با روسای جمهور نهم و یازدهم است.
هرچند تبلیغات پرطمطراقش نیز نتوانست او را به کرسی ریاست جمهوری برساند. قالیباف اگرچه برای حضور در انتخابات ۸۸ هم ابتدا اعلام آمادگی کرده بود اما نهایتاً برای نامزدی در آن ثبت‌نام نکرد .این اقدام را شاید بتوان به‌حساب محاسبه‌گری او گذاشت. چه آنکه تمدید دوره ریاست جمهوری در دور دوم در تمامی ادوار گذشته مسبوق به سابقه بوده و شانس دیگر نامزدها کمتر است. علاوه بر این او یک‌بار رقابت با چهره‌های شاخصی چون هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان را در سال ۸۴ آزموده و بازی را باخته بود و می‎دانست که توان رقابت دوباره با دو کاندیدای اصلاح‌طلب سال 88 را ندارد. با این تجربه جای سؤال است که او چطور می‌پندارد که در انتخابات سال آینده می‌تواند با حسن روحانی که چهار سال پیش عرصه را به او واگذار کرده بود، رقابت کند؟
قالیباف نیز همچون احمدی‌نژاد، نه‌تنها از حمایت سیاسی اصولگرایان ریشه‌دار برخوردار نبوده و نیست بلکه شخصاً نیز نتوانسته است در رأس یک جریان قرارگرفته و برای خود تشکلی ترتیب دهد.
چه آنکه احمدی‌نژاد نیز نه به جرگه حامیانش در قالب «رایحه خوش‌خدمت» پیوست و نه تشکل متبوعش با حضور وزرا و استاندارانش موسوم به «یکتا» در سپهر سیاست ایران، جایگاه ویژه‌ای یافت. قالیباف هم نه در میان «آبادگران» جایگاه ویژه‌ای دارد و نه تشکل‌های منتسب به وی همچون «حزب آزادگی ایران اسلامی» و «جمعیت پیشرفت و عدالت»، در جغرافیای سیاسی کشور محلی از اعراب ‌دارند. بی‌تحرکی و بی‌تأثیری این دست تشکل‎ها هم ازآن‌روست که فاقد چهره‌های اثرگذار و شناخته‌شده‌اند و هم ازآن‌روست که اساساً رسم فکری مشخصی ندارند. آنچه از رصد فضای سیاسی برمی‌آید آن است که قالیباف به لحاظ سیاسی شباهت‌های جدی با احمدی‌نژاد دارد و به‌سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که همه ناکامی‌های شهردار پیشین در انتظار شهردار کنونی هم باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *