سایت خبری پیام ما آنلاین | جمعی از کارکنان اپراتورهای برق منطقه‌ای کرمان تجمع کردند یکسان‌سازی حقوق برقی‌ها در هاله‌ای از ابهام

جمعی از کارکنان اپراتورهای برق منطقه‌ای کرمان تجمع کردند یکسان‌سازی حقوق برقی‌ها در هاله‌ای از ابهام





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۸

جمعی از کارکنان اپراتورهای برق منطقه‌ای کرمان تجمع کردند
یکسان‌سازی حقوق برقی‌ها در هاله‌ای از ابهام

جمعی از کارکنان اپراتورهای برق کرمان در اعتراض به «یکسان‌سازی نشدن حقوق و مزایا» با کارمندان وزارت نیرو در حالی مقابل شرکت برق منطقه‌ای تجمع کردند که مدیر این شرکت، حل مشکل این افراد را منوط به رفع ایرادات قانونی می‌داند.
مشکلی که از سه سال قبل برای کارکنان اپراتورهای بهره‌برداری برق کشور وجود داشت، در برخی استان‌ها ازجمله کرمان هنوز حل‌نشده است. همین امر موجب شد جمعی از این کارکنان روز گذشته در مقابل شرکت برق منطقه‌ای کرمان، واقع در بلوار پارادیس، تجمع کنند. تجمعی که با تشکیل جلسه‌ای میان نماینده‌های معترضان و نصراللهی مدیرعامل این شرکت، پایان یافت. جلسه‌ای که اگرچه توانست به این تجمع پایان دهد اما نتیجه مشخصی دربر نداشت. یکی از نماینده‌های معترضان از «قول مدیرعامل برای حل شدن مشکل ظرف یک ماه» خبر داد و نصراللهی حل این مشکل را به این سادگی‌ها نمی‌داند.
اعتراضات سابقه‌دار
این اولین بار نیست که کارکنان اپراتورهای برق به تفاوت حقوق و مزایای خود با کارمندان وزارت نیرو معترض می‌شوند. آن‌طور که تصمیم نیوز نوشته، نیمه اول اسفند ۹۳ بود که برخی از کارگران وزارت نیرو در اعتراض به «مشخص نبودن شرایط استخدامی خود» مقابل این وزارتخانه اعتراض کردند و به دلیل بی‌نتیجه بودن، دامنه اعتراضات به مقابل مجلس رسید. با ادامه اعتراضات در مقابل مجلس، برخی نمایندگان برای رفع مشکل این کارگران که اکثرشان خواستار «تبدیل قراردادهای خود به پیمانی یا رسمی بودند» به رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نامه نوشتند. از اواخر فروردین‌ماه 94 بود که جلساتی در مجلس با حضور نماینده‌های دولت و وزارت نیرو برگزار شد. در آبان ماه 94، حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نهم (نماینده فعلی مردم زرند در مجلس و نایب رییس کمیسیون انرژی) از «بررسی و تصویب طرح یکسان‌سازی مزایا، حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین اپراتورهای برق با سایر کارمندان وزارت نیرو» خبر داد. بااین‌حال تا پایان سال 94 و به دلیل اینکه بودجه‌این سال قبلاً تصویب‌شده بود، تغییری در وضعیت این کارکنان به وجود نیامد.
بودجه‌ای که در قانون
دیده شد
در بودجه ابلاغی سال 95 اما اوضاع متفاوت شد. در بخش دهم قانون بودجه 95 (تغییرات متفرقه) و در بند شماره 61بودجه‌ای که از سوی رییس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمان ابلاغ شد، نوشته‌شده بود: «وزارت نیرو (شرکت توانیر) نسبت به همسان‌سازی پرداختی ماهانه اپراتورهای پست‌های انتقال و فوق توزیع سراسر کشور با سایر کارکنان پیمانی و رسمی اقدام نماید.»
این قانون که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده، این امیدواری را برای کارکنان شرکتی اپراتورهای بهره‌برداری برق به وجود آورد که پرداختی ماهانه‌شان با دیگر کارمندان رسمی، همسان‌سازی شود. اما در تیرماه 95 برخی رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری ایلنا گزارش دادند که « جمعی از اپراتورهای پست‌های فشارقوی برق در تماس با ما از اجرایی نشدن طرح همسان‌سازی حقوق و مزایای آن‌ها با نیروهای پیمانی و رسمی وزارت نیرو ابراز نگرانی کردند. این اپراتور‌ها می‌گویند هرساله در قرارداد‌ها مقدار ناچیزی افزایش مزدی انجام می‌شود و وزارت نیرو به‌جای اجرای همسان‌سازی و یکسان نمودن ردیف‌های حقوقی، اقدام به این افزایش ناچیز می‌کند. در جلسه علنی ۲۳ تیرماه مجلس شورای اسلامی نیز، علیرضا محجوب نماینده تهران به وزیر نیرو در خصوص لزوم اجرای فوری بند ۶۱ ردیف متفرقه بودجه ۹۵ به هنگام تنظیم قراردادهای جدید برای اپراتورهای قرارداد معین تذکر داده است. این بند بودجه مربوط به لزوم اجرای یکسان‌سازی حقوق و مزایای اپراتورهای برق است.»
قرار بود هفته گذشته هم در کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط با این موضوع بحث شود که حسین امیری خامکانی، نایب رییس این کمیسیون پاسخ تماس‌های ما را نداد.

برق منطقه‌ای به قانون عمل کند
یکی از نماینده‌های معترضانی که در مقابل برق منطقه‌ای کرمان تجمع کرده بودند به «پیام ما» گفت: «در بیشتر استان‌های کشور وضعیت کارکنان شرکتی اپراتورهای برق حل‌شده اما در کرمان این اتفاق نیفتاده است.» وی بابیان اینکه از سال 89 به ما قول دادند «همسان‌سازی» صورت بگیرد، اظهار کرد: «اما الان مزایا و حقوق ما نصف کارکنان رسمی و پیمانی است.»
او اضافه کرد: «از ابتدای امسال هم حقوق ما را افزایش ندادند چراکه می‌گویند هنوز وضعیت شما مشخص نیست. ما فقط خواستار اجرای قانون هستیم.
چطور در قانون بودجه کشور به همسان‌سازی حقوق ما با دیگر کارکنان اشاره‌شده اما هنوز این اتفاق نیفتاده است؟ متأسفانه چند سال است که ما درگیر این ماجرا هستیم و آرامش ما گرفته‌شده است.»

نظر منفی مرکز پژوهش‌های مجلس نهم
البته مرکز پژوهش‌های مجلس نهم پیشنهاد رد کلیات این طرح را رد داده بود. گزارشی که آبان ماه 94 این مرکز منتشر کرده بود، کلیات طرح «یکسان‌سازی مزایا، حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین اپراتورهای برق با سایر کارمندان پیمانی و رسمی» را رد می‌کرد. این گزارش با توجه به بند 8 ماده 2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، شبکه‌های اصلی برق را غیرقابل واگذاری و نه «شغل حاکمیتی» {آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره‌مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی‌شود.} خواند و افزود: «حتی با فرض اینکه وظیفه‌ای حاکمیتی تلقی شود، بازهم الزامی برای دستگاه‌های متولی امر وجود ندارد که خود عهده‌دار کلیه فرآیند انجام کار باشند.» همچنین طرح را به علت دارا بودن بار مالی مغایر با اصل 75 قانون اساسی و به دلیل ایجاد تبعیض در بین گروهی از کارکنان دستگاه‌های اجرای مغایر با بند 9 اصل سوم قانون اساسی خوانده بود.

هرچه قانون بگوید
مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: «همسان‌سازی حقوق و مزایا بار مالی دارد. ما هم در شرایطی می‌توانیم این همسان‌سازی را در کرمان انجام دهیم که وزارتخانه برای این کار بودجه تخصیص دهد.» علی‌اصغر نصراللهی با رد این موضوع که این قانون فقط در کرمان اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: «این‌گونه نیست. مطمئن باشید اگر قانون بگوید همسان‌سازی شود، من که نمی‌توانم تخلف کنم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای امسال این موضوع را در نظر نگرفته و شاید سال 96 این اتفاق بیفتد.» وی بابیان اینکه از سال 82 تمام نیروهای اپراتورهای برق کرمان برون‌سپاری شدند، افزود: «هم‌اکنون ما حدود 600 تا 650 نیرو داریم که خواستار همسان‌سازی هستند. اگر ردیف سازمانی داده شود و مشکلات قانونی که وجود دارد حل شود، ما هم استقبال می‌کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *