سایت خبری پیام ما آنلاین | بحث وزیر خارجه و نماینده کرمان درباره کم‌کاری سفرا در اقتصاد پاسخ های قانع کننده ظریف به مجلس

بحث وزیر خارجه و نماینده کرمان درباره کم‌کاری سفرا در اقتصاد پاسخ های قانع کننده ظریف به مجلس





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۰:۲۳

بحث وزیر خارجه و نماینده کرمان درباره کم‌کاری سفرا در اقتصاد
پاسخ های قانع کننده ظریف به مجلس

وزیر خارجه کشورمان که روز گذشته برای پاسخ به سؤالات پورابراهیمی و کریمی قدوسی به صحن علنی مجلس رفته بود، با صحبت‌هایش توانست نمایندگان مجلس را قانع کند.
محمدجواد ظریف در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد که می‌بایست پاسخگوی چهار سؤال باشد. یک سؤال در زمینه فعالیت وزارت خارجه در زمینه اقتصادی که از طرف محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس طرح‌شده بود و سه سؤال سیاسی که حسین کریمی قدوسی، نماینده دلواپس مشهد طرح کرده بود.
سؤال نماینده کرمان از وزیر خارجه به مردادماه جاری برمی‌گردد. سؤالی که طبق گفته نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ابتدا در این کمیسیون از طرف پورابراهیمی مطرح شد اما توضیحات ظریف با این مضمون که «معتقدم وزارت امور خارجه باید به معیشت مردم کمک کند و در خدمت توسعه کشور باشد» نتوانست نماینده کرمان را قانع کند و طبق تشخیص کمیسیون امنیت ملی، این سؤال برای اعلام وصول در صحن علنی به هیأت رییسه مجلس تقدیم شد.
پورابراهیمی معتقد بود وزارت خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی فعال نیست و در همین خصوص از وزیر خارجه سؤال دارد. به همین دلیل روز گذشته وزیر خارجه کشورمان به صحن علنی مجلس رفت و این بار با توضیحاتی که داد توانست پورابراهیمی را، البته به‌صورت مشروط، قانع کند.
قانع شد اما با شرط
وزیر خارجه کشورمان «تسهیل امر سرمایه‌گذاری خارجی» را از اقدامات مثبت وزارت خارجه عنوان کرد و اعلام کرد که «وزارت امور خارجه آمادگی دارد دغدغه نمایندگان مجلس درباره موضوعات اقتصادی را رفع کند.»
نماینده کرمان هم با دادن این توضیح که «اگر آقای ظریف برنامه تحولات ساختار اقتصادی را انجام و پس از گذشت 3 ماه گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی ارائه دهند» اعلام کرد از توضیحات ظریف قانع شده است. البته وزیر خارجه کشورمان تنها وزیری نبود که از طرف پورابراهیمی مورد سؤال واقع می‌شود.
امروز علی جنتی، وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی می‌رود تا به سؤال پورابراهیمی و چهار نماینده دیگر پاسخ دهد و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم فردا در کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس حاضر می‌شود تا به دو سؤال پورابراهیمی و 16 سؤال 15 نماینده دیگر پاسخ دهد.
همچنین محمدمهدی زاهدی، دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس هم فردا از فرهادی، وزیر علوم، در کمیسیون آموزش مجلس به همراه پنج نماینده دیگر سؤال می‌پرسد.
مخالفت 135 نماینده با سؤالات نماینده دلواپس
کریمی قدوسی دیگر نماینده سؤال‌کننده از ظریف، درباره «گزارش قانونی وزارت امور خارجه در اجرای مفاد برجام، تغییر معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه و علت مخالفت آشکار وزیر امور خارجه در رسانه‌های غربی در مخالفت با برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست» سؤال پرسید که 135 نماینده مجلس از 253 نماینده حاضر در مقابل 105 نماینده دیگر، پاسخ ظریف به این سؤالات را قانع‌کننده دانستند. کریمی قدوسی از معدود نمایندگان دلواپس مجلس دهم شورای اسلامی است. او 16 فروردین 94 هم در مجلس با محمدجواد ظریف درگیر شده بود. از مشهورترین اظهارنظرهای قدوسی هم به متهم کردن حسن روحانی به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» بود. آن‌طور که ایسنا نوشت، وی گفته بود: «رییس جمهور در رساله دکترای خود اطلاعات مهمی در حوزه فقه و فقاهت در اختیار انگلیسی‌ها قرار داده است.»

گزیده سؤال پورابراهیمی از ظریف
این سؤال وجود دارد که وزارت خارجه در این شرایط جنگ اقتصادی چه‌کار می‌کند؟
از برخی سفرا درباره میزان صادرات و واردات کشور سؤال می‌کنیم، اصلاً اطلاعی ندارند؛ سفرای ما همه‌چیز را بلدند غیر از اقتصاد!
عملکرد وزارت امور خارجه با رویکرد حوزه‌های امنیتی و سیاسی توأمان شده است.
وزارت خارجه باید به این سؤال پاسخ بدهد که به چه علت در عرصه دیپلماسی اقتصادی فعالیت ندارد./خبرگزاری مهر و میزان

گزیده پاسخ ظریف به پور ابراهیمی
سابقه 3 سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانسته‌ایم شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را تا حد قابل‌توجهی تعدیل کنیم تا جذب سرمایه و فناوری امکان‌پذیر باشد.
فضای بین‌المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه‌بر بود اما امروز همکاری با ایران برای کشورهای دیگر افتخارآفرین است.
سفرا از این موضوع نگرانی دارند که متهم به فساد اقتصادی شوند./ خبرگزاری خانه ملت و میزان

پاسخ محکم ظریف به نماینده دلواپس
محمدجواد ظریف همچنین به سؤالات کریمی قدوسی، نماینده مشهد پاسخ‌های محکمی داد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی بابیان اینکه ادعا در خصوص جابجایی دکتر امیر عبدالهیان به علت نگرانی خارجی‌ها توهین به‌نظام و کشور است، گفت: «ما به خاطر نگرانی‌ خارجی‌ها، مسئولان خود را تغییر نخواهیم داد و این حرف هیچ اساس و پایه‌ای ندارد.» ظریف همچنین اظهار کرد: «واقعاً متأسفم که از تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می‌شود که وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند، زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، این حرف از هیچ‌کس پذیرفته نیست؛ چون هیچ‌کس چنین حقی را ندارد من از شما تقاضا می‌کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی وجه سیاست خارجی انقلابی و مبارز ایران را در جهان خدشه نکنید. به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور جرات پیدا کنند که این لاتائلات را بگویند.» وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگر کریمی قدوسی درباره مخالفت وزارت امور خارجه با برگزاری نمایشگاه هولوکاست توضیح داد: «ضمن احترام به آزادی بیان، اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمک به مظلوم‌نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم فلسطین نیست. همه‌کسانی که در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی حضور دارند و در خط مقدم جبهه مبارزه با صهیونیسم هستند هم‌نظر بنده هستند. ضمن اینکه بنده کاری را محکوم نکردم بلکه گفتم ما در این موضوع شرکت نمی‌کنیم و این کاری است که توسط بخش غیردولتی انجام‌شده است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *