سایت خبری پیام ما آنلاین | نداشتن قرارداد؛ مشکل دردسرساز مهم‌ترین پروژه شهری کرمان آزادی برای کرمانی ها گران تمام شد

نداشتن قرارداد؛ مشکل دردسرساز مهم‌ترین پروژه شهری کرمان آزادی برای کرمانی ها گران تمام شد





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۲

نداشتن قرارداد؛ مشکل دردسرساز مهم‌ترین پروژه شهری کرمان
آزادی برای کرمانی ها
گران تمام شد

بحث بر سر پروژه میدان آزادی در نشست عمومی شورای شهر کرمان در حالی بالا گرفت که رییس این شورا از بالاتر رفتن هزینه‌ها نسبت به پیش‌بینی‌ها خبر داد.
نشست عمومی شورای شهر کرمان مطابق گذشته شامگاه یکشنبه در محل خانه شهر کرمان برگزار شد. در این جلسه مطابق معمول وضعیت پروژه میدان آزادی جزو بحث‌های اصلی بود اما صحبتی که مشرفی، رییس شورای شهر انجام داد نشان از وضعیت نه‌چندان خوب این پروژه داشت. وی گفت: «در بحث مالی میدان آزادی فکر می‌کردیم این پروژه با هزینه کمتری جمع شود اما بعد از انجام مراحل کار و محاسبات متوجه شدیم هزینه بالاتری دارد.» سعید گیلانی، عضو شورای شهر پاسخ داد: «وقتی کاری را بدون قرارداد شروع می‌کنید با این مشکلات هم روبرو می‌شویم. همان زمان گفتیم تکلیف قرارداد را روشن کنید.» جعفری دیگر عضو شورا هم گفت: «روز اول گفتیم ساخت را شروع نکنند تا زمانی که قرارداد تنظیم‌نشده؛ اما شروع کردید و حالا در بحث هزینه‌ها به مشکل برخوردیم.» مشرفی در جواب این دو عضو اظهار کرد: «دو سال قبل تصویب‌شده بود که طرح میدان آزادی و چند طرح دیگر به قرارگاه خاتم داده شود و ما به‌نوعی مجبور بودیم. مهر سال گذشته پروژه میدان آزادی شروع شد. ما در بحث محاسبات غیرقانونی عمل نکردیم اما من می‌گویم الان قرارداد را با روش علمی تنظیم کنیم.» وی همچنین گفت قرارگاه خاتم گفته تا 22 بهمن عملیات اجرایی پروژه میدان آزادی به پایان خواهد رسید. در این بحث درنهایت قرار شد امروز جلسه‌ای در دفتر سعید گیلانی با حضور مشاوران قرارگاه خاتم و نمایندگان شهرداری برگزار شود تا در خصوص محاسبات مالی میدان آزادی نتیجه‌گیری شود.
ساخت سه تقاطع غیرهمسطح جدید در کرمان
موسسه جهاد نصر با همکاری شهرداری کرمان سه تقاطع غیرهمسطح در شهر کرمان می‌سازد. علی بابایی، شهردار کرمان در این جلسه گفت: «جهاد نصر با قرارداد EPCF در خصوص تقاطع‌ها وارد همکاری شده است.» مشرفی رییس شورای شهر کرمان هم گفت: «شهرداری پیشنهاد داده جهاد نصر در پروژه‌های تقاطع غیر همسطح چهارراه نیکزاد و تقاطع غیر همسطح در جلوی ترمینال و تقاطع غیر همسطح در سه‌راه الله‌آباد همکاری کند.» طبق گفته وی، جهاد نصر هم تا میزان 100 میلیارد تومان (60 میلیارد عمرانی و 40 میلیارد آسفالت) برای همکاری در پروژه‌های شهر کرمان اعلام آمادگی کرده است. سعید گیلانی، عضو شورای شهر کرمان پس‌ازاین صحبت‌ها خواستار بررسی جزئیات کار شد که مشرفی گفت: «حتماً جزئیات در شورا بررسی می‌شود.» درنهایت با نظر اعضای شورا با کلیات همکاری موافقت شد اما قرار شد جزئیات قرارداد شهرداری با جهاد نصر در شورای شهر کرمان ظرف 15 روز بررسی شود.
اعضای کمیسیون کلان‌شهر مشخص شدند
یکی از دستور کارهای جلسه شب گذشته شورای شهر کرمان، تعیین و تکلیف کمیسیون‌ها بود که اعضای یک کمیسیون مهم مشخص شدند. برای کمیسیون کلان‌شهر شورای شهر کرمان ابتدا گیلانی، پنجعلی زاده، منصوری، جعفری، جوانمرد، ربانی زاده، مشرفی، مویدی، زاهدی و منصور ایرانمنش نامزد شدند. البته نامزدی مویدی به درخواست تعدادی از اعضای شورا و نامزدی مشرفی به درخواست مویدی بود. قبل از رای گیری اما ربانی زاده، زاهدی و مشرفی کنار رفتند تا هفت عضو کمیسیون کلان‌شهر مشخص شوند. البته قبل از مشخص شدن اعضای این کمیسیون، ربانی زاده، سخنگوی شورا از عملکرد برخی اعضا در کمیسیون‌ها انتقاد کرد. وی گفت: «آن‌طور که من در جریان هستم بعضی از کمیسیون‌ها با اکثریت اعضا تشکیل نمی‌شود. شنیده‌ام که بعضی از کمیسیون‌ها با حداقل اعضا مثلاً یک یا دو نفر تشکیل می‌شود. تقاضا دارم کمیسیون‌ها با اکثریت تشکیل شود تا مصوبات کمیسیون‌ها هنگام ارائه پخته باشند.» مشرفی، حرف ربانی را تائید کرد و تقاضا کرد از این بعد همه کمیسیون‌ها با اکثریت اعضا تشکیل و مصوبات بررسی شوند و بعد در جلسه عمومی مطرح شوند.
شورای چهارم، نمونه است!
مشرفی همچنین در این جلسه با گلایه از اینکه «مردم به‌درستی از اقدامات شورای شهر کرمان مطلع نیستند» عملکرد شورای چهارم در مقابل شوراهای دوم و سوم را نمونه دانست! رییس شورا در حالی چنین موضعی گرفت که حواشی شورای شهر چهارم، از اختلاف با استاندار تا اختلاف‌های درونی شورا، هنوز از اذهان پاک نشده است.
بررسی معضل متکدیان
از دیگر اتفاقات مهم نشست عمومی شورای شهر کرمان، حضور یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان در این نشست بود. بحث اصلی با حضور این مسئول هم، رسیدگی به معضل وجود متکدیان در خیابان‌های شهر کرمان بود. سعید گیلانی دراین‌باره گفت: «در خصوص جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر چند طرح باهم انجام می‌شود ولی باز ما شاهد حضور متکدیان هستیم. در مورد متکدیان، کمیته امداد باید به‌صورت پایلوت در این زمینه برنامه‌ریزی کند و برای اشتغال‌زایی این افراد فکری شود. حتی در زمینه اشتغال‌زایی این افراد بعضی از شرکت‌های خصوصی حاضر هستند تعدادی از این افراد را بپذیرد و بخش دیگر هم کمیته و بهزیستی و شهرداری برنامه بریزد و برای مابقی متکدیان که همچنان در سطح شهر هستند قانونی برخورد شود.» شهردار کرمان از انعقاد تفاهم با کمیته امداد در خصوص مکان نگهداری متکدیان و ساماندهی و برگشتن به جامعه خبر داد. منصوری در این زمینه اظهار کرد: «اساس کار کمیته امداد رسیدگی به مستمندان است اما متأسفانه در شهر کرمان همکاری بین شهرداری، کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد.» صدیقه زاهدی دیگر عضو شورا گفت: «کمیته امداد ۴۰۰ ماشین در اختیار خانم‌هایی بی‌سرپرست گذاشته که جای تشکر دارد اما اگر ممکن است به حاشیه شهر ورود پیدا کند چراکه اکثراً معتاد هستند. معضلی مثل متکدیان تنها جنبه ظاهری ندارد. این افراد بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز دارند. در کرمان حدود ۱۲۰ نفر متکدی داریم که ارگان‌ها باید خصوصاً در زمینه اعتیاد و بیماری‌ها ورد پیدا کنند. موضوع دیگر هم زنان خیابانی هستند که اعتراضات زیادی داشته است و به نظر من معضل اصلی ما تن‌پروری این افراد است.» مؤمنی دیگر عضو شورا هم از مدیرکل کمیته امداد خواست که به معضل بیکاری و جمع‌آوری متکدیان به‌طورجدی تری ورود کند. صادقی، مدیرکل کمیته امداد هم در خصوص اقدامات این اداره توضیحاتی را مطرح کرد.
در حاشیه:
* مشرفی، رییس شورای شهر از دیگر اعضا خواست با رایزنی برای انتخابات سال آینده شورای شهر به یک لیست واحد برسند. این در حالی است دوره بعد تعداد اعضای شورای شهر کرمان باید 11 نفر باشند. مؤمنی، عضو شورا هم به این مسئله اشاره کرد و خطاب به مشرفی گفت: «درهرصورت چهار نفر نمی‌توانند وارد شورا شوند.»
* دیوان‌بیگی، عضو شورا، به مناسبت عروسی فرزندش، یک کتاب درباره آیین‌نامه اخلاقی همسران علوی – فاطمی به خبرنگاران هدیه داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *