پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر چشمگیر در آرایش صادرات کرمان قالی اوج گرفت، پسته سقوط کرد

تغییر چشمگیر در آرایش صادرات کرمان قالی اوج گرفت، پسته سقوط کرد





۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۰:۰۵

تغییر چشمگیر در آرایش صادرات کرمان
قالی اوج گرفت، پسته سقوط کرد

پیام ما- آمارها نشان از تغییر چشمگیر آرایش صادرات کرمان دارد به‌طوری‌که برای اولین بار میزان صادرات حوزه صنعت و معدن به کشاورزی و پسته نزدیک شده است.
روز گذشته در کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استانی در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، دو آمار در خصوص میزان صادرات پسته و قالی کرمانی منتشر شد. مصطفی زریسفی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این کارگروه گفت: «در سال‌های اخیر بیش از 90 درصد صادرات استان مربوط به محصولات پسته بوده است. ترکیب صادرات استان تغییر کرده و اکنون صادرات حوزه صنعت و معدن استان کرمان بیش از 49 درصد از کل سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است.» او در مورد میزان صادرات قالی کرمان هم گفت: «صادرات قالی کرمان به حدود 60 میلیون دلار رسیده است.» برای اطلاع بیشتر از جزئیات این آمارها با زریسفی تماس گرفتیم.
وی در خصوص افزایش صادرات حوزه صنعت و معدن کرمان به «پیام ما» گفت: «در یکی دو سال گذشته آرایش صادرات کرمان بدین‌صورت بود که حدود 87.5 درصد به محصولات کشاورزی که عمده آن پسته بود اختصاص داشت و 12.5 درصد هم به محصولات صنعتی و معدنی مثل مس، قالی و سیمان اختصاص داشت اما در 6 ماهه نخست سال جاری این آرایش 51 به 49 شده است و محصولات صنعتی و معدنی 49 درصد صادرات کرمان را شامل می‌شوند.» معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به این سؤال که این تغییر ناگهانی به چه دلیل بوده، گفت: «یک محصول صنعتی به نام «نانو کامپاند مستر بچ» در سیرجان تولید می‌شود که در جاده‌سازی و بتن‌سازی استفاده می‌شود. این محصول بیش از 150 میلیون دلار صادرات کرمان را در 6 ماهه نخست امسال شامل می‌شود.» اگرچه زریسفی یک محصول صنعتی را از دلایل افزایش صادرات صنعتی و معدنی استان عنوان می‌کند اما نباید از یاد برد که اواخر سال گذشته، قادر مدیرکل گمرکات استان کرمان از کاهش صادرات پسته خبر داده بود. این کاهش صادرات در کنار آماری که معاون بازرگانی کرمان داده نشان از حال‌وروز نه‌چندان خوب پسته کرمان است.
از طرف دیگر اما حال قالی کرمان روزبه‌روز بهتر می‌شود. به‌طوری‌که طبق آنچه زریسفی به «پیام ما» می‌گوید، صادرات قالی کرمان در سال 94 نسبت به سال 93، چهار برابر رشد داشته و از 25 میلیون دلار به 60 میلیون دلار رسیده است. البته عمده قالی کرمان از گمرکات تهران صادر می‌شود. معاون بازرگانی کرمان دلیل افزایش صادرات قالی کرمان را این‌گونه عنوان کرد: «بعدازاینکه چند قالی کرمانی در حراجی‌های مشهور دنیا مثل لندن و نیویورک با قیمت بالایی فروش رفت، روند صادرات قالی کرمان هم رشد کرد.» سهم قالی کرمان از صادرات فرش در کشور، 12 درصد است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *