سایت خبری پیام ما آنلاین | پورابراهیمی، ظریف را به مجلس می‌کشاند

پورابراهیمی، ظریف را به مجلس می‌کشاند





۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱:۴۵

پورابراهیمی، ظریف را به مجلس می‌کشاند

محمدجواد ظریف در هفته جاری برای پاسخ به سؤالات محمدرضا پورابراهیمی و حسین کریمی قدوسی به مجلس شورای اسلامی می‌رود.
مجلس شورای اسلامی هفته آینده و در سه روز یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. بر اساس دستور کار اعلامی بررسی سؤال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و جواد کریمی قدوسی (از نماینده‌های دلواپس مجلس)، نماینده مشهد از وزیر امور خارجه در دستور کار نمایندگان قرار دارد. اواخر مرداد سال جاری بود که سؤال محمدرضا پورابراهیمی از محمدجواد ظریف اعلام وصول شد. وی معتقد است وزارت خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی فعال نیست و در همین خصوص از وزیر خارجه سؤال دارد. این نماینده در حالی ظریف را در هفته جاری به مجلس می‌کشاند که پیش‌ازاین هم او سؤالاتی را از دیگر وزرا کرده بود. هنگامی‌که سؤال پورابراهیمی از محمدجواد ظریف در هیأت رییسه مجلس اعلام وصول شد، سؤالات او از سه وزیر دیگر هم اعلام وصول‌شده بود. رحمانی فضلی وزیر کشور، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجتی وزیر کشاورزی وزرایی بودند که پورابراهیمی خواستار آمدن آن‌ها به مجلس شده بود.
این در حالی بود که در آن زمان، پورابراهیمی با سؤال از چهار وزیر، در کنار نادر قاضی پور نماینده اصولگرای مردم ارومیه که در ایام انتخابات مجلس دهم سخنرانی جنجالی او درباره حضور زنان در مجلس برای هفته‌ها در صدر اخبار کشور قرار داشت و برخی نماینده‌های اصلاح‌طلب خواستار امضا نشدن اعتبارنامه او بودند و چند هفته پیش با خبرنگار سیرجانی روزنامه ایران برخورد سخت و خشنی داشت، نقش اصلی سریال سؤال از وزرا را ایفا می‌کردند. سؤالاتی که تعدادشان تا شهریورماه به 71 سؤال توسط 46 نماینده رسیده بود. از این 46 نماینده، ۳۶ نماینده از فراکسیون ولایت، هشت نماینده از فراکسیون امید و 2 نماینده هم از فراکسیون مستقلین بودند و براین اساس 78 درصد سؤال‌کنندگان از وزرا، اصولگرا بودند.
زنده شدن یاد مجلس نهم
سریال سؤال از وزرا در مجلس دهم توسط نمایندگان اصولگرا در حالی کلید خورده است که سؤالات بیشمار نمایندگان مجلس نهم از وزرای دولت تدبیر و امید صدای دولت و هوادارانش را درآورده بود. مجید انصاری چند روز پس‌ازاینکه از معاونت پارلمانی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری رفته بود، درباره سؤالات زیاد مجلس نهمی‌ها از وزرای دولت تدبیر و امید گفته بود که «حدود 2 هزار سؤال از وزرای دولت تدبیر و امید در مجلس نهم مطرح شد. از مجلس پرسیدیم سؤال‌ها در ادوار مجلس چه میزان است که جای تعجب بود مسئولان مجلس از آن خبر نداشتند.»
با آغاز به کار مجلس دهم اما تصور می‌شد که شدت سؤال از وزرا کمتر شود. اگرچه طبق اصل 88 قانون اساسی نمایندگان مجلس این حق را دارند که از هیئت دولت سؤال کنند اما مطرح‌شدن بیش از 70 سؤال در یک هفته (اواخر مرداد) از وزرای دولت درحالی‌که بیشتر سؤال‌کنندگان از فراکسیون ولایت (اصولگرایان) بودند، کمی شائبه برانگیز است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *