پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکات آموزشی

نکات آموزشی





۸ مهر ۱۳۹۵، ۰:۳۴

سخت‌ترین امتحان
چهار دانشجو شب امتحان به جای درس خواندن به مهمانی و خوش گذرانی رفته بودند و هیچ آمادگی امتحان نداشتند.
روز امتحان به فکر چاره افتادند و حقه ای سوار کردند به این صورت که سر و روی خود را کثیف کردند و مقداری هم با پاره کردن لباس هایشان در ظاهرشان تغییراتی به وجود آوردند. بعد به دانشگاه رفتند و یکراست سراغ استاد را گرفتند.
مساله را با استاد این طور مطرح کردند که دیشب به یک مراسم عروسی خارج از شهر رفته بودند و در راه برگشت از شانس بد یکی از لاستیک های ماشین پنچر می شود و آن ها با هزار زحمت و هل دادن ماشین را به جایی رساندند و این بوده که به آمادگی لازم برای امتحان نرسیدند.
بعد از کلی اصرار قرار می شود سه روز دیگر یک امتحان اختصاصی برای این 4 نفر برگزار بشود. آن ها هم بشکن زنان از این موفقیت بزرگ، سه روز تمام به درس خوندن مشغول می شوند و روز امتحان با اعتماد به نفس بالا به اتاق استاد می روند تا اعلام آمادگی خودشان را ابراز کنند!
استاد عنوان می کند به دلیل خاص بودن و خارج از نوبت بودن این امتحان باید هر کدام از دانشجوها توی یک کلاس بنشینند و امتحان بدهند. آن ها هم به خاطر داشتن وقت کافی و آمادگی لازم با کمال میل قبول می کنند. امتحان حاوی دو سوال و بارم بندی از نمره بیست بود:
1- نام و نام خانوادگی: 2 نمره
2- کدام لاستیک پنچر شده بود؟ 18 نمره
الف – لاستیک سمت راست جلو
ب – لاستیک سمت چپ جلو
ج – لاستیک سمت راست عقب
د – لاستیک سمت چپ عقب

اصول منطق
دو شاگرد پانزده ساله دبیرستان نزد معلم خود آمده و پرسیدند: استاد اصولا منطق چیست؟
معلم کمی فکر کرد و جواب داد: گوش کنید، مثالی می زنم، دو مرد پیش من می آیند. یکی تمیز و دیگری کثیف. من به آنها پیشنهاد می کنم حمام کنند. شما فکر می کنید کدام یک این کار را انجام دهند؟
هر دو شاگرد یک زبان جواب دادند: خوب مسلما کثیفه!
معلم گفت: نه تمیزه. چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه قدر آن را نمی داند. پس چه کسی حمام می کند؟
حالا پسرها می گویند: تمیزه! معلم جواب داد: نه، کثیفه، چون او به حمام احتیاج دارد و باز پرسید: خوب، پس کدامیک از مهمانان من حمام می کنند؟
یک بار دیگر شاگردها گفتند: کثیفه! معلم دوباره گفت: اما نه، البته که هر دو! تمیزه به حمام عادت دارد و کثیفه به حمام احتیاج دارد، خوب بالاخره کی حمام می گیرد؟
بچه ها با سردرگمی جواب دادند: هردو!
معلم بار دیگر توضیح می دهد: «هیچ کدام! چون کثیفه به حمام عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد!
شاگردان با اعتراض گفتند: بله درسته. ولی ما چطور می توانیم تشخیص دهیم؟ هر بار شما یک چیزی را می گویید و هر دفعه هم درست است معلم در پاسخ گفت: خوب پس متوجه شدید، این یعنی: منطق! و از دیدگاه هر کس متفاوت است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *