پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکته

نکته





۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۸

استارت آپ چیست و بهترین سرمایه گذاری کیست؟
علی دانش
مدیر مرکز کارآفرینی طرفه نگار
«استارت آپ» یا کسب و کارهای نوپا به شرکت یا سازمانی موقت گفته می شود. استارت آپ ها به دنبال جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرار پذیر راه اندازی می شوند و می توانند در هر شکلی ایجاد شوند؛ اما لغات استارت آپ بیشتر برای شرکت هایی به کار می رود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند. سرمایه گذارها در این زمینه به آن دسته از کارهای نوپایی جلب می شوند که به نسبت خطرشان سود بالایی دارند و مقیاس پذیرتر هم هستند؛ بنابراین آنها هزینه راه اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برا برگردان سرمایه دارند. سرمایه گذاران فرشته از کارآفرینان بخش خصوصی هستند. این افراد مشاوران حرفه ای و مجرب در زمینه های مدیریت کسب و کار، بازاریابی و غیره دارند که می توانند تجربیات و ارتباطات خود را در اختیار استارت آپ ها قرار دهند. اینجاست که اهمیت نحوه ورود یک سرمایه گذار مشخص می شود و به همین دلیل است که به آورد مالی این گروه پول هوشمند گفته می شود.
سرمایه گذاران فرشته پول هوشمند را در اختیار استارت آپ‌ها قرار مید هند و با دریافت سهام و تصدی مدیریت علاوه بر مشارکت در هدایت شرکت، تجربه تجاری و ارتباطات بازار خود را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند. باید گفت نرخ موفقیت تجاری نوآوری های تحت پوشش این نوع سرمایه گذاران بسیار بالاتر از میانگین است؛ به همین دلیل سالهاست سرمایه گذاران فرشته با حمایت از شرکت های کوچک و کارافرین نقش چشمگیری در خلق فرصت های شغلی، رشد اقتصادی و افزایش توان رقابت بین المللی کشورها داشته اند.

آینده استارت آپ ها
در گرو آموزش
و سرمایه گذاری
لیلی شهیر
«استارت آپ» و تب و تاب جهانی آن چند سالی است بر شهرهای بزرگ تاثیر گذاشته و توجه فعالان اکوسیستم کارآفرینی را به خود جلب کرده است؛ به طوری که مسئولان اذعان می کنند که اشتغال زایی از این طریق سریع تر و کم هزینه تر است و باید برای گسترش سرمایه گذاری امور مربوط به این حوزه اقدام کرد.
دولت هم به تازگی بسترسازی مناسبی برای حضور شرکت های دانش بنیان و استارت آپی در پارک های علمی و فناوری انجام داده و تسهیلات و معافیت های مالیاتی برای آنها اختصاص داده است. شرکت های دانش بنیان واسطه هایی برای تبدیل نوآوری ها به تکنولوژی هستند که البته هنوز محدودیت هایی برای آنها وجود دارند.
هر چند این موضوع از بحث سرمایه گذاریج داست که عموما خود استارت آپ ها و سرمایه گذاران خطرپذیر انجام می دهند، نشانگر شکل گیری اتفاقات خوبی در این حوزه است.
همچنین توجه به این موضوع را می توان از حضور پررنگ تعداد زیادی از صاحبان کسب و کارهای نوپا در «فین استارز» (بزرگترین رویداد استارت آپ های بازار سرمایه خاورمیانه و شمال افریقا) که ماه گذشته برگزار شد حس کرد. در آن جمع به جز صاحبان استارت آپ، انواع مختلفی از سرمایه گذاران هم حضور داشتند و مشکلات را بررسی و در این حوزه با هم تبادل نظر کردند.
بنابراین اینده ای امیدوار کنند، همراه با توسعه برای کارآفرینی و تجارت الکترونیک انتظار میرود؛ البته آموزش، فرهنگ سازی، درک صحیح از مفهوم کارآفرینی و استارت آپ، تشریح روشهای سرمایه گذاری و رفع نقایص موجود شروطی لازم برای رسیدن به این آینده امیدوار کننده هستند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *