سایت خبری پیام ما آنلاین | ضعف دیپلماسی بلای جان فوتبال ایران «فدراسیون تاج» هم مغلوب اعراب شد

ضعف دیپلماسی بلای جان فوتبال ایران «فدراسیون تاج» هم مغلوب اعراب شد





۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۲

ضعف دیپلماسی بلای جان فوتبال ایران
«فدراسیون تاج» هم مغلوب اعراب شد

با لغو انتخابات شورای فیفا در آسیا با لابی قطری‌ها، علی کفاشیان با احتمال بازگشت نایب رییس قطری، شانس حضور در فیفا و کسب یک کرسی قدرتمند را از دست داد و عملا فوتبال ایران یک بار دیگر از عرب‌ها رودست خورد. این بار با مدیریت فردی غیر از کفاشیان!
صبح دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا به منظور انتخاب نمایندگان این قاره در شورای فیفا تشکیل جلسه داد، اما با اعتراض 42 نماینده فدراسیون عضو از 44 نماینده حاضر در این کنگره، انتخابات اعضای آسیایی شورای فیفا از دستور جلسه خارج شد.
برای انتخابات فیفا، علی کفاشیان، نایب رییس فدراسیون فوتبال ایران هم نامزد بود و با توجه به انتخاب دو نفر از میان سه نماینده، کفاشیان از شانس بالایی برای عضویت در فیفا برخوردار بود، اما با اتفاقات امروز همه چیز به آینده و اما و اگر موکول شد. اتفاقاتی که با بازگشت احتمالی رقیب قطری به جمع کاندیداها شانس کفاشیان برای عضویت در فیفا نیز حتما به حداقل خواهد رسید.
نکته قابل توجه در این موضوع لابی سنگین قطری‌هاست که نباید نادیده گرفت. فیفا اخیرا سعود المهندی، نایب رییس فدراسیون فوتبال قطر را پس از تحقیق درباره فساد در فوتبال از فهرست نامزدها حذف کرد، اما المهندی که به شدت به این اتفاق اعتراض داشت در نهایت امروز قدرتش را در حضور جیانی اینفانتینو به رخ فیفا کشید و مانع از برگزاری انتخاباتی شد که اعراب در آن کاندیدا نداشتند، آن هم با 42 رای.
این اتفاق در حالی برای چندمین بار در قاره آسیا رخ می‌دهد که در سال‌های گذشته عملا کشورهای عربی حرف نخست را درباره تصمیمات فوتبالی این قاره زده‌اند و کشوری مانند ایران به عنوان تیم نخست فوتبال آسیا کمترین نقش را در دیپلماسی فوتبالی قاره کهن داشته است.
چرا فدراسیون فوتبال ایران این‌قدر در مباحث اجرایی فوتبال آسیا ضعیف است؟ چرا کنترل همه چیز فوتبال آسیا در اختیار کشورهای کوچک عربی است و ما همیشه تنها نظاره‌گر تصمیمات اعراب برای فوتبال آسیا هستیم؟
قبل تر از انتخابات امروز هم، فدراسیون فوتبال ایران عملا در رقابت با عربستان و اعراب همیشه بازنده بوده است. فدراسیون علی کفاشیان سال گذشته در موضوع میزبانی بازی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا شکست سنگینی از سعودی‌ها خورد. در این سال‌ها کم نداریم مثال‌هایی دیگر از چالش فوتبالی ایران با اعراب که در نهایت رقیب همیشه پیروز میدان بوده‌ است. تا چند روز دیگر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2017 آغاز خواهد شد و باز هم حتما سعودی‌ها ماجرای تکراری عدم حضور در ایران را تکرار خواهند کرد اما سوال این است که آیا سیاست اجرایی فوتبال ایران در این موضوع تغییر کرده یا اندیشه‌ای برای تغییر وضع موجود انجام شده است؟
هنوز مشخص نیست که این ضعف تاریخی که در سال‌های اخیر به ضرر ایران هم تمام شده چه زمانی بر طرف خواهد شد. بدون شک کشوری در عرصه‌های ورزشی موفق خواهد بود که علاوه بر پتانسیل‌ ورزشی از دیپلماسی قدرتمندی نیز برخوردار باشد.
در طی این سال‌ها علیرغم قوی ظاهر شدن در سر دادن شعار برای غلبه ورزشی بر اعراب، اما عملا آنها دست بالا را داشته‌اند. آیا فدراسیون فوتبال مهدی تاج در این وضع اسفناک تاریخی تغییری ایجاد خواهد داد. فعلا که در اولین چالش، غائله را به راحتی به حریف سنتی و عرب خود باخت./ایسنا

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *