پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روحانی: مردم نباید احساس کنند که کسی می‌خواهد از سرشماری سوءاستفاده کند

روحانی: مردم نباید احساس کنند که کسی می‌خواهد از سرشماری سوءاستفاده کند





۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۹

روحانی:
مردم نباید احساس کنند که کسی می‌خواهد از سرشماری سوءاستفاده کند

رییس‌جمهور با تاکید بر این که اطلاعات و آمار کشور باید دقیق و شفاف باشد و در لحظه و به روز در اختیار مسئولان قرار گیرد، گفت: مردم نیز نباید احساس کنند که کسی می‌خواهد از سرشماری سوء استفاده کند.
به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار با مسئولان ستاد سرشماری نفوس و مسکن سال 95 که در سال شهید بهشتی ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: «موضوع سرشماری نفوس و مسکن به رغم این که ظاهری ساده دارد ولی چون آمار و اطلاعات به عنوان پایه اصلی برنامه ریزی هر کشوری به حساب می آید از اهمیت بالایی برخودار داست.» وی ادامه داد: «این که بتوانیم از آغاز تا پایان با حوصله کافی و احساس مسئولیت ملی و شرعی این امانت را به خوبی به مقصد برسانیم با ارزش و با اهمیت است»
اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:
تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها در مسائل مهم کلان کشور بر مبنای داده هایی است که در اختیار مسئولین قرار می گیرد و اگر این داده ها درست نباشد در انتخاب مسیر و نحوه حرکت ایجاد مشکل و معضل خواهد کرد.
آرزوی ما در کشور دست یافتن به مرحله عالی توسعه است و این هم در چشم انداز به آن اشاره شده و هم از آرزوهای مردم است که در مسیر کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان قرار گیریم البته اگر تلاش و کوشش و وحدت باشد و همه توان را به کار بگیریم فاصله زیادی نداریم.
اگر خدایی نکرده آمار دقیق نباشد و یا کسی بخواهد در آمار واقعیت را بیان نکند و آن را کتمان کند حتما یک خیانت ملی و گناه بزرگ است.
کشورهای مختلف متکی به آمار هستند ولی اینکه چگونه این آمار به دست آید، مهم است. مراجعه به درب منازل و پُر کردن پرسشنامه شکل ابتدایی کار است که در حال حاضر انجام می شود و انرژی و هزینه زیادی نیز مصرف می شود ولی به خاطر اهمیت مسئله این مسیر را باید دنبال کنیم.
امروز هر کسی از جمله وزیر و معاون وزیر و مسئولین دیگر به خودشان اجازه می‌دهند درباره آمار حرف بزنند. ما باید بگذاریم آمار را مسئولین آمار اعلام کنند. البته اشکال ندارد هرکسی آمار را بگوید اما باید با منبع مرکز آمار اعلام کند.
امروز یک بخش هایی عادت دارند آمارهای سرخودی را درست می‌کنند و من نمی دانم از کجا نشات می‌گیرد. یک صاحب نظر می تواند نظر خود را بیان کند اما برای آمار و اطلاعات فقط باید مسئولین آمار حرف بزنند.
امروزه سرشماری در دنیا در لحظه و به روز انجام می شود و با ابزار و امکاناتی که بشر از نظر ارتباطی دارد این کار در آینده به صورتی باید انجام شود که اطلاعات و آمار در لحظه در اختیار مسئولان قرارگیرد.
گاهی نتیجه سرشماری در کشور بیش از یک یا دو سال به طول می انجامید تا در اختیار مسئولین قرارگیرد ولی بر اساس برنامه ریزی مسئولین سرشماری 95قرار است نتایج این سرشماری بعد از سه ماه نهایی و اعلام شود.
در این دوره از سرشماری از مردم درخواست کرده ایم که از فضای مجازی و اینترنت استفاده کنند. این روش راه خوب و درستی است. البته امروز کار به صورت موازی انجام می شود. یعنی هم به صورت اینترنتی سرشماری انجام می گیرد و هم به درب منازل مراجعه می شود. اما برای ۵ سال آینده می توان از راه های دیگری استفاده کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *