پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرزاد ایران منش، رئيس هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی استان: کرمان را به عنوان قطب کوهنوردی ایران معرفی می کنیم

فرزاد ایران منش، رئیس هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی استان: کرمان را به عنوان قطب کوهنوردی ایران معرفی می کنیم





۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۰

فرزاد ایران منش، رئیس هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی استان:
کرمان را به عنوان قطب کوهنوردی ایران معرفی می کنیم

هادی کاربخش
کوه و کوهنوری از رشته های پرطرفدار ورزشی در جهان به حساب می آید، چرا که وقتی به دامان طبیعت می روی و کوهی را فتح می کنی، چنان احساس شعف و خوشحالی به انسان دست می دهد که وصفش غیر ممکن است. کوهنوردی در کنار زیبایی ها و آرامشش، مسلما نیاز به آموزش و یادگیری دارد و در آن صورت است که می توان صعودی مطمئن و به یاد ماندنی داشت.
سنگ نوردی رشته ای زیبا و مفرح از زیر مجموعه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی است که طی آن ورزشکاران با وسایل و ادوات خاص، برای صعود و بالارفتن از دیواره ها و موانع طبیعی و مصنوعی در سالن و یا طبیعت تلاش می کنند. سنگ نوردی شامل رشته های متفاوت مانند؛ speed،(سرعت) lead، (سختی مسیر)، bouldering (دیوار و سنگ کوتاه) می باشد. این ورزش در کرمان طرفداران خاص و زیادی دارد و در پی آن هم قهرمانان و مدال آوران زیادی را به ایران معرفی کرده است.
استان کرمان از 16 الی 19 مهرماه سال جاری میزبان مجمع عمومی و اجلاس هیئت رئیسه کمیته جوانان اتحادیه جهانی کوهنوردی خواهد بود، برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه های این اجلاس، پای صحبت های فرزاد ایران منش رئیس هیت کوهنوردی وصعودهای ورزشی، رئیس انجمن راگبی استان کرمان و نایب ریس انجمن راگبی جمهوری اسلامی ایران نشستیم.
فرزاد ایران منش که متولد 1351 شهرستان کرمان است، درباره ورودش به دنیای ورزش می گوید: ورزش را از 11 سالگی با بسکتبال شروع کردم و پس از چند سال سراغ فوتبال رفتم اما به دلیل پاره ای از مشکلات آن را کنار گذاشتم وبه دلیل علاقه ام به طبیعت و سنگ نوردی از سال 73 با گروه واعظی زاده وارد دنیای کوه و کوهنوردی شدم وتا حول و حوش سال های 79 و 80 در کوهنوردی فعالیت می کردم و به قله های زیادی ازجمله دماوند، سبلان، علم کوه هزار و حتی آرارات در ترکیه صعود داشتم.
وی ادامه داد: از سال 80 بصورت تخصصی سراغ سنگ نوردی رفتم و به صورت تجربی با آقایان ایلاقی، خواجه و سیدی نیا ورزش سنگ نوردی را فرا گرفتم و در اولین و آخرین مسابقه ام در مسابقات فجر در کرج شرکت کردم و پس از آن در قالب مربی گری، به فعالیت پرداختم و شاگردان زیادی از جمله محمد جعفری، ولی افضلی، فرساد رضوان و چندین نفر دیگر را تحویل جامعه ورزش دادم که بسیاری از آنها رتبه های خوبی را در سطح کرمان وایران کسب کرده اند.
ایران منش که سابقه مربی گری در رده های مختلف تیم ملی از سال 81 تا 87 را در کارنامه ورزشی خود دارد می گوید: سنگ نوردی کرمان سابقه خوب و درخشانی در ایران دارد و اولین سالن اختصاصی سنگ نوردی را در کرمان در سال 84 احداث کردیم و همان سال موفق شدیم اولین مسابقات آسیایی را در کرمان میزبانی کنیم. در حال حاضر هم نزدیک به 15 دیوار سنگ نوردی در سطح استان داریم. این ها همه نشان از وضعیت خوب این رشته در کرمان دارد.
رئیس هیئت کوهنوردی استان که از سال 93 در این سمت مشغول است، افزود: بطور میانگین هرماهه با برگزاری کلاس های آموزشی رشته های متفاوت، سعی در ارتقا سطح علمی و تجربی ورزشکاران و مربیان داریم و در همین راستا تا کنون بالغ بر چند دوره کلاس های کارآموزی مقدماتی و پیشرفته که شامل رشته های مانند یخ پیمایی، صخره نوردی، GPS و غیره و همچنین دوره های مربی گری درجه 1 و 2 برگزار کرده ایم و امیدواریم با همین روند آموزش بتوانیم نقش سازنده تری نسبت به قبل را اجرا کنیم.
وی درباره اجلاس هیئت رئیسه و مجمع عمومی کمیته جوانان اتحادیه جهانی که قرار است به میزبانی کرمان برگزار شود، گفت: این مجمع جهت بررسی مسائل روز و انتخاب رئیس جدید است و با شرکت نمایندگان 5 کشورعضو هیات رئیسه که شامل کشورهای آذربایجان، انگلیس، روسیه، اسپانیا و ایران است،درمحل اتاق بازرگانی کرمان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ریاست این کمیته بر عهده آذربایجان است و آقایان ایرج مانی و محمود هاشمی از ایران که مسئول روابط بین الملل فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی هستند، در این اجلاس شرکت دارند.
وی درباره هدف از میزبانی این اجلاس گفت: کرمان بیشترین قله های بالای 4000 متر در ایران را دارد و این موضوع در کنار علاقه خاص مردم کرمان به کوهنوردی و جهت شناساندن بیشتر استان کرمان به جهانیان به عنوان قطب کوهنوردی، درخواست میزبانی این مجمع را ارائه و خوشبختانه مورد قبول قرار گرفت، ضمن اینکه اعلام آمادگی کردیم تا سال آینده مسابقات قهرمانی آسیا را در کرمان برگزار کنیم که اگر مورد قبول واقع شود، شاهد اتفاق خوبی در استان خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *