پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استفاده غیر اصولی از سموم کشاورزی سلامت جامعه را به خطر انداخته است

استفاده غیر اصولی از سموم کشاورزی سلامت جامعه را به خطر انداخته است





۱ مهر ۱۳۹۵، ۰:۴۱

استفاده غیر اصولی از سموم کشاورزی
سلامت جامعه را به خطر انداخته است

معصومه ابتکار با اشاره به مکاتبه سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سموم دفع آفات، گفت: مصرف بی رویه سموم، استفاده از سموم تاریخ گذشته و غیرمجاز سبب شده تا متاسفانه در منابع آب و خاک کشو رد پای این سموم دیده شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مصرف بی‌رویه کودهای کشاورزی نیز آسیب جدی به خاک رسانده است. این کودها که میزان زیادی نیترات در خود دارد عامل خطرناکی است که بقایای آن در خاک، آب و فرآورده غذایی نفوذ می کند.
نیترات موجود در سموم کشاورزی سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند
وی افزود: نیترات موجود از خاک و آب به گیاه می‌رسد و از گیاه به سفره غذایی مردم منتقل شده و نهایتا سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند. متاسفانه گزارش‌هایی به سازمان رسیده مبنی بر اینکه مواد سمی غیرمجاز و خطرناک در داخل این چرخه به سلامت انسان‌ها آسیب رسانده است.
در واقع این سموم از چرخه محصولات کشاورزی دنیا کنار گذاشته شده و به دلیل عوارضی که دارد سازمان محیط زیست تاکید کرده تا وزارت کشاورزی نیز این سموم را از رده خارج سازد.
استفاده نابجا از سموم کشاورزی حشرات مفید را ازبین می برد
معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم گفت: علاوه بر عوارض ذکر شده، این سموم سبب از بین رفتن حشرات مفیدی که بخشی از اکوسیستم هستند نیز شده است. در حقیقت ۷۰ درصد گرده افشانی محصولات کشاورزی توسط انواع زنبورها انجام می گیرد. متاسفانه ثابت شده که سموم تولید شده حشرات مفید از جمله زنبورها را از بین برده است.
وی ادامه داد: سموم سبب متوقف سازی زاد و ولد حشرات مفید شده، از این رو در همه جای دنیا متولیان محیط زیست روی مصرف سموم اقدامات سخت گیرانه صورت داده اند و سازمان حفاظت محیط زیست هم از همین جهت به این مورد ورود پیدا کرده است.
ابتکار تصریح کرد: اخیرا در کمیسیون کلان شهرهای دولت این موضوع پیگیری شده است. در واقع درخواست شده تا میادین میوه و تره بار در تمامی شهرهای کشور به اندازه گیری بقایای سموم در فرآورده های غذایی دقت کنند چراکه با ورود سموم، مواد غذایی آسیب زا خواهد شد. حتی این سموم می تواند اختلالاتی در سیستم ایمنی و گوارش، مغز و اعصاب ایجاد کند.
وی افزود: وزارت بهداشت و شورای شهر سوم تهران اندازه گیری‌هایی را روی بقایای سم و کود در فراورده‌های غذایی انجام داده اند، بنابراین تاکید می شود این مسئله به طور جدی و منظم رصد شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *