سایت خبری پیام ما آنلاین | «مثلثی» برای کمک به روحانی دوستان شیخ دیپلمات به صحنه می‌آیند؟

«مثلثی» برای کمک به روحانی دوستان شیخ دیپلمات به صحنه می‌آیند؟





۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲:۴۲

«مثلثی» برای کمک به روحانی
دوستان شیخ دیپلمات به صحنه می‌آیند؟
نامه نیوز نوشت: روحانی این روزها سخت ترین دوران سیاسی زندگی خود را سپری می‌کند. رئیس جمهور از چند جهت درگیر مشکلات اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی است. رئیس دولت تدبیر و امید که در اولین گام به سراغ سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای را حل کرد اما توافق هسته‌ای حتی بعد از تایید رهبری هنوز در داخل با منتقدان جدی روبرو است، منتقدانی که تمام تلاش خود را می‌کنند که برجام را شکست خورده معرفی کنند. در کنار سیاست خارجی، روحانی با درخواست‌های بی شماری داخلی برای بیشتر شدن آزادی‌های مدنی و اجتماعی روبرو ست. دوستان روحانی به رفتار محافظه کارانه او در داخل معترض هستند و اعتقاد دارند که او همه چیز را فدای سیاست خارجی کرده است.
برخی مشکلات اقتصادی نیز باعث شده است روحانی در داخل از کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشد. مردم از روحانی انتظار دارند با توجه به توافق هسته‌ای هرچه زودتر مشکلات اقتصادی کشور حل شود. از سوی دیگر روحانی در سال پایانی دولت خود تنش جدی با همسایگان منطقه‌ای خود به ویژه عربستان سعودی دارد. مسائلی که باعث شده است برخی از حواس او به سوی منطقه پر بحران غزب آسیا کشیده شود. شاید او فکر نمی‌کرد که این چنین درگیر، مشکلات و ناملایمت‌های سیاسی قرار بگیرد و مخالفان کار را به جایی برسانند که کوچک ترین تصمیماتش به جنجالی علیه دولت شود. این روزها حسن روحانی کمی احساس تنهایی می‌کند. تنهایی که از هجمه‌ها و ناملایمت‌ها منشا گرفته است. باید پذیرفت که تیم مخالفت دولت با عملکرد خود توانسته است، تا حدود بسیار زیادی، دولت را در فضای رسانه و عمومی به گوشه رینگ ببرد و مشکلات فراوانی را برای دولت بوجود آورد. مسئله معاهده نظارت مالی است که این روزها بحث محافل سیاسی و اقتصادی ایران است نمونه بارز این معناست.
روحانی در این هجمه‌ها احتیاج به همراهی و کمک دولتمردان گذشته به ویژه هاشمی رفسنجانی، رییس دولت اصلاحات و ناطق نوری دارد. این سه ضلع سیاسی این روزهای ایران، می‌توانند زمینه روشنگری در داخل کشور را فراهم کنند. آنها باید بدانند که روحانی در جبهه سنگین نبرد، احتیاج به پشتیبانی قوی و تاثیرگذار دارد. کاریزما و نفوذ هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و محبوبیت رییس دولت اصلاحات در جامعه می‌توان به عنوان پشتوانه قوی دولت روحانی باشد. یکی از این حمایت‌ها می‌تواند حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران باشد. هنوز هم بسیاری از مردم خطبه‌های هاشمی در نماز جمعه تهران را فراموش نکرده‌اند که در آن به روشنگری و تشریح دستاوردهای کشور می‌پرداخت، تا خطبه‌های او تبدیل به یک استراتژی سیاسی در کشور شود. بدون شک بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه می‌تواند خنثی کننده، سیاست‌های مخالفان روحانی باشد.
ناطق نوری دیگر چهره‌ی تاثیرگذار در جریان‌های سیاسی کشور به ویژه جریان اصول گرایی است.
دوست قدیمی حسن روحانی می‌تواند، از نفوذ خود در جریان‌های سیاسی برای روشنگری و تشریح عملکرد روحانی استفاده کند. نباید فراموش کرد که ناطق نوری قبل از پیروزی حسن روحانی نیز طرفدار گفتمان اعتدال بود و بدون شک سکوت او می‌تواند، به قدرت گرفتن جریان بداخلاقی در کشور کمک کند. همانطور که سکوت چهارساله او بعد از سال 88، زمینه بداخلاقی‌های زیادی را در کشور فراهم کرد.
آن چیزی که مشخص است اتحاد تمام نیروهای مخالف روحانی با یکدیگر است و بر اساس همین معنا باید متحدان روحانی نیز در کنار یکدیگر برای ترویج گفتمان اعتدال به ویژه تا فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری دوازده تلاش کنند. برنده این شطرنج بدون شک، پیروز انتخابات ریاست جمهوری است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *