پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رییس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس عدم تعهد با مقامات برخی کشورها دیدار کرد قیمت عادلانه نفت؛ محور رایزنی‌های روحانی در جزیره مارگاریتا

رییس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس عدم تعهد با مقامات برخی کشورها دیدار کرد قیمت عادلانه نفت؛ محور رایزنی‌های روحانی در جزیره مارگاریتا





۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۳:۰۴

رییس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس عدم تعهد با مقامات برخی کشورها دیدار کرد
قیمت عادلانه نفت؛ محور رایزنی‌های روحانی در جزیره مارگاریتا

رییس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس عدم تعهد با برخی مقامات کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد. به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، به ونزوئلا سفر کرد. در جریان این اجلاس که روز شنبه آغاز شد ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد پایان یافت و ونزوئلا به‌طور رسمی عهده‌دار این مسئولیت شد. در همین راستا رییس جمهوری کشورمان در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با شعار صلح ،حاکمیت و همبستگی برای توسعه در جزیره مارگاریتا ونزوئلا برگزارشده است به ایراد سخنرانی پرداخت. دکتر روحانی در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، دیدارهایی را با مقامات حاضر در این اجلاس ازجمله روسای جمهور اکوادور و بولیوی داشت. در ادامه به مباحث مطرح‌شده در دیدارهای رییس جمهوری کشورمان اشاره‌شده است؛
دیدار با «رافائل کور‌ه‌آ» رییس جمهوری اکوادور
روحانی:
پیوندهای عمیق دو ملت و دو دولت و اهداف مشترک آن‌ها در کنار اشتراک نظر فراوان دو کشور در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای ، ایجاب می‌کند که در همه حوزه‌ها روابط خود را بیش‌ازپیش توسعه دهیم.
لغو تحریم‌ها فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو کشور است. کاملاً آمادگی داریم تجربیات و توانمندی‌های خود را در حوزه‌های علمی ، فناوری و انرژی در اختیار کشور دوست خود اکوادور قرار دهیم.
توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور ضروری است. برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور به‌ویژه در بخش‌های خصوصی ، توسعه همکاری‌های بانکی اهمیت بسزایی دارد.
{ با اشاره به نشست آتی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در الجزایر}: بی‌ثباتی و کاهش قیمت نفت به ضرر همه کشورها و به‌ویژه تولیدکنندگان نفت است و تهران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار و بهبود قیمت نفت که مبتنی بر عدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای کشورهای تولیدکننده نفت باشد، حمایت خواهد کرد.
رییس جمهوری اکوادور:
ملت و دولت اکوادور پیوسته مبارزات ملت و دولت ایران را پاس می‌دارند و همواره در کنار آن‌ها بوده و خواهند بود، لغو تحریم‌های ناعادلانه فرصتی برای گسترش بیش‌ازپیش روابط دو کشور است که باید از آن بهره‌برداری کرد.
اکوادور مصمم به توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها است و در همین ارتباط تقویت همکاری‌های بانکی مشترک برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها، ضروری است.
عدالت در بهای نفت ضروری است و همه کشورهای باید برای موفقیت نشست مذکور تلاش کنند.
در دیدار «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی
روحانی:
برای توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های تهران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.
ایران آماده برای کمک به پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در بولیوی است.علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی دو کشور باید برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک تشویق شوند و تقویت همکاری‌های بانکی می‌تواند تحرکی در این روند ایجاد کند.
رییس جمهوری بولیوی:
{ با ابراز رضایت و تمجید از عملکرد مجریان ایرانی طرح‌های اقتصادی در کشورش}:ما با توجه به اجرای موفق این طرح‌های اقتصادی، خواهان حضور و مشارکت بیشتر شرکت‌های ایرانی در پیشبرد طرح‌های اقتصادی و عمرانی بولیوی هستیم.
«اوو مورالس» همچنین از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس آتی سران کشورهای عضو اوپک گازی که قرار است در ماه ژانویه سال 2018 در کشورش برگزار شود، دعوت کرد.
دو طرف همچنین در این دیدار بر تلاش مشترک در جهت ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه؛ ازجمله در اجلاس آتی تولیدکنندگان نفت در الجزایر تأکید کردند.
در دیدار مطان العامره وزیر خارجه الجزایر
روحانی:
ایران و الجزایر همواره در روزهای سخت در کنار یکدیگر بوده‌اند و امروز به‌ویژه بعد از رفع تحریم‌های ظالمانه شرایط برای ایجاد شتاب در توسعه روابط دو کشور مخصوصاً در زمینه اقتصادی فراهم است که باید از آن استفاده کرد.
{ با اشاره به پیچیدگی شرایط و مسائل منطقه‌ای}: بی‌تردید در شرایط کنونی منطقه تقویت رایزنی‌ها و همکاری نزدیک می‌تواند در حل‌وفصل مسائل تأثیرگذار باشد.
{با اشاره به تلاش برای موفقیت اجلاس آتی تولیدکنندگان نفت در الجزایر}: ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت عادلانه برای آن، ضرورت دارد. امیدوارم با همکاری و تعامل نزدیک ، گام‌های مؤثری در این راستا در جهت تأمین منافع جمعی برداشته شود.
مطان العامره فرستاده ویژه رییس جمهور و وزیر امور خارجه الجزایر:
{ضمن انتقال پیام شفاهی رییس‌ جمهور کشورش به دکتر روحانی}: روابط و مناسبات دو کشور بر مبنای استقلال نظر بناشده است و مصمم هستیم روابط برادرانه خود با تهران را بیش‌ازپیش گسترش دهیم.
تهران و الجزیره برای توسعه سطح روابط و همکاری‌های خود به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه اراده جدی دارند و الجزایر می‌تواند دروازه حضور ایران در بازار آفریقا باشد.
در دیدار معاون
رییس جمهور هند
روحانی:
باید سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و هند نیز همپا با سطح روابط دو کشور در دیگر حوزه‌ها گسترش و تعمیق یابد. بی‌تردید توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های تهران – دهلی‌نو در راستای منافع دو ملت و منطقه است.
{با اشاره به توافقات گسترده میان دو کشور در جریان سفر اخیر نخست‌وزیر هند به تهران}: اجرای سریع‌تر این توافقات به‌ویژه در ارتباط با تقویت همکاری‌های بانکی، ریلی و توسعه بندر چابهار می‌تواند شتابی بیشتر به روابط مشترک بدهد.
در شرایطی که منطقه دستخوش افراطی‌گری و تروریسم شده است ، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای میان تهران – دهلی‌نو باهدف تقویت و ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای ضروری است و این همکاری، به نفع همه کشورهای منطقه است.
معاون رییس جمهوری هند
{ با تأکید بر ضرورت توسعه بیش ‌از پیش همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای}: همکاری‌های دو کشور دوست و قدیمی می‌تواند به صلح و توسعه سراسر منطقه کمک کند.
روابط دو کشور همواره پایدار بوده و ما فقط فصل جدیدی در آن را آغاز کرده‌ایم ؛ فصلی که نقطه عطف آن سفر نخست‌وزیر هند به تهران بود.در آینده که تاریخ این دوره را می‌نویسند چابهار واژه کلیدی روابط دو کشور و توسعه همکاری‌ها در کل منطقه خواهد بود

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *