پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 200 اثر استان کرمان در مرحله ثبت ملی است

200 اثر استان کرمان در مرحله ثبت ملی است





۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷

200 اثر استان کرمان در مرحله ثبت ملی است

معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: 200 اثر دارای ارزش تاریخی، معنوی، باستانی و غیره در استان کرمان در مرحله ثبت ملی است.
به گزارش ایرنا حمید روحی عصر پنجشنبه در حاشیه جشن ملی پسته در خانه حاج آقا علی رفسنجان در جمع خبرنگاران افزود: این آثار شامل غذاها، ثبت های ناملموس، درختان و آثار طبیعی هستند که امیدواریم تا پایان امسال به ثبت ملی برسند.
وی گفت: حوزه معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، بخش های زیادی از جمله حوزه مرمت بناهای تاریخی، حریم های بناهای تاریخی، ثبت آثار ملی، موزه ها، مردم شناسی و باستان شناسی را پوشش می دهد.
وی افزود: از فعالیت هایی که به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته در حوزه جیرفت و بم است که به صورت جدی امسال پیگیری کردیم و حفاری و باستان شناسی در منطقه اسفندقه جیرفت در دست انجام است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان بیان کرد: یکسری بررسی و شناسایی در حوزه باستان شناسی در منطقه نرماشیر و بم نیز در دست انجام است.
وی گفت: در حوزه بناهای تاریخی تاکنون حدود 30 پروژه با بخش خصوصی کار می کنیم و اعتبارات نیز به صورت ملی هزینه می شود.
روحی با اشاره به اینکه ثبت آثار، عامل مهمی برای نگهداری و مراقبت از ارزش های فرهنگی، تاریخی، معنوی و سنت هاست تصریح کرد: بناهای تاریخی و باستانی را می توانیم به عنوان یک اثر ارزش نامنقول تاریخی و همچنین اشیاء تاریخی با ارزش را به عنوان اشیاء تاریخی منقول به ثبت برسانیم.
وی افزود: یکسری آیین ها، بازی ها و سنت هاهای قدیمی مانند آیین پسته را ثبت کردیم که مجموعه ای از این اموری که در حال انجام است در واقع خواهان این هستیم که گستره چتر حفاظتی سازمان میراث فرهنگی را در تمام بخش ها بیاوریم و تمامی این ثبت ها کار حفظ ارزش ها را در بر دارد.
روحی درباره ثبت ملی پسته هم گفت: پسته از نظر جایگاه اقتصادی، اجتماعی و تاثیری که در خانواده ها دارد و سابقه بیش از هزار سال در منطقه رفسنجان و وجود درخت 1500 ساله در این منطقه جشن ملی پسته رفسنجان به عنوان آیین ملی ثبت شد.
وی خاطرنشان کرد: هفت پرونده در استان کرمان به ثبت رسیده که از جمله قوتو کرمان، فالوده کرمان، آیین جشن ملی پسته رفسنجان و دو نمونه باستانی در جنوب استان (سازه های ساخت درختان نخل و تنورهای گلی) که در یک ماه قبل پیگیری و ثبت ملی شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر