پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعطیلی کارخانه روغن نباتی کرمانی یک روز پس از تأکید رییس کل بانک مرکزی بر تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها «روغن گلناز» در آتش تسهیلات بانکی سوخت

تعطیلی کارخانه روغن نباتی کرمانی یک روز پس از تأکید رییس کل بانک مرکزی بر تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها «روغن گلناز» در آتش تسهیلات بانکی سوخت





۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۰۸

تعطیلی کارخانه روغن نباتی کرمانی یک روز پس از تأکید
رییس کل بانک مرکزی بر تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها
«روغن گلناز»
در آتش تسهیلات بانکی سوخت

یک روز پس ‌از اینکه رییس کل بانک مرکزی در کرمان بر تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط نظام بانکی تأکید کرد، کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان به علت پرداخت نشدن تسهیلات بانکی، تعطیل شد.
یکی از مشهورترین کارخانه‌های استان کرمان با حدود 700 کارگر تعطیل شد. این خبر روز گذشته توسط خبرگزاری «تسنیم» و سایت «کارگران کرمان» مخابره شد. تسنیم نوشت که «کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان به دلیل نداشتن مواد اولیه و عدم همکاری بانک در پرداخت تسهیلات تعطیل شد» و «کارگران کرمان» خبر از پیامکی داد که مدیر کارخانه به کارکنان داده و خواسته «از چهارشنبه مورخ بیست و چهارم تا اطلاع ثانوی» به کارخانه نیایند چراکه به علت «عدم تامین روغن» کارخانه روغن نباتی گلناز «تعطیل‌شده است». در حالی این کارخانه به علت نبود مواد اولیه تعطیل‌شده که پیگیری‌های خبرنگار «پیام ما» حکایت از آن دارد مدیران «گلناز» چند وقتی است به‌شدت پیگیر دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از بانک ملت بودند و پرداخت نشدن این تسهیلات از دلایل اصلی تعطیلی این کارخانه است.
تعطیلی پس از تأکید سیف
«گلناز» در حالی از دیروز به علت عدم دریافت تسهیلات سرمایه در گردش کارش به تعطیلی رسیده که سه‌شنبه ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی کشور در کرمان بر تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط نظام بانکی تأکید کرد. او در نشست مشترک شورای عالی بانک‌ها و کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان گفت: « نظام بانکی وظیفه تأمین منابع موردنیاز برای اجرای پروژه‌ها را دارد و در این زمینه باید بررسی‌های لازم صورت گیرد. همکاران بانکی باید همت کنند تا اقتصاد مملکت را به حرکت درآوریم. اقتضای وضعیت اقتصادی کشور این است که بانک‌ها بیشترین انعطاف را داشته باشند و تسهیلات را به هدفی اختصاص دهند که می‌تواند حرکتی تولیدی داشته باشد. کل نظام بانکی وظیفه دارد نقدینگی را تأمین کند و اگر بانک استانی نقدینگی ندارد بانک مرکزی وظیفه تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی را دارد. لذا کمبود منابع در استان توجیه نمی‌شود و این منطق پذیرفته نیست.» یک روز از این حرف‌های رییس کل بانک مرکزی کشور در کرمان نگذشته بود که کارخانه گلناز دقیقاً به همین دلیل تعطیل شد.
پرداخت تسهیلات به «گلناز» نیاز به مجوز از تهران دارد
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در خصوص تعطیلی کارخانه روغن نباتی «گلناز» کرمان به «پیام ما» گفت: «این کارخانه برای خرید مواد اولیه خواستار دریافت تسهیلات بود که به بانک ملت معرفی شدند.» مهدی حسینی نژاد افزود: «پیگیری‌هایی در این مورد از طرف کارخانه و سازمان انجام شد و در جلسه هفته گذشته کارگروه رفع موانع تولید هم در این رابطه بحث شد. اما به علت اینکه اعتبارات درخواستی این کارخانه بالاتر از سقف استان بود، نیاز به تصویب و مجوز در تهران دارد.» موضوع مورداشاره سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت، سقف سه میلیارد تومانی است که بانک‌های استانی به واحدهای تولیدی تا سقف سه میلیارد تومان می‌توانند تسهیلات سرمایه در گردش بدهند. خبرگزاری تسنیم هم در این رابطه به نقل از علیرضا رحمان نژاد، رییس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نوشت: «کارخانه برای واردات با مشکلات تأمین مالی نیز روبرو است که از حدود دو ماه پیش در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان مطرح‌شده است و در این جلسه با پرداخت تسهیلات 5 میلیارد تومانی از طریق یکی از بانک‌ها برای رفع مشکلات این کارخانه تصویب شد، متأسفانه هنوز این تسهیلات پرداخت‌نشده و مسئولان کارخانه صحبت از عدم همکاری بانک بیان می‌کنند.» خادمی، مدیر کارخانه هم این موضوع را تأیید کرده است.
حل مشکل؛ احتمالاً در مهرماه
فرماندار کرمان اما در گفت‌وگو با «پیام ما» از حل احتمالی مشکل کارخانه روغن نباتی گلناز در مهرماه سال جاری خبر داد. محمدعلی توحیدی گفت: «همه هم ‌و غم مجموعه مدیریتی استان و شهرستان کرمان حل شدن مشکل این کارخانه و کارگرانی است که بیکار شده‌اند. در همین رابطه در جریان سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی به کرمان، موضوع کارخانه گلناز را پیگیری کردیم و طبق قول‌هایی که داده شد، احتمالاً در مهرماه سال جاری مشکل تسهیلات سرمایه در گردش کارخانه حل می‌شود.» وی بابیان اینکه کارخانه «گلناز» جزو واحدهای تولیدی موفق استان کرمان است، افزود: «مدیران کارخانه برای بحث تسهیلات از بانک ملت درخواست داشتند و آن‌طور که ما مطلعیم برای خرید مواد اولیه نیاز به اعتبار دارند. در این رابطه ما هم پیگیر هستیم و امیدواریم در اسرع وقت این کارخانه با جذب تسهیلات موردنظر، به‌مانند گذشته کار کند، البته با مراقبت‌های بیشتر در بحث ایمنی.» وی در واکنش به تجمع کارگران بیکار شده در مقابل کارخانه «گلناز» گفت: «ما از مشکلات کارگران اطلاع داریم و این کارگران بدانند ما به ‌طور جدی پیگیر حل مشکلات هستیم. از این عزیزان می‌خواهیم با خویشتن‌داری و صبوری به ما کمک کنند تا مشکلات را حل کنیم.»

گلایه کارگران کارخانه «گلناز»
تسنیم نوشت: یکی از اعضای شورای کارگری کارخانه روغن نباتی گلناز با اشاره به اینکه کارگران خردادماه آخرین حقوق خود را از کارخانه دریافت کردند، گفت: «80 درصد کارگران را اخراج کردند و حقوق هم ندادند.»
وی بابیان اینکه به ما گفتند مواد اولیه نداریم ولی انبار کارخانه پر است، افزود: «در سه ماه گذشته چندین بار تجمع کردیم اما کسی پاسخگو نیست.» این عضو شورای کارگری کارخانه بابیان اینکه قرارداد روزانه با کارگران بستند، تصریح کرد: «هرروزی که سرکار باشیم بیمه ما رد می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

سیزده سال پیش از فاجعهٔ انفجار نیروگاه اتمی، ژاپن فاضلاب آلوده به رادیواکتیو را به اقیانوس می‌ریزد

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل گارگروه مشترک ایران و ارمنستان مطرح کرد:

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی رودخانه ارس

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

توضیحات سازمان انرژی اتمی درباره آلودگی رادیواکتیو رودخانه ارس

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

تصمیمات محیط زیستی دولت برای تحقق هوای پاک:

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *