پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کارگردان مستند «مردی که فسیل شد» در گفت‌وگو با «کرمان نو»: پول نباشد فیلم خوب تولید نمی‌شود

کارگردان مستند «مردی که فسیل شد» در گفت‌وگو با «کرمان نو»: پول نباشد فیلم خوب تولید نمی‌شود





۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۵۶

کارگردان مستند «مردی که فسیل شد» در گفت‌وگو با «کرمان نو»:
پول نباشد فیلم خوب تولید نمی‌شود

پایگاه خبری «کرمان نو» به مناسبت روز ملی سینما با حامد سعادت، فیلم‌ساز کرمانی گفت‌وگو کرد. حامد سعادت کارگردان و فیلم‌ساز کرمانی در خصوص جایگاه فیلم‌سازی در کرمان می‌گوید که فیلم‌سازان خوبی در استان داریم اما متأسفانه جریانی به‌عنوان فیلم‌سازی نداریم. او معتقد است این پتانسیلِ بالقوه بالفعل نشده،آن‌هم فقط به دلیل عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به مساله تولید فیلم است. سعادت در ادامه می‌گوید البته ناگفته نماند دلایل آن‌ها هم قابل‌فهم و تا حدودی صحیح است،اما این دلایل براى فراموش کردن پتانسیلى که هدر می‌رود کافی نیست .سعادت معتقد است که ‘سینما، صنعتی گران است و برای ساخت فیلم خوب حتماً باید پول باشد. او توضیح می‌دهد که یک ‌ضرب‌المثل می‌گوید فیلم را پول می‌سازد نه فیلم‌ساز! وقتی برای تولیدات فیلم‌سازان استان هزینه نمی‌شود و بودجه‌ای نمی‌دهند توقع تولیدات خوب هم کاملاً بی‌معنی است. او ابراز امیدواری می‌کند که البته ناگفته نماند طی یک سال اخیر با تلاش‌های آقای جوشایی “معاون هنرى اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان” و گنج کریمی “رییس انجمن سینمای حرفه‌ای” قرار است شاهد اتفاقات خوبی در آینده نه‌چندان دورباشیم. این فیلم‌ساز جوان معتقد است که هنگامی این مشکلات وجود دارد به‌تبع آن شاهد آن هستیم که اسم‌های زیادی از فیلم‌سازان کرمانی در سطح بالای کشور شنیده نشود و چون تولیدی وجود ندارد که بچه‌ها عرض‌اندامی داشته باشند.
حامد سعادت ابزار امیدواری می‌کند اگر تولید به راه بیافتد، شک نکنید ما فراوان از کرمان و کرمانی خواهیم شنید. او به‌نقد در کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید:در مبحث نقد هم منتقدان خیلی خوبی داریم که آن‌ها هم متأسفانه به دلیل این “هزار کیلومتر لعنتی” فاصله که تا پایتخت در کرمان دارند به‌سختی تلاش می‌کنند. وی گفت عده‌ای وارد فضاهای دیگر مثل داستان‌نویسی یا نقد ادبیات شده‌اند. مثل آقای زنگی‌آبادی،اما چند منتقد فعال داریم که کارشان هم بسیار خوب است مثل آقای علیرضا فدایی و امیر عابدین پور اما آن‌ها هم اگر کم نامی ازشان شنیده نمی‌شود به خاطر کم بودن نشریات تخصصی در کرمان است و لابی بزرگ مرکز نشینان که برای ورود به دایره منتقدان مطرح نیازمند آن است یا در تهران حضور پیدا کنند یا نشریات کرمانی پخش وسیع کشوری داشته باشند.
سعادت اعلام می‌کند که چالش اصلی که ما در کرمان با آن روبرو هستیم جذب سرمایه کافی برای تولید است,که باید حل شود. او می‌گوید که به راه افتادن چرخه تولید سینما، کلیه هنرهای دیگر را نیز به چرخه درامد زایی وارد می‌کند ،چون در تولیدات حرفه‌ای سینما نیازمند بهره‌گیری از تمامی هنرهای دیگر است و در صورت ایجاد چرخه تولید آن‌ها هم از این فرایند بهره‌مند خواهند شد. این کارگردان توضیح می‌دهد استان ما یکی از ثروتمندترین استان‌های کشور است اما متأسفانه به خاطر اشتباهات بعضی از فیلم‌سازان درگذشته و یا وجود رانت‌های که این مراکز سرمایه‌گذاری به خاطر وجود دفاتر مرکزی‌شان در تهران برای مرکز نشینان به وجود آورده‌اند یا حاضر به اعتماد دوباره به سایر فیلم‌سازان کرمانی نیستند یا سرمایه تولید یک فیلم حرفه‌ای را نمی‌دهند که این بی‌اعتمادی باید توسط مسئولان ذی‌ربط استانی با رایزنی حل شود.
چندی پیش مراسم رونمایی از مستند ” حامد سعادت”به نام “مردی که فسیل شد “با استقبال باشکوهی برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *