پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر تلخی که در شورای آموزش‌وپرورش استان مطرح شد کرمان در آستانه استفاده از مدارس کانکسی

خبر تلخی که در شورای آموزش‌وپرورش استان مطرح شد کرمان در آستانه استفاده از مدارس کانکسی





۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۲۹

خبر تلخی که در شورای آموزش‌وپرورش استان مطرح شد
کرمان در آستانه استفاده از مدارس کانکسی

پیام ما- مدیرکل آموزش‌ و پرورش کرمان که تیر سال جاری در گفت‌وگو با «پیام ما» از کمبود فضای آموزشی در سطح استان خبر داده بود، روز یکشنبه از احتمال ایجاد مدارس کانکسی ابراز نگرانی کرد.
احتمال دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور مجدداً شاهد درس خواندن دانش‌آموزان در مدارس کانکسی باشیم. این نگران‌کننده‌ترین موضوعی بود که در شورای آموزش‌وپرورش استان کرمان مطرح شد. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان که قبلاً به «پیام ما» گفته بود «کمک دستگاه‌های دیگر به آموزش‌وپرورش در کل ادوار گذشته در حد صفر بوده است. در سایر استان‌ها کارخانه‌‌ها ، شرکت‌‌ها و معادن به کمک آموزش‌‌و‌‌پرورش آمده و مدرسه می‌سازند و تجهیز می‌کنند. ولی سهم ما در این موضوع صفر است. امروز بیش از ۸۰۰ مدرسه تخریبی در استان داریم. ۴۰ تا را خیرین می‌سازند. در بخش دولتی اداره نوسازی مدارس سال قبل ۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی دریافت کرده است.ساخت هر مدرسه ۴ میلیارد هزینه دارد با این مبلغ فقط ۹ مدرسه می‌شود ساخت!» این بار احتمال داده برای رفع کمبودهایی که در فضای آموزش استان وجود دارد، به مدارس کانکسی برگردیم. آن‌طور که روابط عمومی استانداری کرمان نوشته، محمد محسن بیگی با تأکید بر اینکه آینده فضای فیزیکی و آموزشی در کرمان نگران‌کننده است، افزود: «کمبود فضای فیزیکی و آموزشی در کرمان، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند و نگران هستیم که در آینده مدارس به‌صورت دو شیفت و یا در کانکس برگزار شود.» مهر هم گزارش داده که وی به بیش از ۸۰۰ مورد فضای فیزیکی که نیاز به بازسازی دارند اشاره کرد و گفت: «باید جریان سازی خوب و مفصلی در این قضیه صورت بگیرد و به‌صورت جدی باید در این قضیه ورود پیدا کنیم.
آینده فضای فیزیکی در سطح کرمان نگران‌کننده است و متأسفانه در اکثر انبوه‌سازی‌ها چه در بخش دولتی و چه خصوصی متأسفانه هیچ‌گونه نیازسنجی برای در نظر گرفتن فضاهای آموزشی «مدارس» دیده نشده است که این مسئله مشکل‌ساز خواهد شد و باید فکر اساسی برای بحث ساخت و مدارس شود چون مدارس در بعضی مناطق کم است و یا مدرسه نداریم و به نظر می‌آید این قضیه یک همت جدی را می‌طلبد.»
انتقاد استاندار از وضعیت مدارس
استاندار کرمان هم در این جلسه از وضعیت مدارس کرمان انتقاد کرد. رزم حسینی گفت: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید در حوزه تکمیل و نوسازی مدارس تجدیدنظر کند زیرا این وضعیت مدارس زیبنده کرمان نیست.» وی با اشاره به اقدامات خوب نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: «به دلیل گستردگی کشور طبیعی است که ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه آموزش‌ و پرورش انجام دهیم. آموزش پرورش باید نقش خود در این پیوست برای ارتقای سطح آموزش‌وپرورش را ایفا کند و اگر سهم هر بخش برای بهبود کیفیت آموزش مشخص می‌شد وضعیت آموزش‌ و پرورش ما قطعاً بهبود پیدا می‌کرد و فکر می‌کنم این هم جزو دستور کارهای دولت است.»
وضعیت نامناسب برخی سرویس‌های مدارس
وضعیت نامناسب برخی مدارس و کمبود فضای آموزش تنها موضوعات تلخ شورای آموزش ‌و پرورش کرمان نبودند. فرمانده انتظامی استان به گوشه دیگری از مشکلات حوزه آموزش ‌و پرورش اشاره کرد. سردار رضا بنی اسدی گفت: «متأسفانه بعضی از سرویس‌های مدارس خارج از رده هستند که حتماً باید معاینه فنی برای خودروها انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. بعضی از رانندگان خارج از ظرفیت اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند و این در حالی است که باید تعداد را در نظر داشته باشند و خارج از رده دانش‌آموز سوار نکنند.
به مدیران تأکید می‌کنیم تا با کلانتری‌های حوزه مدارس ارتباط داشته باشند تا اگر مشکلاتی در زمینه انتظامی داشتند را گزارش کنند تا برای امنیت خاطر مدارس نیروها وارد عمل شوند و از بروز مشکلات جلوگیری کنند.»
تلاش شهردار و قول فرماندار
علی بابایی، شهردار کرمان از تلاش این مجموعه برای تسهیل عبور و مرور در مهرماه سال جاری هم‌زمان با بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: «حفاری‌ها را در سطح شهر تعطیل و لکه‌گیری و آسفالت را آغاز کرده‌ایم، همراه با آن تقاطع‌های غیر هم‌سطح داخل شهر را نیز تا اول مهر آزادسازی خواهیم کرد تا از ترافیک جلوگیری به عمل آید.» توحیدی، فرماندار کرمان هم قول داد که از دانش‌آموزان بی‌بضاعت حمایت کند. او گفت: «قول می‌دهم که در فرصت باقی‌مانده تا آغاز سال تحصیلی، مشکل دانش‌آموزانی را که به دلیل بحث مالی ترک تحصیل کرده‌اند، برطرف کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *