پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاروانسرای حاج‌آقا علی کرمان مرمت می‌شود

کاروانسرای حاج‌آقا علی کرمان مرمت می‌شود





۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۳۳

کاروانسرای حاج‌آقا علی کرمان مرمت می‌شود

استاندار کرمان از بازسازی و مرمت کاروانسرای حاج‌آقا علی و حمام ابراهیم‌خان ظهیرالدوله شهر کرمان از اول مهرماه امسال خبر داد.
به گزارش ایسنا علیرضا رزم حسینی در حاشیه بازدید از برخی پروژه‌های عمران شهری و میراث فرهنگی شهر کرمان این خبر را داد.
بخشی از قسمت حمام ابراهیم‌خان ظهیرالدوله شامل گرم‌کن این حمام، در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان احیا و مرمت‌شده است و بخش دیگر آن نیز توسط بخش غیردولتی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان کرمان بازسازی و به ورشاپ جواهرات و اشیاء قیمتی و کارگاه تولید جواهرات تبدیل می‌شود.
مجموعه حاج‌آقا علی شهر کرمان از آثار عصر قجر و شامل مسجد، آب‌انبار، بازار و کاروانسرا است. همچنین استاندار کرمان پس از بازدید از مجموعه گنجعلیخان شامل (آب‌انبار، کاروانسرا، مسجد و مجموعه‌هایی که هم‌اینک به اصلی‌ترین مراکز گردشگری استان کرمان تبدیل‌شده است) در جلسه بازسازی و مرمت کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان حضور و بر حفظ و کاربری مناسب این مجموعه تأکید کرد. در این جلسه مقرر شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و سازمان کتابخانه‌ها و اسناد ملی استان به‌صورت مشترک طی مدت دو هفته، طرح و کاربری مناسبی برای مجموعه کاروانسرای گنجعلیخان تعریف نمایند. تبدیل طبقه اول کاروانسرای گنجعلیخان به ورشاپ صنایع‌دستی استان، فضای خدماتی و نمایشگاهی از اسناد ملی ازجمله پیشنهاد‌هایی بود که در جلسه فوق مطرح شد.
آب‌انبار گنجعلی خان نیز دارای سردری زیبا با تزیینات مربوط به دوره صفویه است و تاریخ احداث آن به 1029 قمری برمی‌گردد و یکی از معتبرترین آب‌انبارهای شهر در عصر خود تلقی می‌شده است که در سال‌های گذشته به دلیل بالا آمدن سطح آب شهر کرمان، موجب تخریب بخشی از این بناشده بود.
در این جلسه مقرر گردید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، طرح و کاربری مناسبی را طی دو هفته آینده تهیه و در جهت احیا و مرمت این بنا اقدام نماید. تبدیل آب‌انبار به نمایشگاه لباس اقوام کرمانی ازجمله پیشنهاد‌های مطرح‌شده در جلسه فوق بود. نماینده عالی دولت در استان کرمان در ادامه از آزادسازی محور گلبازخان بازدید کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *