پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرهنگ شریف استاد برجسته موسیقی ایران درگذشت

فرهنگ شریف استاد برجسته موسیقی ایران درگذشت





۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۴۶

فرهنگ شریف استاد برجسته موسیقی ایران درگذشت

فرهنگ شریف پیشکسوت و نوازنده صاحب سبک تار که بیش از 70 سال در عرصه موسیقی فعالیت کرد، در سن 85 سالگی به دلیل مشکل ریوی درگذشت.
به گزارش «تابناک»؛ استاد فرهنگ شریف، از نوازندگان سر‌شناس و برجسته و صاحب سبک تار ایرانی بود. او در سال 320 در آمل به دنیا آمد.
از چهار سالگی تحت تأثیر آموزش موسیقی به وسیله پدرش و نیز رفت‌وآمد بزرگان موسیقی به منزل آن‌ها خصوصاً عبدالحسین خان شهنازی برادر حاج علی اکبرخان شهنازی، موسیقی را فرا گرفت. این هنرمند که مدتی در بیمارستان بستری بود در آخرین صحبت‌های خود با خبرنگار روزنامه ایران گفته بود: «زندگی ماشینی کارهایی را که ما انجام داده بودیم از بین برده است و این کوتاهی است که در حق هنرمندان شده است.» او چند سال به آمریکا سفر کرد و در دانشگاه‌های معتبر آنجا نیز کرسی استادی داشت. استاد فرهنگ شریف دارای نشان درجه یک هنری ـ معادل دکترا ـ است. یکی از مهم‌ترین و دلنشین‌ترین سبک‌های نوازندگی تار متعلق به اوست. وی با ابداعاتی که در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داده، از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقدند زیبا‌ترین صدای تولید شده از ساز تار است.
او تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داو‌د، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوه نوازندگی وی به اساتیدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. وی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سر‌شناس موسیقی ایرانی شناخته می‌شود. در ‌دوازده سالگی نخستین تک‌نوازی خود را که‌ زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.
او با قریحه بی‌مانندش، ملودی‌هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته ‌است. استفاده از ظرفیت‌های تار در صدادهی‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد، به گونه‌ای که سبک و اسلوب نوازندگی‌اش منحصر به خود او بوده و از ساز هیچ نوازنده‌ای به غیر از ساز خودش شنیده نشده است.
این استاد موسیقی که دیروز (17 شهریورماه95) در تهران رخت از عالم خاکی بر بست، وی در مرداد امسال چندبار به‌دلیل بیماری در بیمارستان بستری شد بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *