سایت خبری پیام ما آنلاین | رییس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بم: فرهنگ‌سازی کار و تعاون مهم‌ترین کار ماست

رییس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بم: فرهنگ‌سازی کار و تعاون مهم‌ترین کار ماست





۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳

رییس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بم:
فرهنگ‌سازی کار و تعاون مهم‌ترین کار ماست
سکینه خدیش
رییس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان بم مهم‌ترین کار ارگان خود را «فرهنگ‌سازی کار و تعاون» دانست. صالح برائی نژاد که در نشستی خبری به مناسبت هفته تعاون شرکت کرده بود، با گرامیداشت این هفته گفت: «تعاون در جامعه ما محروم واقع‌شده است ازجمله فعالیت‌های ما در این هفته شناساندن تعاون به جامعه است. با توجه به این‌که در این هفته تأکید بسیار برای گسترش فرهنگ تعاون است، لازم به یادآوری است قبل از انقلاب و زمان جنگ تحمیلی تمام مشکلات کشور را با ایجاد تعاون و همدلی بین مردم توانسته‌ایم حل کرده و بحران‌های به وجود آمده را پشت سر بگذاریم.»
وی افزود: «تعاون بم از جایگاه بسیار خوبی در سطح استان برخوردار است. در 5 ماهه نخست سال 95 با 13تعاونی و 261 نفر عضو و سرمایه‌ای بالغ‌بر 470 میلیون ریال این شرکت‌ها تشکیل و ثبت داده‌شده‌اند. بیشتر حوزه فعالیت این تعاونی‌ها بحث خدمات، صنعت، کشاورزی و 3 شرکت تعاونی مختص بانوان ثبت‌شده است. در بحث نظارت و بررسی صورت‌های مالی، بازدیدهای نظارت عمومی از تعاونی‌ها انجام و نحوه تقسیم سود و سرمایه همگی کنترل می‌شود همچنین در سال 95 توانسته‌ایم 17 مورد از تعاونی‌هایمان را در جشنواره تعاونی برتر ثبت‌نام کرده که 3 شرکت تعاونی به‌عنوان تعاونی نمونه معرفی‌شده‌اند. شرکت تعاونی نخل وحید، وفای سپهر و خدمات پزشکی افلاطونیان. نخل وحید و خدمات پزشکی استانی و وفای سپهر به مرحله کشوری راه پیداکرده‌اند.»
برائی نژاد بابیان اینکه شرکت تعاونی شهرستان‌ها قریب به یک هزار تعاونی دارد که در همه حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: «به‌طور نمونه شرکت تعاونی ترنج در صنایع تبدیلی خرما بسیار فعال و موفق است و به‌عنوان برند در شهرستان شناخته ‌شده است.
در سال 94 اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی بم در سطح استان در حوزه تعاون مقام سوم را کسب کرد که این مقام بر اساس بازدیدها و برگزاری مراسم‌ها صورت گرفت. ما در حالی سوم شدیم که کهنوج مجموعاً با نظارت بر 100 تعاونی دوم شد. در مقابل ما با نظارت بر 900 تعاونی سوم شدیم. اگر بر اساس امکان‌سنجی درست و حجم کاری می‌سنجیدند قطعاً از مرکز استان هم بهتر خواهیم بود.»
بهترین جا برای درون‌زایی اقتصاد، تعاونی‌ها هستند
رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی بم خاطرنشان کرد: «شعار امسال سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در وهله اول به ما برمی‌گردد. زیرا در ادامه بحث سیاست‌های اصل 44 قانونی اساسی که واگذاری بخش دولتی به خصوصی است، درون‌زایی و نگاه به بیرون اهمیت دارد که باهمت و تلاش مردم انجام می‌شود. بهترین جایی که می‌شود درون‌زایی را پرورش داد تشکیل تعاونی‌هاست که سرچشمه اسلامی دارد .»وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی دو طرح عمده توسط اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی کرمان و بم در برنامه است، گفت: «یکی شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستانی و دیگری شرکت تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان خرما که دو شرکت بزرگ محسوب می‌شوند. در حال تشکیل این دو شرکت هستیم و تاکنون هیئت‌مدیره آن‌ها تشکیل‌شده است.»
کوتاهی دست دلالان با تأسیس شرکت تأمین نیاز تولید خرما
وی درباره شرکت تأمین نیاز تولید خرما گفت «:نابسامانی‌هایی که در وضعیت فروش خرما و مشکلاتی که نخل داران برای تأمین کارتن، سم‌پاشی و کود برای درخت نیاز دارند، با تأسیس شرکت تعاونی تأمین نیاز، دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شوند.
در حوزه بازاریابی و فروش نیز شرکت به نخل داران ما کمک خواهد کرد. این شرکت عملکردی مشابه شرکت تعاونی پسته داران رفسنجان دارد و نابسامانی درفروش خرما باعث شده که دلالان سود اصلی زحمت کشی نخل داران را می‌برند. اگرچه شهرستان بم مهد خرما محسوب می‌شود اما نرخ خرما درجایی دیگر تعیین می‌شود. با تشکیل شرکت تعاونی کمک بزرگی به کشاورزان خرما خواهد شد. قابل‌توجه است که این شرکت تعاونی مخصوص خرما داران نیست و حتی این شرکت با همکاری جهاد کشاورزی برای گلخانه داران نیز تأسیس می‌شود.» برائی نژاد عنوان کرد: «بحث اصلی شرکت تأمین نیاز تولید خرما در بازاریابی فروش محصول به قیمت مناسب و کمک به کشاورز در تأمین نهادهای کشاورزی که می‌خواهد داشته باشد، است. زمانی که یک تشکل پشت محصولی قرار بگیرد قطعاً بهتر و راحت‌تر از خود فرد می‌تواند کمک کند.»
شرکت توسعه عمران شهرستانی در آستانه تأسیس
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با شرکت توسعه عمران شهرستانی گفت: «این شرکت مصوبه هیأت را به همراه دارد و 5/0درصد از کل جمعیت فعال شهرستان عضو با سرمایه اولیه 300 میلیونی تومان باید تشکیل شود. ازجمله مزایای این شرکت در بحث‌های عمرانی شهرستان تمام‌کارهایی که با تشریفات مناقصه انجام خواهد شد باید بدون نیاز به تشریفات به این شرکت واگذار شود. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند هرکدام مستقل سهام خریداری کنند. در بحث واگذاری‌های دولتی اگر دولت قصد واگذاری مکانی را دارد اولویت با این شرکت تعاونی است. در حوزه اقتصادی واقعاً شرکت تعاونی موفقی خواهد بود. نمونه موفق این شرکت تعاونی در استان‌های شمالی شهر چالوس به‌عنوان پایلوت بوده است. این شرکت تعاونی ثبت و نتیجه‌ی خوبی گرفته است. اولویت با شهرستان‌های بزرگ است. در شرق اولویت به شهرستان بم داده‌شده است. مبلغ هر سهم در شهرستان بم 25000 تومان است. هرکسی می‌تواند به هر تعداد سهم خریداری کند ولی هرکس حق یک رأی دارد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در بحث صنایع تبدیلی ضعیف هستیم و عمده مشکل خام فروشی است. می‌توانیم از مشتقات خرما ازجمله الکل، سرکه و خمیر استفاده کرد. مهم‌ترین کار تعاون فرهنگ‌سازی کار و تعاون است که به فرد فرصت‌ها را بشناسانیم.»

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟0

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *