«گوجینو» احیاکننده قناتهای شهداد
۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۱۹
«گوجینو» احیاکننده قناتهای شهداد
صنایع دستی، نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته میشود. معمولاً این کلمه به روشهای سنتی ساختن کالاها گفته می شود. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی و یا مذهبی فوق العاده هستند.
آنچه صنایع دستی را ازسایر مقوله ها متمایز میسازد، هدف از ساخت آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند و مورد استفاده آنها بیش از یک تزئین سادهاست. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و رسومی تری تلقی میشوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. بانوانی در روستای شفیع آباد کرمان با ساخت صنایع دستی بومی این منطقه موجب اشتغال زایی و نمایش توانمندی و خلاقیت زنان کرمانی این روستا به سرتاسر دنیا شدند. حرکت زیباتر این بانوان این است که حدود 15 درصد از سود دریافتی حاصل از فروش صنایع دستیشان را برای احیای قناتهای روستا هزینه می کنند.
شفیع آباد روستایی از توابع بخش شهداد در استان کرمان است. دوسال پیش هم روستای شفیع آباد به دلیل نزدیکیش به کلوت های کویر شهداد با مشارکت مردم به عنوان مرکز اصلی برپایی اکو موزه انتخاب شد. این روستا دارای فرهنگ، آداب رسوم و پوشش محلی، غذای محلی و صنایع دستی مخصوص به خود است که این موضوع باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است.
«گوجینو» نام این گروه از زنان روستای شفیعآباد است که با تولید صنایع دستی واسطهها را از فروش محصولاتشان حذف و زنان روستایشان را توانمند کردهاند. از طرفی آنها 15 درصد فروش محصولاتشان را صرف مرمت و احیای قناتهای روستا میکنند.
فریبا رادی؛ یکی از اعضای این گروه: «گوجینو» به معنی نوعی بافت حصیر است که از زمان قدیم تا کنون رواج داشته، این نوع بافت، اصالت دارد و خاص منطقه کرمان است و از طرفی با کار ما مرتبط است.
چگونگی تشکیل گروه «گوجینو»
سال 93 نینا امین زاده طراح و مجری پروژه اکو موزه شفیع آباد با گروهی به منطقه ما آمد و برای زنان روستا جلسه گذاشت و ما در آن شرکت کردیم. اول نمیدانستیم این گروه اصلا برای چه کاری به روستای ما آمده، بعد از برگزاری جلسات متعدد و کارگاههای آموزشی، زنان روستا در جریان کاری که میخواستند انجام دهند، قرار گرفتند. آنها هر کدام از زنانی را که در هر حوزهای فعالیت میکردند، شناسایی کردند و سپس این گروه با عضویت شش نفر تشکیل شد. بعد از تشکیل گروه، برای خودمان صندوقی تشکیل دادیم و هر عضو 20 هزار تومان حق عضویت پرداخت کرد. خانم امینزاده نیز مبلغی به صندوق کمک کرد. سپس با این مبلغ، مواد اولیه و نخ خریدیم و شروع به کار کردیم. از طرفی حصیرهایی را که مادرهایمان تولید کرده بودند، در کنار محصولاتمان فروختیم. هدف ما حذف واسطهها و توانمند کردن زنان روستا بود تا سود واقعی را تولیدکننده دریافت کند.
گروه شش نفره ما حدود یکونیم سال به همین روش کار کرد و محصولاتمان را در اقامتگاههای بومی روستا به گردشگرها میفروختیم. چندبار هم در نمایشگاهها شرکت کردیم. بعدها وسایلمان را در محوطه کاروانسرای شفیعآباد که ثبت یونسکو شده است، گذاشتیم. در این مدت فقط کار کردیم و هیچ سودی برای خودمان دریافت نکردیم و فقط وسایل لازم برای کارمان را خریدیم. هنگامی که دیگر زنان روستا موفقیت ما را دیدند، کمکم به جمع ما پیوستند و تعداد اعضای گروه شش نفره ما، به 40 نفر رسید.
احیای قنات های روستا
15درصد از دریافتی حاصل از فروش محصولاتمان، صرف خرید مواد اولیه و حساب جاری میشود و 15 درصد را هم برای احیای قناتهای روستا هزینه میکنیم تا منفعت حاصل از این کار دوباره به خود گروه بازگردد.
رادی در پاسخ به اینکه چرا 15 درصد از کارتان را برای احیای قناتها هزینه میکنید؟ گفت: زندگی روستاییها به قنات وابسته است. بنابراین همهی اعضای گروه تصمیم گرفتند، برای احیای آنها و کمک به خودمان 15 درصد از هزینه فروش محصولاتمان را به این کار اختصاص دهیم. در حال حاضر نیز اولین کمک را به قنات مهدیآباد دادهایم. بعد از این اتفاق، حدود یکونیم ساعت آب و زمین را به زنانی دادند که در این زمینه فعالیت میکردند. تصمیم داریم در آینده نیز به قنات روستاهای دیگر کمک کنیم.
من همراه سه زن روستایی دیگر که عضو این گروه هستند، بهعنوان تسهیلگران روستا از قناتها دیدن میکنیم و بنا بر اولویت، هزینه لازم را برای احیای آنها پرداخت میکنیم. از طرفی به زنان روستاهای دیگر آموزش میدهیم و تشویق میکنیم که واسطهها را حذف کنند و صنایع دستی را نسل به نسل منتقل کنند.
عروسک های محلی از مواد بازیافتی
برخی روستاییها قالی هم میبافند، اما بهدلیل استهلاک بالا و گرانی نخ، بیشتر روستاییها به سمت پتهدوزی و حصیربافی رو آوردهاند و کمتر کسی قالی میبافند. پیش از این، دلالها هر بتهجقه پتیدوزیشده را دو تا چهار هزار تومان میخریدند، در حالی که حالا خودمان این کار را تا 20 هزار تومان میفروشیم. از طرفی به اعضای گروه آموزش دادیم تا طرحهای اولیه را با کاربریهای جدید آماده کنند.
در کنار پتهدوزی و حصیربافی، گزچینی هم انجام میدهیم. گزها گیاهانی با خواص دارویی بالا هستند که هر کیلوی آن را حدود 120 هزار تومان میفروشیم؛ اما پیش از این، واسطهها هر کیلو گز را 20 هزار تومان میخریدند. به واسطه خواص درمانی این گیاه، استقبال گردشگران از خرید آن بسیار خوب است.
در حال حاضر به فکر این هستیم تا از مواد بازیافتی عروسکهای محلی روستایی درست کنیم. البته چند مورد هم درست کردیم که با استقبال خوبی روبهرو شد، اما تولیدمان بالا نیست. برای نمونه، چند عروسک تولید کردیم که ببینیم اصلا خریدار دارد که با استقبال روبهرو شد و بسیاری درخواست دادند، اما ما نداشتیم که عرضه کنیم.
رادی با بیان اینکه در کنار صنایع دستی، فیلم ویدئویی نیز میسازیم، گفت: ما یک دوربین و سهپایه داریم و از سختیها، کارکرد و موفقیت گروهمان فیلمبرداری میکنیم. در حال حاضر این فیلم در دست تدوین است. حامد ذوالفقاری که همراه تسهیلگران به روستای ما آمده بود، برای زنان روستا کلاسهای آموزشی فیلمبرداری و مستندسازی گذاشت و نحوه ساخت ویدیو مشارکتی را بهصورت رایگان آموزش داد.
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید