سایت خبری پیام ما آنلاین | واکنش عجیب رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر به اعتراض چایخانه داران معصوم زاده: دیگر به من رای ندهید

واکنش عجیب رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر به اعتراض چایخانه داران معصوم زاده: دیگر به من رای ندهید





۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۰۱

واکنش عجیب رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر به اعتراض چایخانه داران
معصوم زاده: دیگر به من رای ندهید

سریال اعتراض چایخانه داران به طرح جنجالی ممنوعیت عرضه قلیان این بار به شورای شهر کرمان رسید.
روز گذشته جمعی از چایخانه داران کرمانی برای اعتراض به ممنوعیت عرضه قلیان جلوی خانه شهر کرمان، محل برگزاری جلسات شورای شهر جمع شدند. این اعتراض در پی طرحی بود که حدود یک ماه پیش کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان تصویب کرده بود. این کمیسیون به ریاست ماه‌بانو معصوم زاده، طرحی را مصوب کرده بود که بر اساس آن اجرای مصوبه سال 85 وزارت کشور در شهر کرمان الزامی‌شد. مصوبه‌ای که در آن بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تأکید می‌کند. این مصوبه با تلاش و اصرار وزارت بهداشت در سال 85 اجرایی شد اما با حمایت نکردن دولت وقت، به‌جایی نرسید و آبان ماه 90 هیئت دولت با صدور مصوبه‌ای، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها را از لیست اماکن عمومی خارج کرد تا عرضه قلیان در آن‌ها مشکلی نداشته باشد. اما چند ماه بعد با پیگیری‌های وزارت بهداشت، دیوان عدالت اداری مصوبه هیئت دولت را لغو و اعلام کرد که بر اساس قانون مبارزه با دخانیات، قهوه‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی‌اند و نباید در این اماکن قلیان به مشتری عرضه شود. ماه‌بانو معصوم زاده که خود یک رستوران سنتی دارد و در آن قلیان عرضه نمی‌کند، بر اجرای این مصوبه تأکید دارد. به همین دلیل چایخانه داران کرمانی تصمیم گرفتند مقابل شورا تجمع کنند. آن‌ها پیش‌ازاین مقابل استانداری و فرمانداری هم تجمع کرده بودند. قبل از آغاز جلسه شورا حجت‌الاسلام ربانی سخنگو و علی‌اکبر مشرفی رئیس شورا به میان تجمع‌کنندگان آمدند و به آن‌ها گفتند «سعی می‌کنیم مشکلات حل شود.» تجمع‌کنندگان اما راضی نمی‌شدند. آن‌ها به‌جز اعتراض به ممنوعیت عرضه قلیان، به مصاحبه معصوم زاده با یکی از سایت‌ها هم اعتراض داشتند. معصوم زاده در گفت‌وگو با سایت «گفتار نو» تجمع اعتراضی به ممنوعیت قلیان را به کسانی نسبت داده بود که «طمع دارند.» همین جمله باعث اعتراض بیشتر چایخانه داران می‌شد. مشرفی وقتی این جمله را شنید به چایخانه داران گفت «اشتباه است. من به‌عنوان رئیس شورا عذر می‌خواهم.» او پس از گفتن این جمله به جلسه شورا رفت.
به من رأی ندهید
درحالی‌که 10 دقیقه از زمانی که می بایست جلسه شورا شروع شود (18:30) گذشته بود، معصوم زاده به محل شورا آمد. او وقتی اعتراض چایخانه داران را دید، به روی سکویی رفت تا صحبت کند. معصوم زاده از مضرات قلیان گفت و لزوم اجرای قانون ممنوعیت عرضه. او تاکید کرد که «این قانون کشوری است. شماها بخواهید یا نخواهید این قانون اجرا می شود. اعتراض شما حقتان است. اصفهان و مشهد هم قلیان ممنوع شده است. شماها شغل داشتید و از دست دادید. 11 بخش در اجرای این قانون دخیل هستند و می توانند پاسخ دهند. ما یک قسمت هستیم. من سلامت بهداشت مردم برایم اهمیت دارد. قلیان 40 برابر سیگار ضرر دارد. همه این ها را در نظر بگیرید. چقدر باید بین قلیانی ها فاصله باشد؟ مشخص نیست چراکه یک شغل تعریف نشده است. ما چنین شغلی نداریم. اتاق اصناف می گوید چایخانه داریم که قلیان نباید بدهند.» او سپس گفت که برای انتخاب هیات رئیسه می رود و بعد پاسخ معترضان را خواهد داد. معصوم زاده گفت «اگر واقعا غرضی ندارید صبر کنید تا پس از جلسه.» یکی از میان جمعیت گفت «می مانیم به شرط اینکه شما از در دیگری نروید.» معصوم زاده با تندی جواب داد که «اگر بخواهم از در دیگر می روم. چون دلم می خواهد.» معترضان به ادبیات او اعتراض کردند. بااین‌حال او گفت که از تصمیمش صرف‌نظر نمی‌کند و پس از جلسه شورا پاسخ معترضان را می‌دهد. لحن تند او باعث شد معترضان بر ضد معصوم زاده شعار دهند. شعار آن‌ها با این پاسخ معصوم زاده روبرو شد: «دیگر به من رأی ندهید.» این جمله شدت اعتراضات را بیشتر کرد. معصوم زاده این بار گفت: «شما تحریک‌شده‌اید. شما را تحریک کرده‌اند.» یکی از چایخانه داران جواب داد که «جواز قانونی، ما را تحریک کرده است.» معصوم زاده به او گفت: «توحرف نزن» سروصدا بالا رفت. دیگر اعضای شورا به حیاط خانه شهر آمدند. یکی به معصوم زاده آب داد تا آرام شود اما کسی نمی‌توانست معترضان را آرام کند. چراکه با هزینه زیاد و کسب جواز کاری راه انداخته بودند اما حالا جلوی کارشان گرفته‌شده بود. یکی از معترضان از شدت ناراحتی گریه شد و با فریاد به معصوم زاده گفت: «حق ما را پایمال نکنید.» معصوم زاده می‌خواست جواب بدهد اما ربانی نگذاشت. پس از جلسه و در ساعت 20، معترضان هنوز در محل حضور داشتند و از معصوم زاده پاسخ می‌خواستند. مشرفی به میان آن‌ها رفت و قول داد که «مشکل حل شود.» معصوم زاده اما از معترضان خواست که به میدان شورا بروند تا بتوانند باهم صحبت کنند. نیروی انتظامی اما با این امر مخالفت کرد.
ورود شورا به ممنوعیت قلیان درست نبود
مهنوش مؤمنی دیگر عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان در رابطه با قانون ممنوعیت عرضه قلیان به «پیام ما» گفت: «این قانون مربوط به وزارت بهداشت و وزارت کشور است. به نظر من ورود شورا به این موضوع درست نبود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *