سایت خبری پیام ما آنلاین | عصر امروز انتخابات هیات‌ رئیسه برگزار می‌شود شورای شهر کرمان؛ چالش یا سازش

عصر امروز انتخابات هیات‌ رئیسه برگزار می‌شود شورای شهر کرمان؛ چالش یا سازش





۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۱۴

عصر امروز انتخابات هیات‌ رئیسه برگزار می‌شود
شورای شهر کرمان؛
چالش یا سازش

عصر امروز در حالی هیات ‌رئیسه شورای شهر کرمان برای سال پایانی انتخاب می‌شوند که در 2 سال گذشته انتخابات هیات‌رئیسه شورا چنان جنجالی بوده که برخی حتی از احتمال انحلال آن خبر می‌دادند.
چهارمین انتخابات هیات ‌رئیسه شورای چهارم در راه است. انتخاباتی که رئیس، نایب‌رئیس، سخنگو، خزانه‌دار و منشی‌های اول و دوم را برای سال پایانی این شورا انتخاب می‌کند. همین سال پایانی خود به اهمیت انتخابات پیش رو می‌افزاید. چراکه قطعاً حضور رئیس، نایب‌رئیس و سخنگو در سال منتهی به انتخابات در رسانه‌ها بیشتر است و این موضوع می‌تواند در جذب رأی انتخابات پنجمین دوره شوراها در اردیبهشت 96 کمک کند. خصوصاً که شورای پنجم برخلاف شورای چهارم تنها 11 صندلی دارد و به‌طورقطع چهار نفر از اعضای فعلی، نمی‌توانند وارد شورا شوند. (اگرچه شاید برخی از این افراد شرایط حضور در انتخابات را به هر دلیلی پیدا نکنند.) نزدیکی به انتخابات شوراهای سال آینده در حالی باعث شده انتخابات هیات‌رئیسه چهارم شورای چهارم بیش ‌از پیش حساس شود که در 2 سال گذشته برخلاف انتخابات اول هیات‌رئیسه، جنجال‌های بی‌سابقه‌ای داشت.
سال اول؛ آرامش قبل از طوفان
دوازدهم شهریور 92 و هم‌زمان با سراسر کشور، اولین جلسه شورای شهر کرمان با حضور 15 عضو برگزار شد. در انتخابات خرداد همان سال، زهرا لری با 30هزار و 690 رأی، علی‌اکبر مشرفی با 30 هزار و 67 رأی، فتح‌الله مؤیدی با 28 هزار و 565 رأی، منصور ایران‌منش با 26 هزار و 669 رأی، یوسف جعفری با 25 هزار و 566 رأی، سعید گیلانی با 22 هزار و 987 رأی، کمال جوانمرد با 21 هزار و 758 رأی، مهنوش مؤمنی با 21 هزار و 112 رأی، زهرا ایران‌منش با 18 هزار و 298 رأی، ماه‌بانو معصوم زاده با 15 هزار و 878 رأی، علی منصوری با 15 هزار و 727 رأی، محمد یاسین پنجعلی زاده با 15 هزار و 359 رأی، رؤیا دیوان‌بیگی کرمانی با 15 هزار و 55 رأی، محمد ربانی زاده با 14 هزار و 377 رأی و صدیقه زاهدی با 14 هزار و 128 رأی توانسته بودند صندلی‌های مجلس محلی را تصاحب کنند. در اولین جلسه شورای چهارم، اولین انتخابات هیات‌رئیسه برگزار شد و درحالی‌که به نظر می‌رسید تعامل خوبی بین اعضا وجود دارد، مؤیدی با 13 رأی رییس و مشرفی با 10 رأی نایب‌رئیس شدند. ربانی زاده، جعفری، پنجعلی زاده و مؤمنی به ترتیب سخنگو، خزانه‌دار، منشی اول و منشی دوم شدند. در حالی این انتخابات بدون حاشیه و با آرامش برگزار شد که انتخابات سال 93 طوفانی بود.
سال دوم؛ انتخابات غیرعلنی
12 شهریور 93 فرارسید و می‌بایست برای سال دوم هیات‌رئیسه انتخاب شود. یک هفته قبل از این جلسه، اختلاف در بین اعضا برای انتخاب رئیس علنی شده بود به همین دلیل اعضای شورا تصمیم گرفتند جلسه انتخاب هیات‌رئیسه را غیرعلنی کنند. جلسه برگزار شد اما تا چند روز پس از 12 شهریور، خبری از آن بیرون نمی‌آمد. تنها اعلام‌شده بود به علت آبستراکسیون (خارج شدن از جلسه باهدف از رسمیت انداختن) 6 عضو، جلسه از رسمیت افتاده است. ربانی سخنگوی شورا گفت که آن اعضا می‌گویند نیاز به بررسی بیشتری داریم. مؤیدی هم گفت با تصمیم شورا قرار شده انتخابات آخر شهریور و پس از مرخصی 2 هفته‌ای اعضا برگزار شود. این موضوع با واکنش نماینده‌های دولت در کرمان روبرو شد. برخی سایت‌ها خبر می‌دادند که استاندار خواستار انحلال شورا شده. مؤیدی اما می‌گفت چنین چیزی حقیقت ندارد. اما قبل از آغاز جلسه انتخاب هیات‌رئیسه در روز 31 شهریور، توحیدی، فرماندار کرمان به خبرنگارانی که پشت در مانده بودند گفت که اگر امشب جلسه شورا نتیجه‌ای نداشته باشد، اعلام می‌کند شورا «توانمند نیست و طبق قانون عمل می‌کند.» در پایان جلسه 2 ساعته اما خبر آمد که مؤیدی با هشت رأی در مقابل هفت رأی مشرفی توانسته رئیس شود. این در حالی بود که جوانمرد هم نامزد ریاست بود اما در آخرین لحظه به نفع مؤیدی کنار کشیده بود. ربانی هم این بار قصد ریاست داشت اما او هم کنار رفته بود اما نه به نفع فرد خاصی. نایب‌رئیسی شورا هم به زهرا لری با هفت رأی در مقابل 6 رأی معصوم زاده رسید. جوانمرد، جعفری، زاهدی و مؤمنی هم به ترتیب سخنگو، خزانه‌دار، منشی اول و منشی دوم شدند.
سال سوم؛ انتخابات اکشن
انتخابات هیات‌رئیسه سال سوم اوج اختلافات در شورا بود به‌طوری‌که می‌توان اتفاقات رخ‌داده را به فیلمی اکشن تشبیه کرد. در این سال هر اتفاقی که بخواهید رخ داد. قهر، دعوا، گریه، غش و بیمارستانی شدن ازجمله اتفاقات شاخص شهریور 94 بودند. این بار هم سر موعد جلسه انتخاب هیات‌رئیسه برگزار نشد. یکی از جلسات به علت فوت کردن داماد مؤیدی لغو شد. البته نه اینکه همه اعضا موافق لغو جلسه باشند، بلکه موافقان مؤیدی از حضور در جلسه خودداری کردند. 21 شهریور زمان برگزاری جلسه بعدی بود.
شنیده می‌شد یاسین پنجعلی زاده، محمد ربانی زاده، زهرا ایران‌منش، مهنوش مؤمنی و ماه‌بانو معصوم زاده به همراه مشرفی قرار گذاشتند به جلسه نیایند. به ‌غیر از معصوم زاده، چهار نفر دیگر نیامدند اما غیبت رؤیا دیوان‌بیگی همه برنامه‌های جناح نزدیک به مؤیدی را تحت تأثیر قرارداد و جلسه تشکیل نشد. جوانمرد خواستار سلب عضویت غایبان شد و جعفری معتقد بود این امر در قانون نیامده است. درنهایت جلسه به هفته بعد موکول شد. در جلسه 29 شهریور اما چنان جنجالی به پا شد که به ذهن کسی خطور نمی‌کرد. این بار برخی از نزدیکان مؤیدی علی‌رغم حضور در محل شورا، از حضور در جلسه خودداری کردند.
جوانمرد، گیلانی، جعفری و زاهدی به‌جای اینکه به جلسه بیایند، از نمازخانه شورا به حیاط خانه شهر رفتند. منصور ایران‌منش و رؤیا دیوان‌بیگی هم کلاً به محل شورا نیامده بودند. غیبت این شش نفر جلسه را از رسمیت انداخته بود. مشرفی که نامزد بود، با اعضای حاضر در حیاط تماس گرفت که به جلسه بیایند. این تماس منجر به تشکیل جلسه‌ای چهارنفره با حضور جعفری، گیلانی، مشرفی و ربانی در ماشین گیلانی شد. جوانمرد و زاهدی هم قبل از شروع این جلسه ماشینی، شورا را ترک کردند. ده دقیقه که گذشت، مشرفی و ربانی به محل جلسه برگشتند. مشرفی از «آبستراکسیون» خبر داد و مؤمنی به مؤیدی اعتراض کرد که چرا «قانونی عمل نمی‌کند.»
غش در شورا
این حرف مؤمنی آغاز جنجال‌ها در شورا بود. بحث بین مؤمنی و مؤیدی ادامه پیدا کرد تا اینکه رئیس شورا مؤمنی را تهدید کرد که «دهانم را باز نکن.» مؤمنی هم پاسخ داد که «اگر باز شود چه می‌خواهی بگویی». مؤیدی عصبانی شد و پس از کوبیدن مشتی به میز شورا، به اتاقش رفت. برخی اعضا ازجمله مشرفی به دنبال او رفتند. پس از دقایقی صدای بلند مؤیدی همراه با ناله و گریه به گوش رسید و لحظاتی بعد مؤیدی غش کرد و آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کرد. پس‌ازاین جلسه، فرماندار کرمان به «پیام ما» گفت: «شورا وظیفه دارد مجدداً تشکیل جلسه دهد و اگر به هر دلیلی نتوانند جلسه را تشکیل دهند، موضوع را به شورای حل اختلاف می‌فرستیم. یک ماه است که شورای شهر کرمان رئیس ندارد. تا فردا گفته‌ایم جلسه را تشکیل دهند.» چند ساعت پس‌ازاین اولتیماتوم، اعضای شورا درحالی‌که رئیس در بیمارستان بود، جلسه فوری تشکیل دادند. در این جلسه بدون حضور مؤیدی، منصور ایران‌منش، صدیقه زاهدی، رؤیا دیوان‌بیگی و جوانمرد (نامزد ریاست) مشرفی توانست با هشت رأی رئیس شود. علی منصوری هم با هفت رأی نایب‌رئیس شد و ربانی، جعفری، پنجعلی زاده و مؤمنی به ترتیب سخنگو، خزانه‌دار، منشی اول و منشی دوم شدند.
رجزخوانی قبل از انتخابات
عصر امروز در حالی قرار است برای چهارمین سال شورا، هیات‌رئیسه انتخاب شود که در جلسه یکشنبه گذشته، گیلانی و مشرفی برای هم رجز خواندند. آنجا که در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام ربانی در حدیثی خطاب به مشرفی گفت که «از حرص بپرهیز». گیلانی از این عبارت استفاده کرد و گفت: «آقای ربانی! درباره حرص آقای مشرفی منظورتان چیست؟» او سپس به انتخابات هیات‌رئیسه اشاره کرد.
مشرفی هم پاسخ داد که «حرص از نعمات خوب خداست که به من هم داده است.» دقایقی بعد و هنگام مشخص کردن زمان انتخابات، مشرفی اعلام کرد: «انتخابات هفته آینده تنش ندارد و مطمئنم گیلانی به من رأی می‌دهد.» گیلانی هم در جواب گفت: «اگر همه اطمینان دادن‌هایتان این‌گونه باشد، فاتحه شهر را باید خواند.» چند دقیقه نگذشت که رجزها ادامه پیدا کرد. بحث بر سر پرونده‌ای دیگر بود که مشرفی، سعید گیلانی را به «شمشیر بستن در جلسات» متهم کرد.
گیلانی هم به مشرفی گفت: «اگر از شمشیر می‌ترسی، کاندیدا نشو.» هرچند اعضای شورا معتقدند رجزخوانی‌های هفته گذشته بیشتر شوخی بوده اما مرور انتخابات هیات ‌رئیسه 2 سال گذشته تردیدهایی را در این زمینه به وجود می‌آورد. بر همین اساس به نظر می‌رسد اعضای شورا سنت‌شکنی نکنند و انتخابات عصر امروز همانند دو انتخابات گذشته چالشی باشد.
البته ممکن است همانند انتخابات سال اول، همه چیز در کمال آرامش برگزار شود و اتفاق خاصی نیفتد.

رئیس شورای شهر بم مشخص نشد
روز گذشته درحالی‌که قرار بود هیات‌رئیسه شورای شهر بم هم مشخص شود، با نامه رئیس شورا مبنی بر غیبت تعدادی از اعضا، این جلسه برگزار نشد. هفت تن از اعضای شورای شهر بم (افشار، پشتیبان، عزیزآبادی، رفیع‌آبادی، حاج امینی، جوشایی و سام نژاد) در محل برگزاری حاضرشده بودند. برای رسمی شدن جلسات شورا باید دوسوم اعضا حاضر باشند. شورای شهر بم 11 عضو دارد. در سه سال گذشته طاهریان رئیس این شورا بوده است و با حضور نداشتن طاهریان‌، یوسفی، ادیب و بنی‌اسدی، جلسه به حدنصاب نرسید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

فرونشست‌های محوطه تاریخی مرودشت به ۲۰ سانتی‌متر رسید

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

با حضور کارشناسان انجام شد

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

عملیات یک‌ماههٔ احداث جادهٔ ترانزیتی یک شهرک صنعتی حریم منظر محوطهٔ باستانی «ویگل» را زیر و رو می‌کند

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

مردی که سرنوشتش الواح شد

مردی که سرنوشتش الواح شد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

اقوام ایرانی برای تزئین لباس‌های خود هنری داشتند که در این دوران جایی ندارد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *