سایت خبری پیام ما آنلاین | نگاهی به مجموعه مسجد صاحب الزمان چهار قرن نیایش

نگاهی به مجموعه مسجد صاحب الزمان چهار قرن نیایش





۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۵۳

نگاهی به مجموعه مسجد صاحب الزمان
چهار قرن نیایش

در سه کیلومتری شرق کرمان در دامنه کوه نسبتاً مرتفعی به نام «صاحب الزمان» که پس از گذر از خیابان بلندی که دو طرف آن را درختان سرسبز جنگلی به نام «قائم» که بیش از شصت سال منطقه را مصفا کرده؛ نمایی چشم نواز قرار دارد.
این نما که ناخودآگاه دل هر بیننده ای را مشتاق ورود به حریمش می کند همان مسجد صاحب الزمان است که محل سابق آن در قسمت وسط طبقه اول مهدیه، قرار دارد و قدمت آن به بیش از 400 سال می رسد.
این مکان به شکل مربع و به مساحت تقریبی50 ×40متر به طرزی زیبا و با سبک آمیخته سنتی و جدید، تجدید بنا شده است.
آثار تاریخی و باستانی در این محدوده-مسجد- نسبت به دیگر نقاط شهر از قدمت بیشتری برخوردار است؛ به شهادت بعضی از کتاب های تاریخی، قبلاً شهر کرمان در این منطقه بوده و جمعیت زیادی در آن زندگی می کرده اند.
به گفته عده ای از معمرین، در دامنه مسجد صاحب الزمان عده ای از اولیاء، اوتاد، ابدال، عرفا و علماء دین آرمیده اند.
بزرگانی از جوامع دینی، مذهبی، علمی و هنری … در این گورستان به خاک سپرده شده اند؛ حضرات آیاتی همچون حاج میرزا محمد رضا کرمانی،حاج میرزا علی آقا محرابی کرمانی، حاج سید ابو طالب امیر جهانشاهی (سیستانی).
موزه سنگ جبلیه
تنها بنای سنگی استان کرمان-که سنگ های ارزشمند تاریخ را در خود جای داده است، از جمله این آثار است.
بنای معروف به
«حلیمه خاتون»
بنا به آن چه پیشینیان نسل به نسل بازگو کرده اند، این آرامگاه متعلق به بانویی است از نوادگان حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام درون این بنا محّلی که ابعاد تقریبی 8×8 مترمربع است،ضریح چوبی کوچکی بر روی مقبره ای نصب شده و در اطراف داخل آرامگاه که سقف آن به طرزی زیبا و گنبدی شکل، ساخته شده، کتیبه هایی حاوی آیاتی از قرآن مجید و اشعار مذهبی در فضایی آکنده از معنویت به چشم می خورد.
تختگاه حبیب زرگر
مرحوم حبیب الله محمدی، مشهور به حبیب زرگر، در سالهای 1330 و 1331ش پیش از آن که مهدیه شهدا بنا شود، جلوی آرامگاه حلیمه خاتون، محلی به نام تختگاه حبیب زرگر ساخته و باغچه ای با انواع درختان گل در جلوی آن احداث کرد.
با اینکه در آن سال ها وسایط نقلیه موجود نبود، با این حال، همه هفته شب های جمعه جمع زیادی از اهالی و مشتاقان اهل بیت(ع)در محل مذکور حاضر شده و تا صبح به راز و نیاز می پرداختند.
قبر مرحوم حبیب زرگر هم که در سال 1348 ش، در گذشته کنار همین باغچه است؛ «طاق علی» و «غار کفتار» از دیگر بناهای قابل ذکر در اطراف این مسجد است.
مهدیه صاحب الزمان
مهدیه صاحب الزمان(عج) نامی آشنا برای دلسوختگانى است که از سراسر استان و حتى کشور و از راه هاى دور و نزدیک هر شب جمعه به آن جا مى‏آیند تا صبح جمعه، ندبه را در مهدیه زمزمه کنند.
«مهدیه» این مکان متبرکه که در پیرامون بنای قدیمی مسجد صاحب الزمان با اسلوب و شیوه معماری امروزی و در سمت جنوبی گلزار شهدا احداث شده، بنایی است باشکوه و دارای معنویت که همه هفته صبح های جمعه با برگزاری مراسم روح بخش دعای ندبه و در سایر ایام سال به مناسبت های مختلف با تشکیل جلسات مذهبی پذیرای عده زیادی از علاقه مندان و مشتاقان خاندان عصمت و طهارت به ویژه دوست داران و شیفتگان و منتظران امام زمان می باشد.
در قسمت شمال آن، مشرف بر مزار شهدا بیت الحسین و در دو قسمت و مقبره آیت الله حاج سید ابوطالب امیر جهانشاهی معروف به سیستانی قرار دارد و در طبقه دوم آن نیز گلدسته و سالن های دیگری واقع شده است.
ساختمان جدید مهدیه شهدا کنار بناى قدیمى مسجد صاحب‏الزمان و با همت مردم بزرگوار و عاشق امام زمان علیه‏السلام، در طول چندین سال ساخته شد چون مردم از دیر باز شبهاى چهارشنبه و جمعه در مراسم مذهبى مسجد قدیمى صاحب‏الزمان شرکت مى‏کردند.
توسعه مسجد صاحب الزمان
بنای مهدیه مسجد صاحب الزمان کرمان در سال 1368 توسط مرحوم ابراهیم مشهور به حاج محمود ضیاء عزیزی پایه گذاری شد. این بنا، در زمان حیات مرحوم ضیاعزیزی هزار و 800 متر بوده و هم اکنون به بیش از 10 هزار متر وسعت پیدا کرده است.
مسجد صاحب الزمان کرمان جدای از موقعیت ویژه مذهبی که دارد به لحاظ فرهنگی نیز به عنوان اصلی ترین پایگاه مهدویت در استان به شمار می رود که مجموع هزینه کرد در بخش ساخت و ساز جهت توسعه این مکان و برنامه های فرهنگی سالانه هفت میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته حجت الاسلام مهدی عرب پور، مسئول هیئت امنای این مکان مقدس همه هزینه های یاد شده از محل کمک های مردمی و خیران تأمین می شود.
خبرگزاری شبستان

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *