سایت خبری پیام ما آنلاین | ظریف: مدعیان مفید بودن تحریم می‌گویند چرا توافق معجزه نکرد

ظریف: مدعیان مفید بودن تحریم می‌گویند چرا توافق معجزه نکرد





۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۰۸

ظریف:
مدعیان مفید بودن تحریم می‌گویند
چرا توافق معجزه نکرد

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه ایران، درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر تحریم‌ها صحبت کرد. محمدجواد ظریف ضمن انتقاد از کسانی که عامدانه انتظارات جامعه از برجام را بالا بردند گفت: «عده‌ای که می‌گفتند تحریم برای کشور مفید است بعد از توافق، مدعی بودند که چرا معجزه نشد.» گزیده مصاحبه ایران با وزیر خارجه را در ادامه می‌خوانید :
انعقاد برخی قراردادها ممکن است آثار کوتاه‌مدت زیبایی داشته باشد و حتی برخی خیال کنند در معیشت مردم تأثیر به سزا و فوری گذاشته است اما ممکن است تعهداتی را برای مردم ایجاد کند که وقتی زمان بازپرداخت آن فرارسید تحمل آن برای آیندگان کشور و حتی دولت بعدی غیرممکن باشد.
عده‌ای که در دوره تحریم‌ها می‌گفتند تحریم‌ها هیچ تأثیری ندارد و یا حتی برای کشور مفید است بعد از توافق، مدعی بودند که چرا معجزه نشده و تمامی آثار تحریم‌هایی که طی 8 سال و به‌تدریج بر کشور تحمیل‌شده و در دنیا جاافتاده، یک‌شبه مرتفع نشده است.
یکی از دلایل فشارهایی که بعد از «برجام» به دولت وارد می‌شود، برگزاری انتخابات مجلس بلافاصله بعد از «برجام» و همچنین ورود زودهنگام محافل سیاسی به فاز انتخابات ریاست جمهوری است ولی چون علاقه و تخصصی به مسائل داخلی ندارم از اظهارنظر دراین‌باره خودداری می‌کنم. یک واقعیتی که ما در گزارش اخیرمان به مجلس هم به آن اشاره کردیم این بود که منافع عده بسیاری با برجام متضرر شد. اگر به جامعه خوب نگاه کنید متوجه می‌شوید که تحریم‌ها منافع زیادی برای برخی از گروه‌ها دارد. من نمی‌خواهم از کلمه کاسب تحریم استفاده کنم یقین دارم بسیاری از منتقدین برجام برحسب نگرششان و به خاطر نگرانی برای منافع ملی مخالف آن بودند اما گروهی هم منافعی داشتند که با از دست دادن آن منافع چه در پشت‌صحنه و چه جلوی صحنه به فضای انتظارات مخصوصاً افزایش توقعات غیرواقعی مردم از دستاوردهای «برجام» دامن زدند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *