سایت خبری پیام ما آنلاین | قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم؛ 8250 تومان قیمت مرغ در کرمان پرواز کرد

قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم؛ 8250 تومان قیمت مرغ در کرمان پرواز کرد





۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۰۰

قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم؛ 8250 تومان
قیمت مرغ در کرمان پرواز کرد

حداکثر قیمت گوشت مرغ گرم در حالی روز گذشته در کرمان به هشت هزار و 250 تومان رسید که این قیمت در دیگر استان‌ها حداکثر به هشت هزار تومان می‌رسد.
پرواز مرغ بر آسمان سفره کرمانی‌ها ادامه دارد و دست برخی به آن نمی‌رسد. این در حالی است که سالم‌تر و ارزان‌تر بودن نسبت به گوشت قرمز باعث شده گوشت مرغ پای ثابت سفره بسیاری از مردم باشد. از فواید آن همین‌که سطح بالایی از ویتامین B3 که به آن نیاسین نیز می‌گویند در گوشت مرغ موجود است که از بیماری‌هایی که ناشی از بالا رفتن سن است، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مصرف گوشت مرغ در حفاظت از سیستم عصبی بدن مؤثر است. اما گرانی بی‌سابقه آن در ماه‌های اخیر باعث شده تا سفره برخی مردم از مرغ محروم شود.
بالا، بالا، بالاتر
روند صعودی قیمت گوشت مرغ گرم در کرمان از اوایل تیرماه آغاز شد. به‌طوری‌که قبل از ماه رمضان و در نیمه خرداد، قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم حدود 6 هزار تومان بود. در میانه ماه رمضان قیمت مرغ به 6 هزار و 500 نزدیک شد و اوایل تیرماه بود که قیمت هر کیلو مرغ بین 6 هزار و 900 تا 7 هزار و 200 نوسان پیدا کرد. در آن زمان علت این گرانی کاهش جوجه ریزی و کاهش عرضه نسبت به تقاضا عنوان شد. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد قیمت پایین بیاید اما نه‌تنها قیمت پایین نیامد که بالاتر هم رفت. اوایل مرداد بود که محمدعلی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی به ایسنا گفت که با توزیع ذرت دولتی و افزایش جوجه ریزی بازار گوشت مرغ طی ۲۰ روز آینده متعادل می‌شود، اما این اتفاق رخ نداد و روند صعودی قیمت گوشت مرغ ادامه پیدا کرد. اگرچه این افزایش قیمت در سراسر کشور وجود داشت اما به طرز عجیبی قیمت گوشت مرغ در کرمان به نسبت دیگر استان‌های کشور بالاتر بود به‌طوری‌که حتی پایتخت‌نشینان هم که معمولاً با گرانی بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند،گوشت مرغ را باقیمتی کمتر از کرمانی‌ها می‌خریدند.
مرغ‌های کرمانی گران‌ترند!
ادعای فوق با نگاهی به قیمت مرغ گرم در هفته‌های گذشته در کرمان و مقایسه آن با دیگر استان‌ها قابل‌اثبات است. روز گذشته حداکثر قیمت مرغ در کرمان به هشت هزار و 250 تومان رسید و فقط در استان‌های اصفهان و یزد باقیمت هشت هزار و 400 و هشت هزار و 300 تومان، مرغ گران‌تر بود. اما طبق اطلاعات داده‌شده توسط موسسه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات صنعت مرغداری و دام‌پروری (I.T.P)، در دیگر استان‌های کشور قیمت مرغ از کرمان ارزان‌تر بود. براین اساس حداکثر قیمت مرغ در برخی استان‌ها همچون تهران هفت هزار و 600، آذربایجان شرقی هفت هزار و 800، خراسان رضوی هفت هزار و 400، فارس هشت هزار و مازندران شش هزار و 900 تومان بود. حداقل قیمت مرغ هم در استان کرمان روز گذشته هفت هزار و 900 بود که در این بخش قیمت مرغ در هیچ استانی به کرمان نمی‌رسید. حداقل قیمت مرغ در تهران، فارس و خراسان رضوی به ترتیب شش هزار و 700، هفت هزار و 150 و هفت هزار و 800 تومان بود.
مقایسه کرمان با یزد و اصفهان
بررسی نمودار قیمت مرغ از 23 مرداد تا 9 شهریور در کرمان (نمودار 1) در مقایسه با یزد (نمودار 2) نشان می‌دهد که فقط روز گذشته حداکثر قیمت مرغ در یزد از کرمان بیشتر شد و در 15 روز دیگر قیمت گوشت مرغ در کرمان گران‌تر از یزد بوده است. همچنین از 16 روز موردبررسی، 12 روز قیمت مرغ در کرمان از هشت هزار تومان بالاتر بوده و در یزد هشت روز این اتفاق افتاده است. نکته دیگر اینکه در این بازه زمانی، حداکثر قیمت مرغ در کرمان از هفت هزار و 800 تومان پایین نیامده اما در یزد به هفت هزار و 650 رسیده است. در اصفهان (نمودار 3)اما در 14 روز از 16 روز گذشته، قیمت مرغ بالای هشت هزار تومان بوده است. البته در برخی روزها حداکثر قیمت مرغ در این استان به هفت هزار و 750 رسیده که از کرمان کمتر بوده است.
مسئول گران‌تر بودن مرغ در کرمان، بازرگانی است
برای اطلاع از دلیل گرانی مرغ در کرمان با عباس سعیدی رئیس جهاد کشاورزی شمال استان تماس گرفتیم. وی ما را به محمدجواد عبدالکریمی، روابط عمومی این سازمان ارجاع داد. عبدالکریمی گفت: «قیمت منطقی مرغ در حال حاضر هفت هزار و 500 است اما در بازار قیمت بیشتر است.» وی افزود: «جوجه ریزی در کرمان نسبت به سال‌های گذشته تغییر نکرده. دلیل گران شدن مرغ، افزایش دمای هوا در استان‌های جنوبی بوده که این امر موجب شد جوجه ریزی نکنند و کمبود را از استان‌های دیگر ازجمله کرمان تأمین کنند. این موجب شد در سراسر کشور مرغ گران شود.» وی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت مرغ در کرمان گران‌تر از دیگر استان‌ها است، اظهار کرد: «قیمت مرغ زنده‌ای که جهاد کشاورزی به کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهد، اگر از دیگر استان‌ها کمتر نباشد، بیشتر هم نیست. پس‌ازاین نظر با دیگر استان‌ها تفاوتی نداریم. اینکه چرا بعد از تحویل به کشتارگاه، قیمت مرغ در کرمان با دیگر استان‌ها تفاوت پیدا می‌کند را باید از بازرگانی بپرسید.» اگرچه روابط عمومی جهاد کشاورزی شمال استان از بیشتر نبودن قیمت مرغ زنده در کرمان نسبت به دیگر استان‌ها خبر می‌دهد، اما طبق اطلاعات موجود در سایت موسسه (I.T.P)، روز گذشته قیمت مرغ زنده در تهران کیلویی پنج هزار ، فارس پنج هزار و 400 و خراسان رضوی پنج هزار تومان بود درحالی‌که در کرمان این قیمت به پنج هزار و 500 تومان می‌رسید.
نقش ما نظارت بر قیمت است نه تعیین قیمت
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در رابطه با تفاوت قیمت مرغ در کرمان با دیگر استان‌ها به «پیام ما» گفت: «تا هفته‌های پیش اختلاف قیمت مرغ در کرمان با استان‌های هم‌جوار به 700 تا 800 تومان می‌رسید که خیلی زیاد بود.» مصطفی زریسفی افزود: «به همین دلیل از هفته گذشته با هماهنگی استانداری، کمیته‌ای متشکل از تولیدکننده‌ها، توزیع‌کننده‌ها، کشتارگاه‌ها، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که وابسته به وزارت صنعت است، تشکیل شد و توانستیم تفاوت قیمت را از 800 تومان به حداکثر 100 تومان برسانیم.» وی بابیان اینکه کل مسئولیت تولید، تأمین و تنظیم بازار بر عهده جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: «ما فقط وظیفه نظارت بر قیمت را داشتیم نه تعیین قیمت. تا پیش‌ازاین کمیته‌ای متشکل از تولیدکننده‌ها، کشتارگاه‌ها و فروشنده‌ها وجود داشت که معمولاً نماینده کشتارگاه‌ها و فروشنده‌ها در آن حضور نمی‌یافت. این کمیته قیمت را به ما اعلام می‌کرد و ما نظارت می‌کردیم که از آن قیمت تخلف نشود. اما به دلیل اینکه تفاوت قیمت با دیگر استان‌ها زیاد شده بود، با استانداری هماهنگ کردیم و کمیته‌ای جدید را تشکیل دادیم و الان تفاوت قیمت کمتر شده است.» معاون بازرگانی استان با اشاره به ثبات قیمت مرغ در حال حاضر، گفت: «البته قیمت مرغ الان برای مصرف‌کننده زیاد است و باید تدبیری اندیشیده شود که کم شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *