سایت خبری پیام ما آنلاین | نماینده مردم بم در مجلس: مردم شرق استان از آب سد نسا بی‌بهره‌اند

نماینده مردم بم در مجلس: مردم شرق استان از آب سد نسا بی‌بهره‌اند





۸ شهریور ۱۳۹۵، ۲:۳۴

نماینده مردم بم در مجلس:
مردم شرق استان از آب سد نسا بی‌بهره‌اند

سکینه خدیش
نماینده مردم بم در مجلس گفت: «مردم شرق استان از آب سد نسا بهره‌ای نمی‌برند.» حبیب‌الله نیک زادی پناه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با بحران آب اظهار کرد: «متأسفانه به آب‌های تحت‌الارضی متکی هستیم. تاکنون ما انسان‌ها به دلیل بی‌توجهی منابع آب را از بین برده و باعث خشک شدن قنات‌ها و از بین رفتن چاه‌ها شده‌ایم.»
وی افزود: «باید از روش جدید بنام آبیاری تحت‌فشار استفاده کنیم و از پرت و هدر رفت آب جلوگیری به عمل‌آوریم. بهترین روش برای مناطق کم آب بحث کشت گلخانه‌ای است. زیرا هم آب و زمین کمتری استفاده می‌شود و هم محصول بهتری برداشت خواهیم کرد.» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم بابیان اینکه باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری خصوصاً در مناطق کویری سفره‌های آبی را تقویت کنیم، گفت: «متأسفانه نگاه مسئولین ما این‌گونه است که هر جا آب جاری وجود دارد عملیات آبی‌خاکی انجام می‌دهند درصورتی‌که در کویر به دلیل بارندگی فصلی و پراکنش بارندگی، نمی‌توان از همین میزان بارندگی هم استفاده کرد. باید برای جلوگیری از مدیریت آب‌های ناشی از بارندگی سیل‌آسا با اجرای طرح‌های به‌موقع سفره‌های آبی را تغذیه کنیم.»
نیکزادی خاطرنشان کرد: «در حوزه آب‌های جاری سد نسا، رودخانه دهبکری و سرشاخه‌های منطقه‌ی آدوری را داریم که با کمک دولتمردان توانستیم بند نسا را به سد نسا تبدیل کنیم ولی متأسفانه کشاورزان و مردم شرق استان از این آب بهره نمی‌برند و علت آن اجرا نکردن کانال زیر سد نسا توسط وزارت نیرو است و تنها چند روستای نزدیک به سد می‌توانند از این آب استفاده ببرند. با توجه به اینکه آب سد نسا جزو سومین آب‌های مرغوب ایران است در حال رایزنی برای انتقال آب سد نسا برای تأمین شرب شهروندان به بم هستیم.
از وزارت نیرو خواستیم که با کمک جهاد کشاورزی وضعیت حقابه مردم را ساماندهی کند و آب را مدیریت کنیم تا بتوان آب شهرستان بم و سه شهرستان دیگر را تأمین و مقداری از آب را برای بخش کشاورزی ،صنعت و عوامل زیست‌محیطی استفاده کنیم. همیشه سهم صنعت در آب‌های زیرزمینی کمتر از پنج درصد و کشاورزی بیش از 90 درصد تعلق‌گرفته است.» گزیده صحبت‌های این نماینده را در ادامه بخوانید:
کشاورزان در طول سال به دلیل آفات خرمایی و نبود تنظیم بازار متضرر شده اند. باید کاری کنیم کشاورز تمام محصولش را به‌صورت تازه‌وارد بازار نکند و درصدی را با تبدیل به کالایی دیگر وارد بازار کند.
باید با کمک دولت و بخش خصوصی صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی خرما را توسعه دهیم.
در منطقه خودمان میراث ارزشمندی با سه تمدن قدیمی نهفته است. یکی دارزین، دوم نرماشیر و تمدن سوم ارگ قدیم بم. پیشنهاد دارم که این دو تمدن قبل از ارگ را شناسایی کنند.
روستاهای ما خرد روستاهایی هستند که خانه باغ هستند و نخلستان‌های زیبا و محیطی جالب و آماده برای تفریح دارند. قطب گردشگری ما منطقه دهبکری در حال تبدیل‌شدن به بخش است و در تلاشیم آن را به‌عنوان منطقه بین‌المللی مطرح کنیم و محیطی آرام و مفرح برای جهانیان داشته باشیم.
شرکت فولکس‌واگن؛ حق مردم شرق استان
متأسفانه وزارت صنایع بی‌توجهی کرده و عوامل زیست‌محیطی و حق‌وحقوق شرکت فولکس‌واگن را رعایت نمی‌کند. این شرکت قبل از تحریم‌ها با خودروسازی شهرستان بم همکاری داشته. به خاطر تحریم‌ها رفت و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها برگشته ولی وزیر صنایع بدون توجه به مسائل بحث آلایندگی قصد دارد این شرکت را جایی دیگر ببرد از وزیر می‌خواهیم که به قانون توجه کند و حق مردم بم را به آن‌ها برگرداند.
در تلاش هستیم که شهرستان بم را به مرکز تولید علم برای جنوب شرق که بتوان قسمتی از اقتصاد را تأمین کرد تبدیل کنیم. وزیر بهداشت قول داده چنانچه فضای فیزیکی در اختیارشان بگذاریم دانشگاه مرتبط را در اختیار ما قرار دهد.
با وزیر آموزش پرورش صحبت کردم که با توجه به اینکه حق مردم بم در ارتباط با سهمیه استخدام در اوایل زلزله نادیده گرفته‌شده و از افراد بومی استفاده‌نشده است در استخدام جدید حق سهمیه مردم بم به آن‌ها برگردانده شود.
شرکت گل گهر تصمیم گرفته است حدود 13 هزار هکتار زمین را شناسایی و به مرحله استخراج و بهره‌برداری برساند.
مردم از خواب غفلت بیدار شوند
مردم از خواب غفلت بیدار شوند و به دنبال مطالباتشان باشند. سکوت معنا ندارد. باید تلاش کنیم مردم را در چرخه زندگی بیاوریم. مسئولین در پایان هر سه ماه کارنامه کارشان را در اختیار مردم قرار دهند.

نیک زادی تذکر به وزیر ارشاد را تکذیب کرد
روز گذشته خبری در خصوص تذکر 32 نماینده مجلس به وزیر ارشاد منتشر شد. در این خبر آمده بود که 32 نماینده مجلس در تذکری کتبی خواستار توضیح علت عقب‌نشینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مستثنی کردن شهر مشهد از فعالیت‌های فرهنگی شدند. در میان این 32 نماینده، نام حبیب‌الله نیک زادی پناه هم به چشم می‌خورد. او اما در این خصوص به «پیام ما» گفت: «من به وزیر ارشاد تذکر ندادم و این خبر را تکذیب می‌کنم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *