پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امام جمعه کرمان: معتقدان به ولایت‌فقیه بدانند که برجام با موافقت رهبری صورت گرفت دفاع تمام قد آیت الله جعفری از برجام

امام جمعه کرمان: معتقدان به ولایت‌فقیه بدانند که برجام با موافقت رهبری صورت گرفت دفاع تمام قد آیت الله جعفری از برجام





۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۵۶

امام جمعه کرمان: معتقدان به ولایت‌فقیه بدانند که برجام با موافقت رهبری صورت گرفت
دفاع تمام قد آیت الله جعفری
از برجام

انتقادات از برجام توسط برخی ائمه جمعه و سیاستمداران استان در هفته‌های اخیر اگرچه اوج گرفته اما نماینده ولی‌فقیه در استان به‌شدت از برجام و دولت دفاع می‌کند.
او را می توان امام‌ جمعه اعتدال ‌نامید. نه به این خاطر که به دولت نزدیک باشد، بلکه با مواضعی که می‌گیرد او را ازجمله معتدل‌ترین ائمه‌ی جمعه می‌دانند.
آیت‌الله جعفری که از سال 1359 با حکم امام خمینی (ره) به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرمان منصوب شد، همواره سعی کرده که به‌دوراز تندروی رفتار کند و با صراحت مواضع خود را بیان کند. حتی اگر این حرف‌ها به مذاق برخی خوش نیاید. او 2 روز پیش هم در اوج انتقادات برخی ائمه جمعه و سیاسیون استان کرمان از برجام، به‌شدت از سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در پرونده هسته‌ای دفاع کرد.
دفاع امام‌جمعه اعتدال
از برجام
پنج‌شنبه گذشته بود که به مناسبت هفته دولت استاندار به همراه سایر مدیران استانی به دیدار آیت‌الله جعفری، امام‌جمعه کرمان رفتند. در این دیدار که در دفتر امام‌جمعه برگزار شد، امام‌جمعه اعتدال به نقدهای غیرمنصفانه علیه دولت واکنش نشان داد. آن‌طور که پایگاه خبری «کرمان نو» نوشته، آیت‌الله جعفری بابیان اینکه نقد باید منصفانه باشد و از فحاشی، دروغ‌پردازی و اهانت به مسئولان پرهیز شود، اظهار کرد: «متأسفانه امروز عده‌ای در کشور هستند که چشم خود را بروی همه اقدامات مثبت و محاسن دولت بسته و آن‌ها را نمی‌بینند و خدمات را درک نمی‌کنند.»
نماینده ولی‌فقیه در استان به برجام اشاره کرد و گفت که متأسفانه شاهد هستیم از روز اجرایی شدن برجام عده‌ای شروع به مقاله نوشتن علیه این کار کردند.
او سپس خطاب به این منتقدان سرسخت برجام گفت: «شما که ادعا می‌کنید مسلمان هستید اگر مسلمان هستید اگر مرجع تقلیدی دارید اگر معتقد به رهبری هستید اگر اعتقاد به ولایت‌فقیه دارید اولاً برجام با موافقت رهبری صورت گرفت و ثانیاً ما از اول احتمال می‌دادیم که آمریکا عهدشکن باشند.»
امام‌جمعه کرمان حتی به این گفته مخالفان که می‌گویند هیچ تحولی در زندگی مردم رخ نداده است، پاسخ داد و گفت: «تحولی که من و شما انتظار داریم همه در آسایش باشند و فقر از بین رفته باشد و عدالت باشد احتیاج به زمان دارد، توجه داشته باشید که قبل از برجام ما را تهدید نظامی کرده و می‌گفتند که شما حق ندارید اصلاً اسم انرژی هسته‌ای را مطرح کنید. این تهدیدها را که از یاد نبرده‌اید.» آیت‌الله جعفری اضافه کرد: «حداقل فایده برجام این بود که دنیا فهمید آمریکایی‌ها به بقیه دروغ می‌گویند و جهان را بیهوده از ایران می‌ترسانند و ایران هراسی کمتر شده است.»
انتقادات تند از برجام
آیت‌الله جعفری در حالی از عملکرد دولت در سیاست خارجی و برجام دفاع می‌کند که در هفته‌های گذشته برخی ائمه جمعه استان، به‌شدت از توافق هسته‌ای انتقاد کرده بودند.
حجت‌الاسلام رمضانی پور، امام‌جمعه رفسنجان در خطبه‌های نماز جمعه 29 مرداد گفته بود که « دولت و طرفداران آن به‌شدت در برجام غلو می‌کنند و می‌گویند برجام برای ما عزت آور بود، ما که هیچ عزتی از برجام ندیدیم.»
حجت‌الاسلام کمالی امام ‌جمعه موقت جیرفت هم همان روز گفته بود که « از برجام چیزی جز دشمنی آمریکا با ملت ما دستاوردی نداشته‌ایم و رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که با برجام هر چه می‌خواستیم، درو کرده‌ایم.»
حجت‌الاسلام مهدی زاده، امام‌جمعه بافت هم در خطبه‌های نماز جمعه 22 مرداد گفته بود که « آمریکایی‌ها با مذاکره به بهانه توافق هسته‌ای به دنبال 28 مرداد دیگری هستند، عده‌ای هم غافل از همه‌جا کف می‌زنند، فتح‌الفتوح می‌خوانند، دائم با برجام فرش قرمز برای غرب پهن می‌کنند. عده‌ای از سیاسیون خیال می‌کنند که کلید حل مشکلات به دست آمریکاست و ساده‌لوحانه می‌گویند ما با برجام عزت پیدا کردیم.»
در خطبه‌های نماز جمعه 15 مرداد اما انتقادات از برجام بی‌سابقه بود. امام‌جمعه رفسنجان برجام را بدون سود و منفعتی برای ایران دانست و گفت: «تأثیری در زندگی مردم ایجاد نکرده است.»
جعفری امام‌جمعه کوهبنان، برجام را بدون فرجام خواند و سالاری امام‌جمعه موقت منوجان گفت که «بعد از گذشت 6 ماه از اجرای برجام هیچ تفاوتی در معیشت مردم ایجاد نشده است.» مهدوی راد امام‌جمعه موقت عنبرآباد هم برجام را بدون سود و فایده دانست.
کرمی پور امام‌جمعه جیرفت هم در این رابطه گفت که « برخی از افراد می‌گویند اگر با آمریکا در زمینه برجام مذاکره نمی‌کردیم، الان در حال جنگ با آمریکا بودیم، بدون شک اگر آمریکا تصمیم داشت به‌طور مستقیم وارد جنگ با ایران شود این کار را حتی بدون موضوع مذاکره برجام انجام می‌داد. آمریکایی‌ها از طریق برجام قلب هسته‌ای ایران را با بتن پر کردند و در طول یک سالی که از موضوع برجام می‌گذرد، نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشتند، بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند.
رونق بخشیدن به معیشت مردم ازجمله اهداف مذاکره برجام بود، در طول این یک سال در معیشت مردم هیچ‌گونه اتفاق خاصی ایجاد نشد، فقط کالاهای قاچاق افزایش پیدا کرد.»

نگاهی به دیگر مواضع آیت‌الله جعفری
برای اولین بار نیست که آیت‌الله جعفری چنین مواضعی می‌گیرد. در زیر برخی مواضع نماینده ولی‌فقیه در استان درباره مسائل مختلف را بخوانید:
* {انگلیسی خواندن لیست امید}: من این تعبیر لیست انگلیسی را اصلاً نمی‌پسندم.
* {وعده یارانه 250 هزارتومانی}: این‌که کسی با چنین شعاری وارد شود حقه‌بازی است. کلاه سر مردم گذاشتن است. مواظب باشید برای بار دوم سرتان کلاه نرود.
* {اظهارنظر برخی ائمه جمعه در تغییر مدیران}: اگر امام‌جمعه‌ای بر سر آمدن یا رفتن بخشدار، فرماندار و استاندار بخواهد دعوا کند و درگیر شود این را کار غلط می‌دانم.
* {بی‌احترامی به آیت‌الله هاشمی در مراسم 9 دی 94}: بی‌احترامی به اشخاص و شعارهای خلاف شرع، گناه کبیره است. متأسفانه امسال مدیریت مراسم 9 دی با ضعف‌هایی روبرو بود و قطعاً سخنران می‌توانست بهتر محیط را اداره کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *