سایت خبری پیام ما آنلاین | تولید وانت نیسان باید متوقف شود

تولید وانت نیسان باید متوقف شود





۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۵۰

تولید وانت نیسان باید متوقف شود

براساس آیین‌نامه‌ای که در سال ۱۳۸۹ به تصویب وزارت صنایع و معادن وقت رسید و به خودروسازان داخلی ابلاغ شد، از ابتدای سال ۱۳۹۵ ادامه تولید خودروهای سبک (سواری و وانت) با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد غیر قانونی است.
این قانون در حالی است که نگاهی به سبد خودروهای وانت تولیدی در خودروسازان داخلی نشان می‌دهد که خودروی وانت نیسان تولیدی شرکت زامیاد به مراتب عمری بیشتر از ۱۰ سال داشته و حدود پنج دهه است که در ایران تولید می‌شود.
عمر حدودا ۵۰ ساله وانت نیسان آبی در ایران در حالی است که طبق آیین‌نامه ابلاغی به خودروسازان، از ابتدای سال ۱۳۹۵ تولید خودروهای وانتی که بیشتر از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها گذشته است باید متوقف شود.
در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به خودروسازان در سال ۱۳۸۹ تاکید شده است:” خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک (سواری و وانت) با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از ۱۰ سال باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد”.
نکته قابل توجه در رابطه با اقدام شرکت زامیاد در ادامه تولید وانت نیسان این است که آیین‌نامه “ارتقاء کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” در سال ۱۳۸۹ با امضای محسن صالحی‌نیا مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع و معادن وقت، به خودروسازان داخلی ابلاغ شده و وی هم‌اکنون سمت معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده دارد. بنابراین مشخص نیست در حالیکه ابلاغ کننده این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۹ هم‌اکنون در سمتی بالاتر در وزارت صنعت مشغول به کار است چرا در راستای اجرای آیین‌نامه ابلاغی این وزارتخانه و توقف تولید خودروهای از رده خارجی همچون وانت نیسان اقدامی صورت نگرفته است.
این وضعیت در حالی است که وانت نیسان زامیاد تیراژ تولید قابل توجهی داشته و براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماهه نخست امسال ۶۴۲۵ دستگاه در دو مدل دوگانه‌سوز و تک‌سوز از این خودرو تولید شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *