سایت خبری پیام ما آنلاین | کرمان رتبه سوم تلفات سوء مصرف مواد مخدر

کرمان رتبه سوم تلفات سوء مصرف مواد مخدر





۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۲۳

کرمان رتبه سوم
تلفات سوء مصرف مواد مخدر

اینجا هر 3 ساعت و یا به عبارتی هر روز 8 نفر قربانی می‌شوند که همگی به یک علت جان باخته‌اند.
همین چند روز پیش بود که در مسیر هر روزه از منزل به محل کار، از کنار فردی عبور کردم که روی کارتن دراز کشیده بود. فردای آن روز هم که از آن محل گذشتم همان فرد به همان شکل همانجا افتاده بود. سر و صورت دودی داشت و لباسهای کهنه و پاره به تن داشت. همیشه صبح اول وقت در کنار همین پیاده رو روی کارتن در حال چرت زدن بود. بعضی اوقات او را در حال مصرف شیشه و بعضا تزریق هروئین دیده بودم اما آن روز برای دومین روز بود که هیچ تکانی نخورده بود، 48 ساعت بدون هیچ حرکتی افتاده بود. یکی از رفقایش چند متری آن طرف تر در حال تزریق بود. آهسته به او نزدیک شدم و گفتم رفیقت حالش خوبه؟ نگاهی کرد و همچنان که چشمانش نشئگی لحظه به لحظه را نشان می داد گفت «خووووب». به عقب بازگشتم و تکانی به آن مرد دادم. با تکان از حالت دَمَر به پهلو تغییر وضعیت داد. چشمانش باز بود و سرنگی در دست چپش اما نفس نمی کشید.
مرگ روزانه 8 نفر به علت سوء مصرف مواد
هر 3 ساعت یک نفر به مانند او در گوشه و کنار شهر و روستاهای نقاط مختلف کشور جان می دهند.
بعضی در خانه هایشان می میرند و جنازه بعضی هم زیر پل ها، وسط یا حاشیه بزرگراه ها، پارک ها و پاتق های معتادان بعد از چند روز از مرگ کشف می شود. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این ارتباط در آخرین نشت خبری خود گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه 8 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود:‌ اعتیاد در کل کشور رتبه 4 از لحاظ بار بیماری‌ها را پس از حوادث و تصادفات، قلبی و عروقی و افسردگی داراست .
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 50 درصد ورودی زندان‌ها مصرف کنندگان مواد مخدر هستند و 65 درصد کسانی که تاکنون عفونت HIV در آنها شناسایی شده عموما معتاد تزریقی هستند. حریرچی گفت: همچنین 50 درصد معتادان تزریقی هپاتیت c و 14 درصد آنها اچ ای وی دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه 8 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود: درمان جایگزین برای معتادان به طور مثال با متادون شیوع هپاتیت و اچ و ای وی و آسیب‌های ناشی از اعتیاد را به شدت کاهش می دهد و وزارت بهداشت هم به دنبال گسترش این مراکز است.
مرگ 437 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در دو ماهه امسال
آمار پزشکی قانونی نشان می دهد که در دو ماهه نخست امسال 437 نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 432 نفر بود،‌ 1.2 درصد افزایش یافته است.
از کل تلفات سوءمصرف مواد مخدر در دو ماهه ابتدایی سال جاری 394 نفر مرد و 43 نفر زن بودند.
در این مدت ،استان های تهران با 102، کرمانشاه با 32 و اصفهان و کرمان هر کدام با 26 فوتی بیشترین و استان‌های مازندران و خراسان جنوبی هر کدام با یک، مرکزی و گلستان با دو و ایلام با سه فوتی کمترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند.
همچنین آمار تلفات اعتیاد در استان بوشهر طی این مدت صفر گزارش شده است.
بر اساس این گزارش از کل تلفات اعتیاد در دو ماهه امسال 264 نفر بر اثر مسمومیت حاد، 132 نفر به دلیل مصرف طولانی مدت و 41 نفر به دلیل مصرف روانگردان‌ها جان باخته اند.
کاهش 1800 نفری جان باختگان
آمارها همچنین نشان می دهد که تعداد جان باختگان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر کاهش چشمگیری داشته است و از تعداد 4740 مورد در سال 84 به 2920 مورد در سال 95 (با احتساب آمار مرگ روزانه 8 نفر) رسیده است.
در این میان توزیع سرنگ و وسایل پیشگیری نقش بسیاری در کاهش تعداد مرگ و میرها داشته است اما از طرفی با ورود مخدرهای صنعتی به بازار، شاهد تغییر سبک مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر هستیم.
مصرف کنندگان مخدرهای صنعتی نه به علت اوردوز بلکه به علل گوناگون که ناشی از توهم است جان خود را از دست می دهند و یا جان دیگران را می گیرند.
آمارها نشان می دهد که مرگ روزانه 8 نفر در کشور به علت مسمومیت حاد، مصرف روانگردان و مصرف طولانی جان خود را از دست می دهند.
ضمن اینکه نباید فراموش کرد که اخیرا اغشته بودن تریاک به سرب نیز روند مرگ و میر معتادان را دچار تغییر کرده است.
فوت 8 نفر بر اثر مسمومیت با ناخالصی سرب در تریاک
محمد رضا قدیرزاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: در پی اعلام هشدارهای مکرر مبنی بر وجود ناخالصی های سرب در مواد مخدر مصرف شده در معتادان به تریاک، شاهد فوت 8 نفر در اثر مسمومیت با سرب در شهر تهران بوده ایم.
قدیرزاده افزود: این در حالی است که به علت عدم امکان تشخیص صحیح مسمومیت با سرب در سایر شهرهای کشور، امکان تعیین علت فوت دقیق بر اثر این مسمومیت وجود نداشته و آمار کشوری آن قابل احصاء نیست. در نتیجه به نظر می رسد که آمار فوتی های ناشی از مسمومیت با سرب موجود در تریاک بیش از فوتی های تهران باشد.
به گفته این عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، تابلوی فوت بیشتر این افراد آنسفالوپاتی ناشی از مسمومیت با سرب است.
وی در خصوص علایم مسمومیت این نوع مسمومیت اظهار داشت: علائم مسمومیت مزمن با سرب به صورت غیراختصاصی و شامل کم خونی، ضعف و بی حالی، درد شکم، یبوست مزمن، دردهای استخوانی و مفصلی و حتی ضعف عضلانی است.
قدیرزاده در خصوص تشخیص قطعی این مسمومیت گفت: تشخیص قطعی مسمومیت با سرب با انجام آزمایش تعیین سطح سِرُمی سرب در خون است. بیماران با مشاهده چنین علائمی باید حتما به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه و تحت درمان تخصصی قرار گیرند.
باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *