پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 63 هکتار از جنگل‌های بافت در آتش سوخت

63 هکتار از جنگل‌های بافت در آتش سوخت





۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲

63 هکتار از جنگل‌های بافت در آتش سوخت

در روزهای اخیر شاهد 2 آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی شهرستان بافت بودیم، دراین‌ارتباط پایگاه خبری «کرمان نو» در گفتگویی با جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان به بررسی جزئیات حادثه پرداخت.
«حاتمی» می‌گوید که در تاریخ ۲۳ مردادماه در روستای «ده‌پاکی»، منطقه «هفت گردو» از توابع شهرستان بافت ۲۸ هکتار از مراتع و ۵۶۰ هزار بوته طعمه حریق شده و ۲/۳ میلیارد ریال خسارت به منابع طبیعی وارد شد. این آتش‌سوزی در ساعت ۱۰ صبح به وقوع پیوست و چهار ساعت طول کشید. علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است.
وی افزود که درهمین تاریخ در روستای «گنبدان» منطقه «گوغر» شهرستان بافت نیز حریق منحصربه‌فردی روی داد که بسیار گسترده بود. حجم جنگل‌های نابودشده در آن از مجموع آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های استان از ابتدای امسال بیشتر بود، بطوری که از اول امسال در کل استان ۱۱هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است، ولی در این حادثه متأسفانه ۳۵ هکتار جنگل در آتش سوخت و ۲۴ میلیارد خسارت وارد آمد، حدود ۲۱هزار اصله درختچه جنگلی و ۸۴هزار بوته مرتعی در منطقه یا آسیب‌دیده یا کاملاً سوخت.
به گفته حاتمی عامل آتش‌سوزی یک فرد بومی است که فعلاً متواری و توسط مراجع قضایی تحت تعقیب می‌باشد. جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان می‌گوید که چون زمینه برای توسعه آتش فراهم و منطقه نیز صعب‌العبور بوده است، این آتش‌سوزی چهار ساعت و نیم طول کشیده است.
برای خاموش کردن آتش از یک دستگاه خودروی اطفا حریق، نیروهای مردمی با بیل و آتش کوب و چند دستگاه تراکتور متعلق به مردم محلی استفاده شد.
وی افزود که مشکل ما در اطفاء حریق کمبود امکانات است، به‌طوری‌که فقط به امکانات اولیه مجهز هستیم. امکانات پیشرفته‌ای در اختیار نداریم. برای مناطق بحرانی بافت، رابر و ارزوئیه ۷ دستگاه خودروی کمک دار مجهز به دستگاه اطفا حریق در اختیارداریم.
در مناطق بحرانی یکسری اکیپ‌های مردمی نیز برای مقابله با حریق تشکیل دادیم و تجهیزات اولیه مثل بیل و آتش کوب در اختیارشان است، این اکیپ‌ها مشخص و شناسنامه‌دار هستند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *