سایت خبری پیام ما آنلاین | دامنه نوردی چیست؟

دامنه نوردی چیست؟





۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۳۰

دامنه نوردی چیست؟

گردشگری در طبیعت تبلور می یابد که در منابع مختلف اکوتوریستی کمتر بدان پرداخته شده است. به زبان ساده زمانی که افراد درباره ی دامنه نوردی فکر می کنند عمدتا به طبیعت فضای باز بزرگ سفری با کوله پشتی یا با چادرمی اندیشند. این فعالیت در اکثر افراد به عنوان وسیله رهایی و برگشتن به طبیعت است به علاوه روشی مفید برای دستیابی به تمرین فیزیکی مناسب است و منجر به فراموش شدن همه گرفتاری های زندگی شخصی و مسائل روزانه است.
دامنه نوردی به عنوان ورزش و فعالیتی تفریحی محسوب شده که در بستر طبیعت انجام گرفته و به نوعی اکوتوریسم اطلاق شده که علاوه بر مقرون به صرفه بودن برای سلامت فیزیکی انسان ها بخصوص افرادی با مشاغل کم تحرک مفید واقع می شود. دامنه نیاز چندانی به تجهیزات ویژه ندارد و از این جهت فشار زیادی را بر بدن تحمیل نمی کند و یک فرد می تواند بدور از فشارهای جانبی حاصل از تجهیزات ویژه که در کوهنوردی با آن روبرو هستیم به راحتی به فعالیت جسمی خود و پیاده روی مشغول شود. هرچند در برخی مواقع دامنه نوردی در بین کوه ها و تپه ها می تواند فشار جسمی را فرد را افزایش دهد ولی هیچگاه قابل مقایسه با فشار جسمی حاصل از صعود به ارتفاعات بالا نیست. مناسب ترین تعریفی را که می توان از دامنه نوردی ارائه داده عبارت است : « دامنه نوردی به عنوان گونه ای از اکوتوریسم نوعی پیاده روی در طبیعت محسوب می شود که با اهداف و انگیزه های تفریحی و تمدد جسم و روان انجام می گیرد»
در دامنه نوردی مسافرت با اهمیت تر از مقصد است. این فعالیت می‌تواند با یک پیاده روی در روز تعطیل در پارک همراه باشد و یا شامل مسافرت سه هفته ای در دامنه کوه را در برگیرد. واژه های زیادی وجود دارد که اغلب برای دامنه وردی به کار برده می شود و وابسته به شرایط دامنه نوردی مدت دامنه نوردی و ناحیه مربوطه است. پیاده روی سفر با کوله پشتی قدم زدن در بیشه زار سلانه سلانه راه رفتن و کوه نوردی صرفا اصطلاحاتی هستند که به عنوان نوسانات یا شیوه های دامنه نوردی تعبیر می شوند. در اکثر اشکال اصلی همه این فعالیت ها به پیاده روی خلاصه می شوند. چنانچه قادر به گذاشتن یک پا در جلوی پای دیگر باشید در این صورت می توانید به پیاده روی و دامنه نوردی بپردازید. دامنه نوردی در یک سطح پیشرفته تر میتواند به عنوان یک مرحله آغازین برای یادگیری توانایی های بقا و ماندگاری کمپینگ کوه نوردی صخره نوردی مهارت های جهت یابی و تغییری در سایر شیوه های فضای باز محسوب شود. یک دامنه نورد ماهر و با تجربه در واقع یک کارشناس فضای باز با دانش و سلامت جسمی است که ذهنیت فکری کاملا متعادلی دارد و با طبیعت سر و کار دارد. علاوه بر این نشانه هایی را از خود بر جای می گذارد.
زمانی که افراد درباره ی دامنه نوردی فکر می کنند عمدتا به طبیعت فضای باز بزرگ سفری با کوله پشتی یا با چادرمی اندیشند. این فعالیت در اکثر افراد به عنوان وسیله رهایی و برگشتن به طبیعت است به علاوه روشی مفید برای دستیابی به تمرین فیزیکی مناسب است و منجر به فراموش شدن همه گرفتاری های زندگی شخصی و مسائل روزانه است. دامنه نوردی فعالیتی تفریحی است که در آن به قدم زدن زدن می پردازیم به این دلیل که علاقه مند به آن هستیم نه اینکه مجبور به انجام آن باشیم. دلیل مهیا نمودن یک سفر از شخصی به شخص دیگر یا از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است.گردشگران با انگیزه های مختلفی به دامنه نوردی می پردازند برخی از انگیزه ها و دلایل دامنه نوردی به شرح زیر است :
دامنه نوردی فعالیت بدنی فوق العاده ای است که روی هم رفته تا حد زیادی وضعیت جسمی انسان را بهبود می بخشد. حرکت پیاده روی طبیعی اثرنسبتا کم اما تمرین بدنی کارآمدی را برایتان مهیا می سازد و میتواند مرتبط با اکثر مکان‌های زیبای روی زمین گیاهان شگفت انگیز حیات وحش سواحل بیابانها جنگل ها جنگل های انبوه و کوهها باشد که مجموعا به پیشرفت شرایط دامنه نوردی متفاوت وجاذبه های منحصر به فردشان کمک می کند.
دامنه نوردی به آسانی شروع می‌شود و نیاز به تجهیزات تخصصی ویژه ای ندارد. یک جفت چکمه های مقاوم، چند لباس اصلی (فضای آزاد ) و یک کوله پشتی کوچک می‌تواند به منظور مهیا شدن برای یک روز دامنه نوردی اصولی کافی باشد. تکنیک قدم زدن شامل چیز مهمی است که ازدوران طفولیت و بچگی برخورداربوده اید و به منظور انجام یک دامنه نوردی اصولی نیاز به آموختن چیز دیگری ندارید.
دامنه نوردی فعالیتی است که افزایش دانش و توانایی هایتان را آنچنان که ارتقاء می یابند برایتان میسرمی سازد. در راحت ترین شکل آن دامنه نوردی امکان استفاده از پیاده روی سالم و قابل اطمینانی است که بی تردید نشانه هایی را متمایز می سازد. در بالاترین فرمش کوه نوردی مهارت های جهت یابی ماندگاری و بقا را شامل می شود.
دامنه نوردی مرحله ابتدایی از قلمرو کامل سایر فعالیت های مرتبط به فضای باز است. این ورزش اغلب بخشی از سنگ نوردی کوه نوردی کمپینگ و تعداد زیادی از فعالیت های کوهستانی/ فضای آزاد دیگر را نیز در بر دارد.
دامنه نوردی فعالیتی مربوط به تمام فصول سال می باشد. در واقع قادر بودن به کوه نوردی در شرایط مختلف یکی از بزرگترین فعالیت های دلپذیر و خوشایند است و علاوه بر این از عوامل چالش هم محسوب می گردد. شما می توانید در هر فصلی به دامنه نوردی بروید.
دامنه نوردی روش خوبی برای گریز از مشکلات است و منجر به فراموش کردن فشار و استرس زندگی روزانه تان می شود. این فعالیت می تواند به عنوان تجربه ای باشد که با دیگران قسمت می کنید و یا چیزی که همه آن را به تنهایی انجام می دهید. بسیاری از اشخاص به منظور فعال نمودن ذهنشان یا فکر کردن درباره مسائل به پیاده روی می پردازند. دامنه نوردی می تواند روشی برای آرام شدن باشد یا به عنوان چیزی که بتواند قابلیتها یتان را بسنجد.
مناطق دارای قابلیت های دامنه نوردی بسیار گسترده می باشد ولی با این وجود در مقیاس ملی قابلیت های دامنه نوردی را می توان در مناطق زیر مشاهده نمود: « نواحی کوهستانی با ارتفاع متوسط افزون بر 2500 متر، مناطق جنگلی، مناطق ساحلی، مناطقی که دارای یکی از آثار طبیعی ملی (ثبت شده در فهرست سازمان حفاظت محیط زیست و یا خارج از آن) همچون آبشار، غار ونظیر اینها باشند و نیز آن دسته از مناطق طبیعی که در جوار آثار تاریخی و فرهنگی واقع هستند.» در مقیاس محلی قابلیت های دامنه نورد عبارتند از «تمامی مناطق ییلاقی پیرامون شهرها اغلب روستاها و نیز هر کدام از چشم‌اندازهای طبیعی که امکان دسترسی آسان به آنها وجود دارد. در این شمار هستند. به واقع بیشترین بخش از پهنه افزون بر یک میلیون و ششصدهزار کیلومتر مربعی کشور در صورت وجود انگیزه طبیعت گردی در میان عامه مردم می‌تواند به عنوان جاذبه طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

واکنش مردم به یک آیین کهنه

واکنش مردم به یک آیین کهنه

«برایا»، بازتاب صدای زنان بومی

«پیام ما» از کارآفرینی اجتماعی زنان بومی جزیرهٔ کیش گزارش می‌دهد

«برایا»، بازتاب صدای زنان بومی

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

گفت‌وگو با نفیسه آزاد، جامعه‌شناس دربارهٔ خطاهای سیاستگذاری اجتماعی

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

شهرها را برای شهروندان «زیست‌پذیر» کنید

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تأکید کرد افزایش سلامت عمومی نیازمند تغییر الگوی مدیریت شهرها است

شهرها را برای شهروندان «زیست‌پذیر» کنید

قتل بی‌صدایان

بررسی‌های «پیام ما» از اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد زمستان امسال هر ماه یک کودک دارای معلولیت کشته شده است

قتل بی‌صدایان

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

یک کشف جدید از رفتارهای انسان

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

مصوبه‌ای با میلیون‌ها متخلف

شورای‌عالی فضای مجازی استفاده از «پالایش‌شکن» را ممنوع کرد

مصوبه‌ای با میلیون‌ها متخلف

تعمیق نابرابری با اینترنت گران

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۱۰ درصد هزینه‌های خانوارهای شهری و تا ۱۷ درصد هزینه‌های خانوارهای روستایی صرف اینترنت می‌شود

تعمیق نابرابری با اینترنت گران

همین الان ترک کن!

دانشمندان می‌گویند ترک سیگار در هر سنی می‌تواند با افزایش چشمگیر امید به‌ زندگی همراه باشد

همین الان ترک کن!

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *