پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آغاز کار کارناوال ملی «سلامت» از «کرمان» تیاتر کرمان، پاک‌سازی ایدز و اعتیاد را رکاب می‌زند

آغاز کار کارناوال ملی «سلامت» از «کرمان» تیاتر کرمان، پاک‌سازی ایدز و اعتیاد را رکاب می‌زند





۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸

آغاز کار کارناوال ملی «سلامت» از «کرمان»
تیاتر کرمان، پاک‌سازی ایدز و اعتیاد را رکاب می‌زند

با تغییر جوامع و به وجود آمدن شرایط جدید، تعداد زیادی از آسیب‌های اجتماعی در بستر جامعه یا به وجود آمده و یا دچار تغییرات اساسی شده‌اند، که کنترل آن‌ها را سخت‌تر از پیش کرده است. اعتیاد یکی از این آسیب‌ها است که تغییرات زیادی داشته است ومتاسفانه آن‌قدر همه‌گیر شده که حتی خطر مبتلا شدن به آن برای کودکان دبستانی هم قابل‌تصور است و تأثیرات مخرب مستقیم و غیرمستقیمی بر پیکره جامعه دارد به‌طورکلی اعتیاد می‌تواند سررشته‌ی یک زنجیره‌ی معیوب از آسیب باشد وایدز یکی از حلقه‌های این زنجیره‌ی معیوب است که متأسفانه هرساله به تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شود.برای کنترل این آسیب‌های فراگیر اجتماعی باید راهی را انتخاب کرد که مؤثرتر از راه‌های پیشین باشد وگرنه دچار دور باطلی خواهیم شد که هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.موسسه فرهنگی هنری «گدروزیای بدون مرز» با ایده‌ای خلاقانه و متفاوت برای ارتقا سلامت آغازگر حرکتی ارزشمند شده است.
در نشست خبری که عصر یکشنبه 24 مردادماه با حضور جمعی از مسئولین و اصحاب رسانه در سالن ارشاد اسلامی شهرستان کرمان برگزار شد، طرح کارناوال ملی سلامت باهدف کنترل آسیب اعتیاد وایدز توسط مجری طرح و اعضا موسسه معرفی شد.
در این جلسه «زهرا موسی پور»مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری کرمان،«سردار چناریان» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و«دکتر مهدی شفیعی» مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان حضور داشتند.
مجریان طرح «کارناوال ملی سلامت» آن را این‌گونه معرفی کردند: گروه نمایشی و تئاتر موسسه «گدروزیای بدون مرز» باهدف و شعار کنترل آسیب اعتیاد وایدز با دوچرخه شهرهای شمالی استان را طی کرده و در هر شهر اجرای تئاتر خیابانی با موضوعیت کنترل ایدز و اعتیاد دارند و بعد از استان کرمان خارج‌شده به سمت تهران رکاب می‌زنند و این اجراها در شهرهای مسیر تهران ادامه خواهد داشت و در انتها به دیدار تعدادی از وزیران در پایتخت خواهند رفت. این طرح با شعار «تئاتر کرمان، پاک‌سازی ایدز و اعتیاد رکاب میزند» از تاریخ 1 شهریورماه شروع می‌شود.«رضا سلطانی» طراح کارناوال ملی سلامت ابزار امیدواری کرد که با حمایت سازمان‌های مسئول، این کارناوال به‌منظور کنترل و آشنایی بیشتر جامعه با آسیب ایدز و اعتیاد به‌صورت گسترده‌تر در سطح کشور اجرا شود.
دکتر «مهدی شفیعی» با اشاره به اینکه برای کنترل ایدز و اعتیاد نیاز به فرهنگ‌سازی در سطح جامعه داریم بیان کرد:« تغییرات نگران‌کننده‌ای در این حوزه‌ها به‌خصوص بیماری ایدز مشاهده‌شده است به‌طور مثال تغییر الگوی انتقال ایدز از اعتیاد به جنسی، انتقال به کودکان،تولد نوزادان مبتلا، … که وجود همه این موارد نیاز به فرهنگ‌سازی را روشن‌تر می‌کند.» او در ادامه گفت: «اگر دوستان ما، در هر شهری که برای اجرا تئاتر و گفتگو با مردم توقف می‌کنند، موفق شوند تنها یک نفر را نسبت به این مسائل آگاه‌تر سازند ،جامعه‌ای را نجات خواهند داد. باید برای کنترل ایدز، مردم با راه‌های انتقال ایدز و رفتارهای پرخطر آشنا شوند تا هر فردی برای سلامت خود قدم بردارد.»
«سردار حسین چناریان» با ابراز امیدواری از مؤثر بودن این طرح بیان کرد:«باید برای کنترل اعتیاد از ظرفیت‌های فرهنگی استفاده کنیم و از طریق هنر، پیام کنترل اعتیاد را به جامعه برسانیم تا بدین ‌وسیله از تأثیرگذاری آن بر جامعه استفاده شود. هنر می‌تواند برای کنترل ایدز که به دلیل آشکار نبودن، نیمه پنهان اعتیاد است،یاری بخش شود.» او در ادامه یادآور شد: «باید جمعیت‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند مانند رانندگان جاده‌ای و بین‌شهری، جوانان، دانشجویان و حاشیه‌نشینان را شناسایی کرد و در جهت آگاه‌سازی آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.برای کنترل اعتیاد و ایدز، باید هم به افراد در معرض خطر و هم به افراد مبتلا کمک شود.»چناریان در ادامه گفت:«اعتیاد را می‌توان از دو منظر موردتوجه قرارداد و برای کنترل آن اقدام کرد: عرضه و تقاضا. به‌طورکلی ایران درراه مبارزه باعرضه مواد مخدر بسیار موفق بوده و کارنامه‌ی روشنی دارد. اما متأسفانه در حوزه تقاضا اقدامات مهمی صورت نگرفته و حتی می‌توان گفت این حوزه مورد غفلت قرا گرفته است. هدف این است با فرهنگ‌سازی کاهش میزان تقاضا را در سطح جامعه داشته باشیم و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از هر اقدام فرهنگی و هنری ای که این هدف را دنبال کند، در حد توان حمایت خواهد کرد.»
در ادامه نشست،«زهرا موسی پور» با اشاره به تأثیر رسانه‌ها در جامعه بیان کرد: «در اجرای موفق این طرح نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است زیرا در آگاه‌سازی جامعه بسیار مؤثر هستند و به‌نوعی گوش شنوا و وجدان آگاه جامعه‌اند. وقتی هنوز کسانی در سطح جامعه هستند که به‌طور مثال در مورد ایدز اطلاعی ندارند و یا به‌طور صحیح آگاهی پیدا نکرده‌اند، یعنی در مسیر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به‌خوبی اقدام نشده است. با توجه به خصوصیات این بیماری که می‌تواند یک دوره نهفته طولانی داشته باشد، آگاه ساختن مردم اهمیت فراوانی پیدا می‌کند زیرا امکان دارد تعداد زیادی مبتلا باشند، اما حتی خودشان هم خبر نداشته باشند.
در بحث اعتیاد هم، رسانه‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشند وقتی خانواده‌ها با معضلات اعتیاد آشنا شوند کنترل اعتیادی که کمترین ره‌آورد آن می‌تواند ایدز باشد، آسان‌تر است.» موسی پور ابراز امیدواری کرد درصورتی‌که اجراکنندگان این طرح به‌صورت مستقیم با مخاطب تعامل داشته باشند و از ابتدا تا انتهای مسیری که رکاب زده و نمایش اجرا می‌کنند، کار را جدی بگیرند. این طرح به هدف‌هایش خواهد رسید.گروه نمایشی به دلیل اینکه مسیر را با دوچرخه طی می‌کنند پیام‌آور نشاط و شادمانی در سطح جامعه هم هست و استانداری کرمان به ‌عنوان یک ‌نهاد حاکمیتی از هر اقدامی که در جهت سلامت جامعه باشد، حمایت خواهد کرد.
طرح کارناوال سلامت از1شهریورماه به مدت یک هفته در پارک‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، شهرهای شمالی استان کرمان اجرا برنامه دارد و از 10 شهریورماه مسیر کرمان تا تهران را طی و در شهرهای مسیر اجرا برنامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *