پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقشه جدید مغز انسان ابعاد بیشتری از آن را هویدا می‌کند

نقشه جدید مغز انسان ابعاد بیشتری از آن را هویدا می‌کند





۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۱۷

نقشه جدید مغز انسان
ابعاد بیشتری از آن را هویدا می‌کند

بیش از ۱۰۰ سال پیش، عصب‌شناس آلمانی به نام «کربینین برادمن» برای اولین بار مغز را برش داد و نقشه‌ای از آن را تهیه کرد. او ۵۰ منطقه متمایز را در سطح پر چین و چروک قشر مغز شناسایی کرد .حالا دانشمندان این نقشه ۱۰۰ ساله را به روزرسانی کرده‌اند که نشان می‌دهد مغز حداقل ۱۸۰ منطقه‌ی متفاوت دارد. هر یک از این قسمت‌ها برای زبان، درک، آگاهی، تفکر، توجه و حس کردن اهمیت دارند. با این دستاورد دانشمندان عصب‌شناس به جامع‌ترین نقشه‌ قشر مغز رسیدند.
دانشمندان دانشگاه واشنگتن با ترکیب اسکن‌های بسیار دقیق MRI از مغز ۲۱۰ جوان بالغ سالم این نقشه را تهیه کردند. آنها می‌خواهند بفهمند که نورون‌های درون مغز چگونه به هم متصل شده‌اند. «متیو گلاسر» نویسنده‌ی اصلی این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه اسکن‌های مختلف از ساختار، کاربرد و شبکه‌های ارتباطی مغز را با هم ترکیب کردند تا این نقشه‌ی جدید را تولید کنند. بعضی از اسکن‌ها هنگام استراحت سوژه‌ها گرفته شدند، بعضی دیگر هم هنگامی که آنها مسایل ریاضی حل می‌کردند، به داستان گوش می‌دادند یا اشیا را دسته‌بندی می‌کردند. این نقشه بلافاصله بر تحقیقات بنیادی مربوط به مغز تاثیر می‌گذارد. همچنین جراحان اعصاب هم می‌توانند از الگوریتم کامپیوتری این دانشمندان استفاده کنند تا همه‌ی قسمت‌های مختلف مغز بیمارانی را که می‌خواهند جراحی کنند، شناسایی کنند. در درازمدت و احتمالا پس از سال‌ها، نقشه‌های دقیق مغز به عصب‌شناسان کمک می‌کند تا بفهمند چه مشکلاتی در مغز منجر به اختلالات مختلفی مثل اسکیزوفرنی و زوال عقل می‌شود.
«سایمون اکیهاف»، یک عصب‌شناس برجسته آلمانی می‌گوید کار آنها یک قدم اولیه به سمت نقشه‌های جامع‌تر و قابل اعتمادتر از مغز انسان است تا بهتر بتوانیم ساختار آن را بفهمیم. «تیموتی برنز»، پروفسور عصب‌شناسی نظری از دانشگاه آکسفورد اضافه می‌کند: «تلاش فوق‌العاده‌ای که برای انجام این کار انجام شده و شیوه‌ی زیبای تهیه این نقشه، آن را به یک اثر متمایز و برجسته تبدیل می‌کند. این نقشه در نگرش مردم نسبت به مغز تاثیر عمیقی خواهد گذاشت و در سال‌های آنها دیدگاه شیوه پیش‌فرض ما برای توصیف فعالیت مغز انسان خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *