سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از نرخ سود سپرده‌گذاری در برخی مؤسسات اعتباری موسسات مالی مجاز با سودهای غیر مجاز

گزارش «پیام ما» از نرخ سود سپرده‌گذاری در برخی مؤسسات اعتباری موسسات مالی مجاز با سودهای غیر مجاز





۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۴۸

گزارش «پیام ما» از نرخ سود سپرده‌گذاری در برخی مؤسسات اعتباری
موسسات مالی مجاز
با سودهای غیر مجاز

نرخ سود سپرده یک‌ساله اگرچه از ابتدای تیرماه 15 درصد تعیین‌شده بود اما همچنان برخی مؤسسات به سپرده‌گذاران خود سود بیشتری می‌دهند.
سال گذشته در 2 مرحله نرخ سود بانکی با کاهش مواجه شد. ابتدا بر اساس مصوبه هزار و صد و نود و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار با موضوع سیاست‌های پولی و اعتباری کشور در اردیبهشت‌ماه 94 سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی یک‌ساله حداکثر 20 درصد تعیین شد. اما کمتر از 9 ماه بعد و در هزار و دویست و پانزدهمین جلسه شورای پول و اعتبار در بهمن همان سال نرخ سود سپرده بانکی یک‌ساله حداکثر 18 و نرخ سود روزشمار 10 درصد تعیین شد. بااین‌حال این پایان ماجرا نبود و از ابتدای سال جاری هم زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش سود بانکی به گوش رسید و درنهایت از تیرماه با توافق بانک‌ها و هماهنگی بانک مرکزی و پس از تائید شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده از 18 به 15 درصد کاهش یافت. 14 تیرماه 95 هم بانک مرکزی با صدور مصوبه‌ای با اعلام «تأیید و تصویب نرخ حداکثر 15 درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک ‌ساله» تأکید کرد این مصوبه از 16 تیر لازم‌الاجراست. بااین‌حال هنوز برخی مؤسسات اعتباری مجاز و غیرمجاز این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.
افشاگری در یک برنامه تلویزیونی
اجرا نشدن این قانون از طرف برخی مؤسسات اعتباری به برنامه «پایش» شبکه یک سیما راه پیدا کرد. شامگاه یکشنبه در این برنامه گزارشی در خصوص پرداخت سودهای بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی توسط مؤسسات اعتباری «آرمان ایرانیان یا همان کاسپین» و «کوثر» پخش شد و مسئولان شعب برخی از این بانک‌ها این پرداخت‌ها را تائید کردند. برای اطلاع بیشتر از میزان سوددهی این مؤسسات و همچنین چند موسسه دیگر که به پرداخت سود خوب شهره هستند، به 5 موسسه کاسپین، کوثر، عسکریه، ثامن و افضل توس سر زدیم.
کوثر؛
سود روزشمار 19 تا 21 درصد
موسسه اعتباری کوثر که در لیست مؤسسات اعتباری مجاز بانک مرکزی قرار دارد در بهمن‌ماه 91 موفق شد از بانک مرکزی مجوز ثبت موسسه خود را بگیرد. البته این موسسه از سال 90 اولین شعبه خود را دایر کرده بود. به یکی از شعب موسسه کوثر در کرمان مراجعه کردم. کارمند این شعبه می‌گوید «با توجه به مصوبه اخیر بانک مرکزی، سود ما هم پایین آمده است. روزشمار 8.5 درصد و سالانه 15 درصد سود می‌دهیم.» به او می‌گویم که راهی برای سود بیشتر وجود ندارد، که پاسخ می‌دهد: «برای اینکه سود بیشتری به شما تعلق گیرد، یک راهی وجود دارد که فرصت زیادی برای استفاده از این راه وجود ندارد.» او اضافه می‌کند: «یک نوع حساب سپرده داریم که 15 تا 30 روز اول نمی‌توانید به پول خود دست بزنید، اما سود روزشمار آن ماهانه بین 19 تا 21 درصد متغیر است. ما با پول شما اوراق مشارکت و سهام بورس خریداری می‌کنیم و برداشت سود آن فقط از طریق مراجعه به بانک امکان‌پذیر است.» این در حالی است که موسسه کوثر از اردیبهشت سال گذشته به شبکه شتاب وصل شده و دریافت سود روزشمار 8.5 درصد از طریق کارت‌های عابر کوثر امکان‌پذیر است.
کاسپین؛
21 درصد سود سالانه
موسسه اعتباری آرمان ایرانیان یا همان کاسپین از جمیع تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، امید جلین گرگان، کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرا مشهد، بدرتوس و پیوند شکل گرفت و در اسفندماه 94 موفق به کسب مجوز از بانک مرکزی شد. کارمند یکی از شعب این موسسه اعتباری درباره نرخ سود کاسپین می‌گوید: «سود روزشمار ما از 14 درصد شروع می‌شود. میزان سود به مبلغ سپرده بستگی دارد.» از او می‌پرسم که بیشترین سود سپرده چقدر است که پاسخ می‌دهد: «نهایتاً 20 درصد.» وی درباره سود سالانه هم می‌گوید: «سود سالانه 21 درصد است.» کارمند یکی دیگر از شعب این موسسه اعتباری اما سود سالانه سپرده را 25 درصد عنوان می‌کند. او می‌گوید تا چند ماه پیش این سود به 32 درصد هم می‌رسید اما امروز بانک مرکزی سودها را کاهش داده است.
عسکریه؛
20 درصد سالانه با طرح ملل
موسسه مالی و اعتباری عسکریه که در صدد تغییر نام به «ملل» است از سال 92 موفق به کسب مجوز از بانک مرکزی شد و یک ماهی می‌شود که به شبکه شتاب وصل شده است. کارمند یکی از شعب این موسسه می‌گوید: «نرخ سود روزشمار 10 درصد و سود سالانه 15 درصد بر اساس مصوبه بانک مرکزی است.» او اما توضیح می‌دهد که این موسسه طرحی به نام «ملل» دارد که در آن سود سپرده سالانه 20 درصد است و فرصت زیادی برای استفاده از این طرح باقی نمانده است.
افضل توس؛
20 تا 22 درصد سود سالانه
موسسه اعتباری افضل توس از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده اما هنوز موفق به اخذ مجوز از بانک مرکزی نشده است. در سایت این موسسه آمده «مراحل اخذ مجوز نهایی در دست اقدام می‌باشد.» مسئول یکی از شعب این موسسه در کرمان درباره نرخ سود می‌گوید: «قبلاً تا 24 درصد سود سالانه پرداخت می‌شد اما در حال حاضر این سود به 20 درصد کاهش‌یافته است. نرخ سود روزشمار هم 18 درصد است.» این فرد در پاسخ به این سؤال که برای همه مبالغ، سود همین‌قدر است، می‌گوید: «بستگی به مبلغ هم دارد.» به او می‌گویم برای 500 میلیون تومان چقدر سود تعلق می‌گیرد، پاسخ می‌دهد: «شاید بشود مجوز گرفت که روزشمار و سالانه 22 درصد شود.»
ثامن؛
15 درصد سود سالانه
موسسه اعتباری ثامن در سال 1376 به‌عنوان یک تعاونی اعتبار فعالیت خود را آغاز کرد. نام این موسسه ابتدا ثامن‌الائمه بود اما در سال‌های گذشته پسوند «ائمه» از نام این تعاونی اعتبار حذف‌شده است. نام این موسسه در فهرست مؤسسات اعتباری مجاز بانک مرکزی دیده نمی‌شود اما مدیران ثامن می‌گویند در حال اخذ مجوز موسسه اعتباری هستند. نرخ سود سپرده این موسسه هم طبق گفته کارمند یکی از شعب این موسسه در کرمان، مطابق با مصوبه بانک مرکزی است. بر این اساس به سپرده‌های کوتاه‌مدت 10 درصد و سالانه 15 درصد سود تعلیق می‌گیرد.
فایده سود بانکی کم
در حالی برخی مؤسسات اعتباری نسبت به کاهش سودهای پرداختی خود اقدام نکرده‌اند که به اعتقاد کارشناسان، کاهش سود بانکی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. مهدی تقوی، اقتصاددان دراین‌باره معتقد است: «زمانی که نرخ‌ها پایین می‌آید پول یا سرمایه برای تولیدکنندگان ارزان می‌شود بنابراین تولیدکنندگان هزینه‌هایشان کاهش پیدا می‌کند و عرضه افزایش پیدا می‌کند.»
احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به «پیام ما» می گوید: «اگر سود سپرده های بانکی پایین بیاید، کشور از رکود خارج می شود.» وی افزود: «طبیعتاً افرادی سود 15 درصدی بانک برایشان جذاب نیست پول‌هایشان را از بانک‌ها خارج می‌کنند و بخش های دیگر می روند. با این کار تولید در کشور ما رونق می گیرد و منجر به رونق بازار می شود و در نهایت به نفع مردم خواهد بود.»

کدام بانک‌ها و مؤسسات مجازند؟

بانک مرکزی نام بانک‌ها و مؤسسات مجاز فعال در بازار پول کشور را در سایت خود قرار داده و هشدار داده که «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آن‌ها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آن‌ها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این مؤسسات مراجعه داشته‌اند.» برای مشاهده این فهرست‌ها به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *