روانگردان‌ها پوست می‌اندازند

منتشر شده در صفحه زندگی | شماره 692

روانگردان‌ها پوست می‌اندازند
«کتامین، نمک حمام، بون‌سای، مفِدرون و بوه» برخی نام‌هایی است که این روزها خرده‌فروش‌های مواد مخدر و روانگردان در گوش مشتری‌هایشان زمزمه می‌کنند. آنها این نام‌های عجیب و غریب را در کنار جملاتی مانند «این ماده مخدر نیست»، «اعتیاد نمی‌آورد»، «برای لاغری خوب است»، «تمرکز را بالا می‌برد»، «دوای کمرویی است» و «اکسیر ناتوانی جنسی است» قرار می‌دهند تا تجارتشان هیچ وقت از سکه نیفتد، این در حالی است که کارشناسان تاکید دارند پایه و اساس بسیاری از این مواد یکی است و سرانجام مصرف آنها بجز تباهی نیست.
نام‌های جذاب اما مرگبار
به گزارش روزنامه جام جم، بسیاری از خانواده‌ها همیشه نگران هستند که فرزندانشان گرفتار اعتیاد شوند، چراکه برخی از نام‌های مرتبط با مواد مخدر آنقدر اغواکننده است که بسیاری از نوجوانان را جذب خود می‌کند. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند، چنین نام‌های اغواکننده‌ای را باید نام‌های خیابانی مواد مخدر و روانگردان دانست، نام‌هایی که برخلاف ماهیت یکسان اغلب مواد روانگردان در نظر گرفته می‌شود تا توجه‌ها را به محصول جلب کند. رامین رادفر، پژوهشگر اعتیاد درباره مواد روانگردان جدید می‌گوید: قاچاقچیان با ایجاد تغییراتی در مواد مخدر سعی می‌کنند برای خود بازار جدید پیدا کنند. رادفر به ماده کراک اشاره می‌کند و می‌گوید مافیای مواد مخدر وقتی دید مصرف هروئین کم شده با تبلیغاتی که روی تغییرنام و شکل این ماده انجام داد، آن را با نام کراک دوباره به بازار عرضه کرد. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، کراک نام جذاب‌تری بود و که در کشورهای دیگر به موادی لقب داده شده بود که از آن به عنوان کوکائین فقرا یاد می‌کردند، اما در کشورمان سود جویان با استفاده از این نام بازار دوباره‌ای برای هروئین فشرده پیدا کردند.رادفر به خانواده‌ها توصیه می‌کند،‌ پیشگیری را فراموش نکنند، زیرا راه پیشگیری از تمام مواد مخدر و روانگردان، یکی است و به این شکل، والدین می‌توانند مانع آسیب دیدن فرزندان خود شوند. آن طور که رادفر توضیح می‌دهد، چنانچه بتوان سن شروع مصرف مواد مخدر را به تاخیر انداخت، احتمال ابتلای شخص به اعتیاد کاهش می‌یابد. البته این به این معنی نیست که اگر افراد در سنین بالا مواد مخدر مصرف کنند، دچار اعتیاد نخواهند شد.
مافیای مواد مخدر و بازاریابی ویژه
بازاریابی مختص شرکت‌های تولید مواد خوراکی یا شرکت‌های خدماتی نیست، چراکه مافیای مخدر بیش از تمام شرکت‌هایی که برای بازاریابی هزینه می‌کنند، در تلاش است ‌از ذائقه مشتریانش آگاه شود و آنها را به نفع خود تغییر دهد. مافیای مواد مخدر، بهترین کارشناسان را به کار می‌گیرد تا بیشترین نفوذ را در بازار داشته باشد. آنها مشتری‌های خود را با توجه به سن، جنس و علائق به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنند و بعد برای هر کدامشان محصولی در نظر می‌گیرند. مافیای مواد مخدر همیشه چند قدم جلوتر از مبارزان مواد مخدر حرکت می‌کند به همین خاطر پول هنگفتی به دست می‌آورد و به هیچ قیمتی حاضر نیست این بازار پر سود را از دست بدهد. کارشناسان مافیای مواد مخدر بخوبی می‌دانند که برای سالخوردگان چگونه تبلیغ کنند تا آنها محصولشان را مصرف کنند. به همین خاطر در بازار شایعه می‌کنند مواد مخدری مانند تریاک برای آنهایی که بازنشسته هستند و سنشان از 50 گذشته کاربرد دارویی دارد؛ مثلا برای بیماری قند مناسب است یا برای کمردرد و فشار خون در حد نوشدارو عمل می‌کند. افزون بر این، آنها این باور غلط را نیز در جامعه گسترش می‌دهند که در سنین بالا دیگر افراد به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا نمی‌کنند.

11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 35
  • دیروز: 91
  • هفته: 1,293
  • ماه: 3,556
  • سال: 172,082