سایت خبری پیام ما آنلاین | انتظارات کارشناسان از صنعت تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶

انتظارات کارشناسان از صنعت تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶





۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱

انتظارات کارشناسان از صنعت تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶

به کوشش آرین اسدی
تلفن تا شونده
سال ۲۰۱۵ با تمامی تنوع و جذابیتی که در صنعت تلفن‌های هوشمند با خود به همراه آورد رو به اتمام است و اکنون وقت آن رسیده تا با نگاهی به سال ۲۰۱۶ ببینیم؛ سازندگان تلفن‌های هوشمند در سال آینده چگونه قرار است ما را هیجان زده کنند؟
اگر پتنت‌های لو رفته، نظرات کارشناسان خبره و عوامل دیگر را کنار هم بگذاریم، به لیستی از انتظارات برای سال آینده می‌رسیم. لیستی که چند سالی می‌شود که تا به این حد جذاب نبوده است.
تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در دنیا از مرز ۲ میلیارد نفر عبور خواهد کرد
بر اساس تحقیقات eMarketer، تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در سطح جهان در سال آینده از ۲ میلیارد نفر هم خواهد گذشت. از آنجایی که این تعداد تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۱.۹ میلیارد نفر می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود که تعداد کاربران تا انتهای سال ۲۰۱۶ به ۲.۳ میلیارد نفر افزایش پیدا کند. گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت اندرویدی (و شاید ویندوزی) همچنان به جذب مشتریان این بازار ادامه خواهند داد و افراد بیشتری را آنلاین می‌کنند. رشد بازار تلفن‌های هوشمند، تولید اپلیکیشن و صنعت بازاریابی را با چالش رقابت فزاینده مواجه خواهد کرد.
تلفن‌های هوشمند تا شونده صنعت دستگاه‌های قابل حمل را متحول خواهند کرد
وقتی بحث طراحی عجیب و غریب تلفن‌های هوشمند به میان می‌آید می‌توانید بر روی غول‌های کره‌ای (سامسونگ و ال‌جی) حساب ویژه‌ای باز کنید. در حالی که سرنخ‌هایی از کار بر روی تلفن‌های هوشمند تا شونده توسط ال‌جی دیده می‌شود، اما با توجه به پتنت‌های تمام عیار و رندرهای طرح‌های مفهومی، احتمالاً این سامسونگ است که دست به ساخت تلفن هوشمندی خواهد زد که تا به حال مشابه آن را ندیده‌ایم. تلفنی که با استفاده از مکانیزم لولایی خود، به معنای واقعی کلمه تا می‌شود. این یک پیشرفت باورنکردنی نسبت به تلفن‌هایی با نمایشگر انعطاف پذیر مانند جی فلکس 2 و نمایشگر خمیده‌ی گلکسی S6 اج که در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند به حساب می‌آید. وقتی طراحان تلفن‌های هوشمند دستشان به نمایشگرهای OLED انعطاف‌پذیر برسد، نمی‌توان تصور کرد که چه خلاقیت‌هایی از خود نشان خواهد داد.
برند‌هایی که در سال‌های گذشته مشکل فروش داشتند، به زوال خود ادامه خواهند داد
شرکت تحلیل‌گر IDC ادعا می‌کند که طی سال ۲۰۱۶ و ۴ تا ۵ سال بعد از آن، ۳۰ درصد فروشندگان تلفن‌ هوشمند امروزی وجود نخواهند داشت. یعنی چیزی حدود یک سوم فروشندگانی که امروزه با زحمت در حال جنگ برای کسب سهم اندکی از بازار هستند تا چند سال دیگر یا کاملاً از این کسب و کار خارج خواهند شد، یا به شدت کوچک شده یا در دیگر شرکت‌ها ادغام می‌شوند.
عملکرد فروشندگان تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۵ به نحوی بود که به جز اپل، سامسونگ و چند تولید کننده‌ی چینی، بقیه‌ی تولید کنندگان یا سود دهی نداشتند یا با زیان‌های سنگین مواجه بودند. به طور خاص ال‌جی، سونی، اچ‌تی‌سی و بلک‌بری در وضعیت بدی به سر می‌برند. همانطور که تحلیل‌ها تغییر چندانی در قدرت را طی ۵ سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنند، خواهیم دید که کسب و کار موبایل چه شرکت‌هایی در سال ۲۰۱۶ به شکست خواهند رسید.
نمایشگرهای 4K، تلفن‌های هوشمند پرچمدار را تبدیل به قطب سرگرمی می‌کنند
نمایشگرهای با رزولوشن 4K بر روی موبایل دیگر آرزو نیستند. گوشی اکسپریا Z5 پریمیوم قادر است تک تک پیکسل‌های یک فیلم یا عکس 4K را به نمایش بگذارد. بسیار طبیعی است که دیگر شرکت‌ها هم برای رقابت تلفن‌های 4K خود را عرضه کنند و در این میان تنها بحث زمان مطرح خواهد بود. پس احتمال اینکه شاهد عرضه‌ی تلفن‌ها و تبلت‌هایی با رزولوشن 4K از سازندگانی مثل سامسونگ، شیائومی و ال‌جی (و دیگر تولیدکنندگانی که زنجیره‌ی تامین قطعات قدرتمندی دارند) در سال ۲۰۱۶ باشیم چندان دور از ذهن نیست. با توجه به اینکه فرآیند توسعه‌ی تکنولوژی نمایشگر و پردازنده‌ی مورد نیاز برای چنین رزولوشنی در مراحل آخر تکمیل خود قرار دارند، انتظار هجوم دستگاه‌های 4K به بازار را در نیمه‌ی دوم سال آینده داشته باشید.
اما این ویژگی برای ما علاقه‌مندان به تکنولوژی و کاربران عادی چه خواهد داشت؟ علاوه بر تماشای محتوای چند رسانه‌ای 4K با چند میلیون پیکسل، نمایشگرهای UHD (اولترا اچ‌دی) دارندگان هدست‌های واقعیت مجازی را قادر می‌سازند تا در دنیای مجازی خود بیش‌تر از قبل غرق شوند. با فرض بهبود بازده، داشتن نمایشگر 4K بر روی تلفن هوشمند بسیار جالب خواهد بود.
تکنولوژی شارژ «فوق سریع» تکنولوژی «شارژ سریع» را از میدان رقابت به در خواهد کرد
خیلی از دستگاه‌های موجود فعلی بسیار سریع شارژ می‌شوند؛ اما ظاهراً برخی سازندگان به این میزان هم راضی نبوده و قصد ندارند فرآیند بهبود تکنولوژی باتری‌ها را متوقف کنند.
بر اساس گزارش‌ها، تولیدکننده‌ی بزرگ چینی، هواوی، باتری‌ای را توسعه داده است که ۱۰ برابر سریع‌تر از باتری‌های فعلی شارژ می‌شود. این باتری ۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی که به نظر می‌رسد مناسب دستگاه‌های پوشیدنی باشد، ظرف دو دقیقه ۶۸ درصد شارژ خواهد شد. یک باتری معمولی در همین زمان تنها ۲ درصد شارژ خواهد می‌شود.
در همین حال باتری‌های با ظرفیت متوسط ۳۰۰۰mAh که انرژی اکثر پرچمداران اندرویدی را تامین می‌کنند، با استفاده از همین تکنولوژی ۵ دقیقه تا رسیدن به ۴۸ درصد شارژ زمان احتیاج خواهند داشت. با توجه به پیشرفت‌های در حال انجام، انتظار داریم تلفن‌های هوشمند با تکنولوژی شارژ «فوق سریع» در سال ۲۰۱۶ از راه برسند.
دستیارهای هوشمند حتی از این هم هوشمندتر خواهند شد
در زمان‌های قدیم، دستیار‌های تلفن‌های هوشمند با انجام یک سری دستورات صوتی ساده و سر راست کار با تلفن همراه را ساده می‌کردند. برای مثال دستوراتی مانند: «با پدر تماس بگیر»، «ایمیل را باز کن»، «برنامه‌ی نوت را باز کن» و … . اما امروزه امثال گوگل ناو، سیریِ اپل و کورتانای مایکروسافت تبدیل به موجودات با شعوری شده‌اند که به راحتی اطلاعات مرتبط را هر موقع که نیاز داشته باشید در اختیار شما خواهند گذاشت. دستیار‌های هوشمند بر اساس الگوی استفاده‌ی شما از دستگاه، اطلاعات با معنی (مانند مسیرهای رفت و آمد روزانه) را جمع‌آوری می‌کنند و قادر به انجام کارهای جالبی مانند اضافه کردن خودکار رویدادهایی که در مکالمات خود به آن‌ها اشاره می‌کنید به تقویم، و دعوت کردن دوستان‌تان به مهمانی‌ای که قرار است به راه بیندازید هستند.
انتظار داریم اپل، گوگل و مایکروسافت با بهبود الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، بالا رفتن قدرت پردازش دستگاه‌ها، و استفاده از اطلاعاتی که کاربران برای آنالیز در اختیار این شرکت‌ها می‌گذارند، عملکرد فعالانه‌ی دستیارهای هوشمند خود را گسترش دهند. البته اشاره به کلمه‌ی «هوش مصنوعی» در عبارات بالا کافی است تا خیلی‌ها با به یاد آوردن داستان‌های علمی-تخیلی احساس خطر کنند.
USB نوع C ممکن است متداول شده و استاندارد قدیمی USB را منسوخ کند
پورت USB نوع C همین حالا هم بر روی برخی دستگاه‌های موبایل دیده می‌شود؛ اما انتظار داریم این پورت اتصال کارآمد، با بلوغ و گسترش تکنولوژی در سال آینده به محبوبیت برسد. با توجه به طراحی پورت که از هر دو سمت قابل استفاده است، پشتیبانی از سرعت انتقال داده‌ی بیشتر و جریان بیشتر الکتریسیته برای شارژ کردن دستگاه‌ها، و همچنین پشتیبانی از تقریباً تمامی استانداردهای USB قدیمی، پورت نوع C احتمالا در نهایت جایگزین کابل‌های USB OTG، mini USB، micro USB، پورت‌های شارژ و نمایشگر خواهد شد. بسیار علاقه‌مند هستیم که سال آینده شاهد حضور این پورت در دستگاه‌های بیشتری باشیم.
اندروید گسترده‌ترین پلتفرم دستگاه‌های قابل حمل و اینترنت اشیاء باقی خواهد ماند
آیا طرفدار اندروید و نگران جایگاه آن به عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان هستید؟ جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقاتی معتبر IDC، اندروید حداقل تا ۵ سال دیگر وضعیت خود را حفظ خواهد کرد که این امر عمدتاً ناشی از فروش بالای محصولات سامسونگ خواهد بود. در حالی که سیستم‌عامل گوگل آماده است تا همچنان به رهبری ادامه دهد، iOS اپراتورهای موبایل بیشتری را برای شراکت پیدا خواهد کرد و ویندوز و بلک‌بری هم شاهد تغییرات عمده‌ای برای جذب مشتری خواهند بود. به هر حال چیزی حدود ۲.۳ میلیارد کاربر تلفن همراه تا پایان سال ۲۰۱۶ وجود خواهد داشت و فضای کافی رقابت برای همه وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *