پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان؛ میدوک واحد برتر معدنی استان شد

در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان؛ میدوک واحد برتر معدنی استان شد





۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۰

در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان؛
میدوک واحد برتر معدنی استان شد

در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان، معدن مس میدوک وابسته به مس منطقه کرمان به‌عنوان یکی از برترین‌های استان معرفی و از مهندس حسین نظری؛ مدیر مس منطقه کرمان تجلیل شد.
مهندس فرامرزپور، معاون معدن و فرآوری مجتمع مس سرچشمه، به نمایندگی از طرف مدیر مس منطقه کرمان تندیس و لوح تقدیر را دریافت کرد. آنچه که در پی می‌آید اطلاعات مختصری برای آشنایی با این واحد معدنی و تاریخچه شکل‌گیری آن است. مس میدوک هم‌اینک یکی از معادن بزرگ تحت مدیریت مس منطقه کرمان بوده و به لحاظ حجم ذخایر معدنی و میزان تولید کنسانتره پس از سرچشمه، دومین معدن بزرگ مس ایران به شمار می‌رود.
کانسار مس میدوک در فاصله 42 کیلومتری شمال شرقی شهربابک و 132 کیلومتری شمال غربی معدن سرچشمه در استان کرمان واقع‌شده است. این معدن بخشی از کمربند جهانی مس است که از صربستان شروع‌شده و تا پاکستان امتداد می‌یابد . میدوک در یک اقلیم نیمه بیابانی و معتدل کوهستانی و در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا واقع‌شده است.
با ملی شدن معادن مس ایران در اسفند 1350، شرکت ملی صنایع مس ایران به‌طور مستقیم عهده‌دار اکتشاف معادن مس، در ایران شد و به تشکیل گروه‌های اکتشافات پرداخت. در این راستا شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1355 هجری شمسی با اعزام گروه‌هایی از زمین شناسان ایرانی و بهره‌مندی از مشاوره‌ی کارشناسان خارجی، عمده فعالیت‌های خود را بر روی دو معدن میدوک و سونگون متمرکز نمود. از اوایل سال 1369 معدن مس میدوک تحت عنوان طرح مجتمع مس میدوک فعالیت مجدد خود را آغاز کرده و با تکمیل اکتشافات، تا مرحله ارزیابی اقتصادی پیشرفت نمود. همچنین در حال حاضر برنامه اکتشافات تکمیلی در حین استخراج نیز در حال انجام است.
میزان ذخیره اندازه‌گیری شده زمین‌شناسی کانسار 405 میلیون تن با عیار 73/0 محاسبه‌شده که از این مقدار به میزان 180 میلیون تن آن با عیار 6/0 درصد قابل‌استخراج است. عیار حد معدن 25/0 درصد در نظر گرفته‌شده و نسبت باطله به ماده معدنی برابر 02/78 به یک است. عملیات اجرایی کارخانه تغلیظ میدوک از نیمه‌ی دوم سال 1379 شروع‌شده و در سال 1383 به بهره‌برداری رسیده است. بر اساس طراحی‌ها، این کارخانه قادر است از پنج میلیون تن سنگ سولفوری معدن، به‌طور متوسط سالانه 150هزار تُن کنسانتره مس با عیار 30 درصد تولید نماید.
علاوه بر کارخانه تغلیظ، طرح لیچینگ میدوک نیز، در زمینی به مساحت 30 هکتار احداث‌شده و به روش هیدرو متالوژی به انجام فعالیت می‌پردازد. منظور از این اقدامات، استحصال مس، با عیار 99/99 مس کاتدی موجود در کانی‌های اکسیدی کم‌عیار، به ظرفیت پنج هزار تـن در سال است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *