پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبری از نتیجه جلسه امضای تفاهم‌نامه احداث باند دوم فرودگاه کرمان در دست نیست وضعیت مبهم فرودگاه کرمان

خبری از نتیجه جلسه امضای تفاهم‌نامه احداث باند دوم فرودگاه کرمان در دست نیست وضعیت مبهم فرودگاه کرمان





۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۵۹

خبری از نتیجه جلسه امضای تفاهم‌نامه احداث باند دوم فرودگاه کرمان در دست نیست
وضعیت مبهم فرودگاه کرمان

جلسه امضای تفاهم‌نامه احداث باند دوم فرودگاه کرمان در حالی بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شد که هنوز از نتیجه این جلسه خبری در دست نیست. با این وضع به نظر می رسد همچنان تعطیل شدن یا نشدن فرودگاه کرمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نزدیک به 2 ماه است که بحث‌ها درباره فرودگاه کرمان بالاگرفته است. فرودگاهی که از سال 1349 فعالیت خود را شروع کرده و شنیده می‌شود پس از 46 سال قرار است برای مدت حداقل چهار ماه بسته باشد. دلیل این تعطیلی هم نیاز تنها باند این فرودگاه به ترمیم است. ترمیمی که از سال‌ها پیش به آن نیاز بوده است. مردادماه 93 بود که محمد ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در کرمان از طرحی که این شرکت برای تعمیر باند کرمان در نظر داشت، پرده‌برداری کرد. وی گفت: «باند فرودگاه کرمان در زمان حاضر به علت وجود ترک‌های زیاد از مقاومت خوبی برخوردار نیست و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که این کار با حداقل تعطیلی در سه مرحله انجام می‌شود. با شروع عملیات اجرایی، هواپیماهای فرودگاه تغییر می‌یابند و هواپیماهایی با ظرفیت کمتر جایگزین آن‌ها می‌شوند و در یک مقطع هم فرودگاه تعطیل می‌شود که فرودگاه جایگزین (فرودگاه رفسنجان) برای استمرار پروازها در نظر گرفته‌شده است.» این طرح به مدیریت ایلخانی قد نداد و او اسفندماه همان سال جای خود را به رحمت‌الله مه آبادی داد. با آمدن مه آبادی اگرچه این طرح برای مدتی از دستور کار خارج‌شده بود اما با بدتر شدن وضعیت باند فرودگاه کرمان، مجدداً این طرح در دستور کار قرار گرفت.
مخالفت کرمانی‌ها با تعطیلی فرودگاه
جریان یافتن مجدد طرح تعطیلی فرودگاه کرمان با واکنش استاندار کرمان روبرو شد. 20 خردادماه سال جاری علیرضا رزم حسینی در دیدار با هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه تعمیر باند اول فرودگاه بین‌المللی کرمان نیازمند چهار ماه تعطیلی است، گفت: «به‌طور جد تلاش می‌شود طی مذاکره با وزیر راه و شهرسازی، باند دوم فرودگاه بین‌المللی کرمان راه‌اندازی شود زیرا تعطیلی چهارماهه فرودگاه کرمان منجر به زیان 94 میلیارد تومانی خواهد شد». معاون عمرانی استاندار کرمان هم چند روز بعد در این رابطه به «پیام ما» گفت که «شرکت فرودگاه‌های کشور پیشنهاد داده تا برای تعمیر باند، فرودگاه کرمان برای زمان 4 الی 6 ماه تعطیل شود و فرودگاه رفسنجان جایگزین شود، اما استانداری مخالف این طرح است.» سیف الهی بابیان اینکه تعطیلی 4 ماهه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تورهای مسافری خواهد زد، اضافه کرد: «پیشنهاد استاندار محترم این است که شرکت فرودگاه‌های کشور باند دوم را احداث نماید.» محمد نخعی مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان هم خبر تعطیلی فرودگاه کرمان را کذب محض خواند.
اصرار شرکت فرودگاه‌های کشور بر تعطیلی
علی‌رغم مخالفت پی‌درپی کرمانی‌ها، مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور همچنان بر تعطیلی فرودگاه کرمان اصرار داشتند. دوم تیرماه سال جاری و در حاشیه معارفه قاسم‌زاده به‌عنوان مدیرکل جدید فرودگاه‌های استان، اکرمیان عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور به ما گفت: «در حال حاضر وضعیت موجود باند به لحاظ فنی نیاز به ترمیم دارد. حالا چه باند دومی احداث شود یا نشود فرقی نمی‌کند و ترمیم نیاز است. با توجه به نیاز به ترمیم قسمت‌هایی از باند، امکان اینکه فرودگاه تعطیل نشود، اصلاً وجود ندارد. اما ما در شرکت فرودگاه‌های کشور تلاش می‌کنیم اگر احیاناً لازم شود باند به روی پروازها بسته شود، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مدت‌زمان تعطیلی را به حداقل برسانیم.» وی افزود: «مدت‌زمانی که برای احداث باند دوم نیاز است، به ما اجازه نخواهد داد که باند فعلی را رها کنیم و آن را ترمیم نکنیم. ما مجبوریم هر طور که هست باند فعلی را ترمیم کنیم. این را هم باید در نظر بگیرید که اصولاً باند دوم کمکی به عملیات پروازی نمی‌کند.» اگرچه عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور تلویحاً احداث باند دوم در فرودگاه کرمان را رد کرد اما مدیرکل جدید فرودگاه‌های کرمان همان روز با قاطعیت از احداث باند دوم خبر داد. علی قاسم‌زاده در رابطه باخبر تعطیلی فرودگاه کرمان به «پیام ما» گفت: «به‌هیچ‌عنوان این فرودگاه بسته نخواهد شد.» وی افزود: «تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که با مشارکت استان و این شرکت، باند دوم احداث شود.»
تعطیل نمی‌شود، مشخص نیست
اواخر تیرماه سال جاری محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به «پیام ما» گفت که تا یکی دو هفته آینده تکلیف فرودگاه کرمان مشخص می‌شود. 14 روز پس‌ازاین صحبت، سیف الهی معاون عمرانی استاندار به ایسنا گفت که «در آخرین مذاکراتی که استاندار و دکتر زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با شرکت فرودگاه‌های کشور داشته و با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، توافق شده است که باند دوم در فرودگاه بین‌المللی کرمان احداث شود که در این راستا نیز بخشی از منابع آن توسط استان و بخشی توسط شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین گردد.» مجیدی روابط عمومی فرودگاه‌های استان اما همان روز در رابطه با صحبت‌های سیف الهی به «پیام ما» گفت که «هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم. چندین جلسه برگزارشده اما هیچ‌چیز تاکنون قطعی نشده است.»
جلسه‌ای که نتیجه‌اش اعلام نشد
روز پنج‌شنبه پیامکی از سوی استانداری کرمان مبنی بر تشکیل جلسه «امضای تفاهم‌نامه احداث باند دوم فرودگاه کرمان در ساعت 9» برای خبرنگاران ارسال شد. تشکیل این جلسه به این معنی می‌توانست باشد که تصمیم نهایی گرفته‌شده و قرار نیست فرودگاه کرمان تعطیل شود. اما پنج دقیقه مانده به شروع جلسه پیامک دیگری مبنی بر لغو این جلسه برای خبرنگاران ارسال شد. اما پیگیری‌های خبرنگار «پیام ما» حکایت از برگزاری جلسه دارد. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به ما گفت: «این جلسه با حضور سرمایه‌گذار برگزار شد اما به دلیل اینکه هنوز موانعی وجود دارد، تصمیم گرفته شد نتیجه آن تا نهایی شدن موضوع اطلاع‌رسانی نشود.» وی افزود: «مراحل زیادی طی شده اما یک سری مانع در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که باید این موانع برطرف شوند.» زاهدی نماینده کرمان در مجلس هم که در خصوص فرودگاه کرمان پیگیر است در خصوص جلسه روز پنج‌شنبه به «پیام ما» گفت: «من تهران بودم و شنیدم قرار است جلسه‌ای برگزار شود.» وی افزود: «خبری از نتیجه جلسه ندارم اما پیگیر هستیم که باند دوم فرودگاه کرمان احداث شود.» توحیدی فرماندار کرمان هم در این خصوص به ما گفت که «من در جلسه نبودم و خبر از نتیجه‌اش ندارم. اما استان بر احداث باند دوم اصرار دارد.» سیف الهی معاون عمرانی استاندار روز گذشته پاسخ «پیام ما» را نداد و مجیدی روابط عمومی فرودگاه های استان پاسخ گویی در این رابطه را به «پس از تجمیع برنامه ها» موکول کرد.
وضعیت مبهم فرودگاه کرمان
برگزار شدن جلسه روز پنج‌شنبه در خصوص فرودگاه کرمان و درز نکردن خبر از این جلسه (حتی در سایت استانداری هم اشاره‌ای به برگزاری این جلسه نشده) و همچنین اظهار بی‌اطلاعی مسئولان پیگیر در این رابطه می‌تواند نشانگر این باشد که هنوز وضعیت فرودگاه کرمان مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کرمانی ها باید به انتظار روزهای آتی بنشینند تا شاید احداث باند دوم فرودگاه کرمان قطعی شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *