پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با حکم دیوان عدالت اداری سعید گیلانی در شورای شهر کرمان ماندنی شد گیلانی، سیف الهی را مات کرد

با حکم دیوان عدالت اداری سعید گیلانی در شورای شهر کرمان ماندنی شد گیلانی، سیف الهی را مات کرد





۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۲:۰۷

با حکم دیوان عدالت اداری سعید گیلانی در شورای شهر کرمان ماندنی شد
گیلانی، سیف الهی را مات کرد

سیف الهی امروز معاون عمرانی استاندار است ولی پیش‌ از این «شهردار» و پیش‌تر «معاون شهردار» و در زمانی مابین این دو برای مدت کوتاهی عضو شورای شهر بوده است. نام سیف الهی مدت‌هاست که با مدیریت شهری کرمان گره‌خورده است. مردی که بسیاری وی را سیاست‌مداری بسیار حسابگر می‌دانند. مردی که در انتخابات ریاست جمهوری 92 به طور رسمی از باقر قالیباف حمایت می‌کرد آن‌قدر «سیاستمدار» بود که در دولت روحانی، که مولود آرای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است، بتواند سمت معاونت استانداری را از آن خود کند، اما این مرد «سیاستمدار» هیچ‌گاه گمان نمی‌کرد جدالی که با «سعید گیلانی» از اعضای شورای شهر چهارم در جلسات پرسش و پاسخ «شبه استیضاح» در زمان شهرداری وی آغاز شد این‌گونه برخلاف میل او به پایان برسد. بسیاری می‌گویند یکی از خصلت‌های سیف الهی یا همان مرد «سیاستمدار» داستان خودمان این است که همواره میل دارد همه در زمین او بازی کنند و با نظر خود آن‌ها را چینش کند سیف الهی حمله مخالفانش را هرگز از یاد نمی‌برد.
طرح سوال از شهردار و آغاز اختلاف
طرح سؤال از شهردار در پاییز 93، مسئله‌ای بود که برای وی که سال‌ها سکاندار بی‌چون‌وچرای شهرداری کرمان بود به‌سادگی قابل‌هضم نبود. هرچند که این پرسش از سوی چهار عضو شورا مطرح‌شده بود اما اصرار «سعید گیلانی» به ماندن خبرنگاران علی‌رغم نظر رئیس وقت شورا باعث شد که «مرد سیاستمدار» سعید گیلانی، را طراح اصلی سؤالات بداند. هرچند «گیلانی» با اصرار بر ماندن خبرنگاران و تقدیم برگه سؤالات به آن‌ها عملاً نشان داد که از مطرح‌شدن نامش به‌عنوان طراح اصلی هراسی ندارد. هرچند بسیاری به وی نصیحت کرده بودند که با سیف الهی سرشاخ نشود زیرا این «مرد سیاستمدار» چنین اتفاقی را هرگز فراموش نخواهد کرد و درنهایت «گیلانی» باید تاوان این پرسش‌ها و کشاندن آن‌ها به فضای رسانه‌ای شهر و افکار عمومی را بپردازد. سؤالاتی که برای بسیاری از آن‌ها هنوز پاسخ مشخص و شفافی وجود ندارد.
اگرچه سیف الهی با پاسخ هایش سه عضو سؤال‌کننده را قانع کرد و توانست از این ماراتن سخت گذر کند اما گیلانی کوتاه نیامد و از سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات درخواست کرد به برخی پرونده‌های شهرداری کرمان در زمان سیف الهی ورود کنند. این اتفاق در ذهن سیف الهی باقی ماند و او یک سال بعد و در کسوت معاون عمرانی استاندار و دبیر هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان، خبر از سلب صلاحیت عضو پرسشگر شورا داد. عضوی که با مدرک فوق‌لیسانس عمران عملاً تنها عضو شورا بود که در حوزه عمران شهری تخصص داشت. گیلانی در سال 92 و در زمانی که به عنوان یک سرمایه‌گذار موفق در پروژه‌های عمرانی مشهور شده بود، توانست با کسب 22 هزار و 987 رأی به‌عنوان نفر ششم وارد شورای شهر کرمان شود.
ماجرای سلب صلاحیت
مهرماه 94 اما سیف الهی که اینک و پس از استعفا از سمت شهرداری، به‌عنوان معاون عمرانی استاندار با توجه به جایگاه حقوقی‌اش دبیر هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان شده بود، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، خبر از سلب صلاحیت دائم سعید گیلانی به علت تخلفات ساختمانی و تصرف اراضی ملی داد. با وجود اینکه سیف الهی از سلب صلاحیت سعید گیلانی خبر داده بود اما این عضو شورا در جلسات شرکت می‌کرد. شنیده‌ها از ابلاغ نشدن این حکم به گیلانی خبر می‌داد.
16 آبان اما سیف الهی به خبرگزاری ایسنا گفت که حکم در این روز به گیلانی ابلاغ‌شده و می‌تواند اعتراض خود را به‌ صورت کتبی به هیئت مرکزی شوراهای کشور اعلام کند. گیلانی اما بازهم سکوت کرد تا 25 آبان که با روزنامه «پیام ما» مصاحبه‌ای مفصل انجام داد و از ابلاغ نشدن حکمش خبر داد.
گیلانی همچنین در این مصاحبه که در شماره 495 «پیام ما» منتشرشده و روی سایت روزنامه موجود است، گفت: «روزی که طرح استیضاح شهردار سابق(سیف الهی) را با امضای چهار نفر از اعضای شورا مطرح کردم خیلی‌ها برایم خط‌ونشان کشیدند و گفتند این کار را نکن و با زبان تهدید و تطمیع سخن گفتند.»
وی در بخش دیگری بابیان اینکه همه این‌ها(ماجرای سلب صلاحیت) یک بازی سیاسی است، اظهار کرد: «شاید هم ابزاری جهت سکوت کردن من است اما من سکوت نمی‌کنم.» گیلانی در این مصاحبه سیف الهی را به این موضوع متهم کرد که «یک ماه قبل مصاحبه کرده و بعد دنبال امضا می‌گشت. از روند کار، کل سناریو مشخص است.» جلسه‌ای که گیلانی از آن به‌عنوان سناریو نام می‌برد بدون حضور موسی غصنفرآبادی، نماینده بم در مجلس نهم و عضو هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی، در تاریخ 23 مهرماه 94 برگزارشده بود. غضنفرآبادی بعدها در نامه‌ای به هیئت حل اختلاف مرکزی شوراهای اسلامی کشور نوشت: «با توجه به اینکه این جلسه در روز کاری این‌جانب در مجلس شورای اسلامی برگزارشده است، نتوانستم در جلسه شرکت کنم.» گفته می‌شد رئیس‌کل دادگستری استان نیز در آن جلسه حضور نداشته است.
گیلانی به رأی صادره اعتراض کرد و طبق قانون همچنان در جلسات شورا حاضر می‌شد. در همین راستا 8 نفر از اعضای شورای شهر کرمان نامه‌ای در حمایت از گیلانی به اعضای هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی کشور ارسال کردند که فتح‌الله مؤیدی، مرد کهنه‌کار و خوش‌نام شورا و رئیس شورا در سال‌های 92 تا 94 در زمره امضاکنندگان آن بود. (متن این نامه را در این صفحه مشاهده می‌کنید.) در ادامه هم آیت‌الله جعفری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان در نامه‌ای خطاب به استاندار، خواستار برگرداندن سعید گیلانی به شورای شهر شد. روزها می‌گذشت تا 29 تیر سال جاری که هیئت مرکزی حل اختلاف شوراهای اسلامی کشور اتهامات وارده به گیلانی را که پیش ‌از این سیف الهی در مصاحبه خود با خبرآنلاین به آن‌ها اشاره‌کرده بود و در متن رأی هیئت حل اختلاف استان نیز وجود داشت، رد کرد.
گیلانی در لایحه اعتراضی خود به هیئت مرکزی گفته بود: «کلیه اتهامات منتسب به نامبرده به دلیل اقدام به سؤال و رأی موافق مشارالیه در استیضاح شهردار سابق شهر کرمان بوده که در حال حاضر دبیر هیئت حل اختلاف استان مذکور می‌باشد.» وی مطالب و مستنداتی را در دفاع از خود به این هیئت ارائه کرد. هیئت حل اختلاف در رسیدگی خود با توجه به دفاع گیلانی و نبود مستندات قانونی مبنی بر تخلفات ساختمانی و تصرف اراضی ملی، گیلانی را در این خصوص تبرئه کرد و تنها در رابطه با ابلاغ یک نامه اداری کمیسیون ماده 100، وی را به 9 ماه تعلیق از عضویت در شورای شهر محکوم کرد. رأیی که البته هنوز قطعی نشده بود و سعید گیلانی در این راستا اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری کشاند. این در حالی بود که عملاً اتهامات اصلی به گیلانی که از سوی دبیر هیئت حل اختلاف استان (سیف الهی) وارد شده بود، تماماً غیرموجه تشخیص داده و گیلانی بی‌گناه اعلام شد.
باخت بزرگ سیف الهی
در همین حال سیف الهی که بازی برده را باخته بود سعی کرد با اجرای زودهنگام و سریع حکم تعلیق 9 ماهه، عملاً شهین فخرزادگان عضو اول علی‌البدل که وی نیز از حامیان قالیباف در انتخابات 92 بود، را جایگزین گیلانی کند. اما سعید گیلانی که خود را مستحق همین تعلیق 9 ماهه نمی دانست نیز به‌ فوریت اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری تقدیم کرد و خواستار توقف حکم تا زمان رسیدگی به اعتراضش شد. در همین راستا برخی از اعضای شورای شهر که گیلانی را به‌عنوان یک عضو مؤثر و بازوی فنی و عمرانی شورای شهر برای نظارت به شهرداری می‌دانستند، از حضور در جلسات خودداری کردند تا شهین فخرزادگان نتواند سوگند یاد کند و به‌طور رسمی عضو شورا شود تا امروز که منابع آگاه خبر از باخت بزرگ‌تری برای «مرد سیاستمدار» دادند.
گیلانی موفق شده بود دستور توقف رأی را بگیرد و احتمالاً امروز این رأی به فرماندار کرمان ابلاغ خواهد شد. رأیی که باعث خواهد شد شورا در زمان کوتاه باقیمانده با همان اعضای سابق به کار خود ادامه دهد.
«پیام ما» از آقایان گیلانی و سیف الهی دعوت می‌کند تا با در گفت‌وگو با «پیام ما» آخرین نظرات خود در این زمینه را با مردم در میان بگذارند.

نامه جمعی از اعضای شورای شهر خطاب به اعضای هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی کشور
در حمایت از سعید گیلانی
با سلام و تحیت
احتراما اینجانبان امضا کنندگان ذیل جمعی از اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر کرمان و مسئولین شهر و استان کرمان در خصوص دو مورد مطرح شده برای سلب عضویت آقای سعید گیلانی عضو شورا موارد ذیل را به استحضار می رسانیم:
1. در خصوص ( تخلفات ساختمانی در ساخت و ساز پروژه الماس واقع در کوچه 1خ شهید بهشتی) محرز است که با استناد به صورتجلسه موجود (با امضا شهردار و رئیس شورای شهر وقت) و سند محضری دفتر استاد رسمی این پروژه در سال 92 به آقای علی پناه واگذار گردیده و تمام مراحل قانونی صدور پروانه و عوارض آن قبل از عضویت آقای سعید گیلانی در شورا طی شده است و هیچ حقی از شهرداری ضایع نشده است و بدیهی است مرجع رسیدگی به تخلف ساختمانی شورای حل اختلاف شوراها نمی باشد.
2. در خصوص ( تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی روستای ده بالا) مشخص است که طبق سند مالکیت و بیع نامه و وکالت فروش رسمی دفترخانه پیوست در سال 92 ملک مذکور توسط آقای وحید گیلانی از آقای محمد صنعتی خریداری شده است و هیچ گونه مالکیتی در مذکور متعلق به آقای سعید گیلانی نمی باشد و بی دلیل به ایشان منتسب شده است.
3. آقای سعید گیلانی موثرترین عضو فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کرمان می باشد که حتی الامکان وظایف خود را در طول این مدت از شورای چهارم به خوبی انجام داده و همیشه بازوی فنی و عمرانی شورا در تصمیم گیری ها بوده است و در صورتیکه ایشان به این نحوه و ناحق سلب عضویت گردد قطعا شورای شهر کرمان از عدم حضور این شخص توانمند فنی و اجرایی متضرر خواهد شد.
لذا امضا کنندگان ذیل درخواست می نماییم که آن اعضا محترم با دقت نظر کامل مدارک و مستندات ارسالی توسط ایشان را بررسی و تصمیمی اتخاذ فرمایند تا از تضییع حقوق ایشان و مردم نجیب کرمان جلوگیری شود.
با تشکر مراتب فوق را گواهیم:
فتح الله مویدی، رییس شورای شهر کرمان از سال 92 تا 94
کمال جوانمرد
ماه بانو معصوم زاده
رویا دیوان بیگی
منصور ایرانمنش
یوسف جعفری
صدیقه زاهدی

سوالات سعید گیلانی از سیف الهی در زمان شهرداری
تاریخ: 27/7/93
جناب آقای مویدی ریاست محترم شورای شهر کرمان
با سلام و تحیت
احتراما اینجانبان امضا کنندگان ذیل، تعدادی از اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر کرمان طبق ماده 78 قانون شهرداری ها ایرادات و اتهامات ذیل را نسبت به عملکرد شهرداری کرمان به صورت طرح سوال داریم، لذا خواهشمند است طبق قانون موارد ذیل را با پرونده های درخواست شده حداکثر ظرف مدت 3 روز از شهرداری کرمان جهت بررسی و رسیدگی به نحوه عملکرد دریافت نمایید.
1. عدم توجه و اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر در خصوص نحوه انتخاب پیمانکاران و تخصیص اعتبارات
موارد درخواست شده: پرونده قرار داد اخیر پیمانکار تفکیک زباله خلاف مصوبه شورا شهر
2. عملکرد سلیقه ای در اعمال قوانین شهرداری و نحوه برخورد دوگانه با مراجعین شهرداری در خصوص تفکیک اراضی و صدور پروانه ساخت که باعث از بین رفتن اعتماد مردم، مالکان و سرمایه گذاران نسبت به رونق بخشی ساخت و ساز شهر شده و کاهش درآمدهای شهرداری را در پی داشته و در خصوص بعضی از تفکیک های انجام شده که درآمد کلانی برای زمین خواران داشته وفقط اشخاص خاصی در چند سال اخیر توانسته اند اقدام نمایند. چرا وقتی مسئولین تفکیک منطقه 2 شهرداری جابجا می شوند کلا از شهرداری بیرون رفته اند ولی شهرداری هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است؟
موارد درخواست شده: پرونده تفکیک زمین برق در جاده زرند – پرونده تفکیک تلمبه سالار در خیابان سجاد – پرونده تفکیکی گلکار – پرونده تفکیکی نکویی – تفکیک مختار ایرانمنش جنب پارک مادر و شهرک الغدیر
3. توضیح و توجیه پیرامون وضعیت پروژه های مشارکتی شهرداری که در بعضی از آنها زمین با پروانه بدون پرداخت عوارض و حقوق شهرداری در پروژه های سیتی سنتر وکیل در سه راه شمال جنوبی و برج KCC در میدان کوثر واگذار گردیده است و تا کنون هیچ گونه برگشت سرمایه ای برای مردم شهر نداشته است و آیا پیش فروش آنها که در حال پخش از صدای سیمای مرکز کرمان می باشد دارای مجوز شهرداری می باشد یا خیر؟ اگر ندارد چرا شهرداری اقدامی ننموده؟
موارد درخواست شده: پرونده واگذاری زمین و پروانه سیتی سنتر وکیل – پرونده شرکت سام اکسون جنب شهرداری منطقه 2 – پرونده مجتمع الماس جنوب شرق در خیابان شریعتی – پرونده تجاری برج اول در بلوار جمهوری اسلامی
4. عدم تکمیل پروژه های نیمه تمام شهر از قبیل تقاطع های غیرهمسطح و بلاتکلیفی پیمانکاران و عمل نکردن حسب قانون شرایط عمومی پیمان
موارد درخواست شده: پرونده تقاطع کوثر – سه راه معلم – تقاطع جاده کوهپایه – تقاطع ابوذر که هزینه های دو طبقه انجام شده ولی فقط یک طبقه آن اجرا شده شهرداری چه اقدم قانونی انجام داده است؟
5. جابجایی همزمان شهرداران 3 منطقه شهرداری که باعث سردرگمی و رکود درآمد واحد های شهردای گردیده.
موارد درخواست شده: اعلام مبلغ درآمد شهرداری های مناطق 4 گانه در بخش های مختلف 3 ماه قبل و بعد از جابجایی شهرداران
امضا کنندگان: 1. سعید گیلانی 2. رویا دیوان بیگی 3. زهرا لری 4. صدیقه زاهدی

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *