پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قربانیان معصوم «سندروم پرنسس»

قربانیان معصوم «سندروم پرنسس»





۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۲۰

قربانیان معصوم
«سندروم پرنسس»
استفاده از لوازم آرایشی در سنین کم بر روح و جسم دختران تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد به‌گونه‌ای که جبران آن در سال‌های بعد غیر ممکن خواهد بود. کارشناسان داخلی و خارجی که این پدیده را سندروم پرنسس‌های قربانی نام گذاشته‌اند برتوجه بیشتر بر این آفت زندگی دختران جوامع امروز تأکید دارند.
چندی پیش همایشی تحت عنوان «ما به دخترانمان چه می‌آموزیم» در یکی از کنگره‌های روان شناسی فرانسه برگزار شد و یکی از سخنوران حاضر در همایش موضوعی را تحت عنوان سندروم پرنسس‌های قربانی مطرح کرد. او به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغاتی، جشنواره‌ها و سالن‌های مد پر شده است از دختر بچه‌های زیر 10 سالی که با چهره‌های پنهان شده زیر نقابی از آرایش غلیظ ظاهر می‌شوند، مانند مدل‌ها لباس می‌پوشند و رفتارهای‌شان هم با سن و سال شان هماهنگ نیست و ادامه داد، این گروه از دختران که تعدادشان در جوامع مختلف کم نیست، همواره مورد تأیید برنامه سازان تلویزیونی هستند، به غیر از اصحاب رسانه، خانواده‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، غافل از اینکه روی آوردن به استفاده از لوازم آرایش، لاک ناخن و پیروی از الگوی پوششی شبیه به مدل‌ها و بازیگران، آسیب های جسمی و روانی زیادی را برای دختران و خانواده‌های‌شان در بر داشته است.
دکتر میترا حکیم شوشتری فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان در این باره می‌گوید: سن استفاده از لوازم آرایش در کودکان پایین آمـده و مهم ترین علت وقوع این آسیب اجتماعی را می‌توان در برخوردهای غلط خانواده با کودکان دانست. وی با بیان اینکه کودکان علاقه زیادی به تقلید رفتار از والدین خود دارند، بنابراین، این رفتار عادی و طبیعی است و نشان دهنده رشد شخصیتی کودکان است، اما در بعضی زمینه‌ها والدین دنیای کودکی را از فرزندان خود گرفته و تغییر می‌دهند و متأسفانه دیده می‌شود در جشن‌های تولد والدین کودکان خود را آرایش می‌کنند و بدون اطلاع از اینکه این رفتار چه پیامدهایی دارد، ناخواسته به فرزند خود این پیام را می‌دهند که برای درخشیدن در جمع و ممتاز بودن باید آرایش کنند یا لباس‌های متفاوتی بپوشند که مناسب با سن آنها نیست.
از بین رفتن عزت نفس
این متخصص ادامه می‌دهد، والدین باید با یاد‌آوری زیبایی و شایستگی‌های فردی و منحصر به فرد فرزندان خود به آنها این اعتماد به نفس را بدهند که ظاهر او بدون استفاده از لوازم آرایش و کارهای غیر معمول بسیار زیبا است. اما همیشه کودکان و نوجوانان برای رسیدن به خواسته‌های خود راهکارهای زیادی را به کار می‌برند، آنها با استفاده از کلمات سعی می‌کنند والدین خود را مجاب کنند تا به خواسته شان تن دهند. والدین هم ناخواسته به آنها پاسخ مثبت می‌دهند، اما نمی‌دانند که این تازه یک شروع است، وقتی نوجوان یا دختر بچه‌ای با رژلب قرمز وارد یک دورهمی خانوادگی می‌شود، ناخواسته همه افراد حاضر در جمع به او می‌گویند چقدر زیبا شده‌ای و این نخستین چراغ سبزی است که بی‌موقع روشن شده است. این متخصص تأکید می‌کند والدین نباید تسلیم خواسته بچه‌ها شوند، آنها برای اینکه فرزندان شان بتوانند کودکی کنند و در هر سنی که هستند از آن سن لذت ببرند باید فعالیت هایی برای آنها در نظر بگیرند تا در مورد خاصی منحصر به فرد شوند. اگر کودکی بتواند از فعالیت‌های ورزشی و هنری امتیازاتی به دست آورد که او را در گروه دوستان و جمع خانواده ممتاز کند، عزت نفس او بالا می‌رود . آنچه مسلم است کودکان می‌خواهند خیلی زود بزرگ شوند. والدین باید با روش‌های درست به این مرحله از رشد آنها پاسخ دهند به‌عنوان مثال به نظرشان احترام بگذاریم و از کودکی از آنها نظر خواهی کنیم. نظر خواهی کردن از کودکان ناخودآگاه این پیام را منتقل می‌کند که آنها بزرگ شده‌اند و در گروه بزرگترها جای دارند، اینکه حتماً لازم نیست با تغییر شکل ظاهری هویت خود را آسیب‌پذیر کنند.
این روان شناس می‌گویدکودکان با تغییر شکل ظاهری زود هنگام مستعد آسیب هایی از سوی جامعه می‌شوند، روابط بین فردی آنها به طور ناسالم شکل می‌گیرد و افت تحصیلی پیدا کرده و هدف‌ها و آرزوهای شان نیز دستخوش تغییر می‌شود این‌ها فقط بخشی از پیامدهای فاصله گرفتن زود هنگام از دنیای کودکی است که مقصر اصلی آن والدین هستند. بازهم به والدین تأکید می‌کنم با بچه‌ها مطابق سن خودشان رفتار کنیم و به آنها بفهمانیم هر دوره از سنین کودکی و نوجوانی مزایایی دارد که با فاصله گرفتن از این سنین از آن مزایا بی‌بهره خواهند شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر