پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۵۷

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب مجازی
نخستین جشنواره کتاب مجازی همزمان با آخرین روز از هفته کتاب برگزیدگان خود را معرفی کرد.
در مراسم پایانی این جشنواره که اول آذر در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد، در بخش شبکه‌های اجتماعی چیستا یثربی به خاطر راه‌اندازی کانال تلگرام به عنوان برگزیده و حامد معتمدی به دلیل راه‌اندازی کتابخانه آزاد شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش فروشگاه کتاب صوتی اسماعیل آذری مدیر فروشگاه «آوانامه» برگزیده شد. در بخش فروشگاه کتاب آنلاین سایت «پاتوق کتاب» با مدیریت مهدی فقیهی‌نژاد به عنوان برگزیده معرفی شد و فروشگاه کتاب آنلاین «شهر کتاب» و «رایابوک» با مدیریت بهزاد مشکانی شایسته تقدیر شدند. در قسمت کتابخانه آنلاین بازار کتاب دیجیتال «قائمیه» با مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمجید نبوی به عنوان برگزیده و کتابخانه دیجیتالی «نور» با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شایسته تقدیر معرفی شد. در قسمت اپلیکیشن‌های تلفن همراه «طاقچه» با مدیریت محمد صدوقی به عنوان برتر و کتاب‌خوان «پاتوق کتاب» با مدیریت مسعود پیرمرادیان شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش وب‌سایت ناشران، انتشارات «سوره مهر» با مدیریت محمد حمزه‌زاده برگزیده و نشر «مهر و ماه» با مدیریت احمد اختیاری به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد. در قسمت فروشگاه‌های الکترونیک پایگاه «کتاب راه» با مدیریت مجید شریفی برگزیده و پایگاه «فیدیبو» با مدیریت مجید قاسمی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. در قسمت سایت‌های ترویجی کتاب نیز پایگاه اینترنتی «مسابقه سراسری هزار کلمه» با مدیریت قاسم یکله برگزیده و پایگاه اطلاع‌رسانی «کتابخانه‌های ایران» با مدیریت احسان سرخه‌ای شایسته تقدیر معرفی شد.

آثار هنرمندان ایرانی با محوریت خیام در قالب یک نمایشگاه گروهی
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
برای نخستین‌بار آثار هنرمندان ایرانی با محوریت خیام در کنار یکدیگر و در قالب یک نمایشگاه گروهی ارائه می‌شود.
آناهیتا قبائیان – مدیر گالری «راه ابریشم» درباره‌ی برپایی نمایشگاه «اسرار ازل، خیام و هنر امروز» اظهار کرد: مدتی پیش که با عباس کیارستمی درباره‌ی برپایی یک نمایشگاه گروهی از آثار هنرمندان معاصر صحبت می‌کردیم، او موضوع خیام را پیشنهاد کرد و گفت این موضوع می‌تواند برای یک نمایشگاه جالب باشد.
وی ادامه داد: مدتی درباره این موضوع فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که موضوع خیام برای نمایشگاهی که بخواهیم آن را علاوه بر ایران در خارج از کشور هم برپا کنیم، مناسب است. به هنرمندان معاصر درباره‌ی این نمایشگاه توضیحاتی دادیم و پیشنهاد کردیم آثاری را با موضوع شخصیت و آثار خیام برای این نمایشگاه آماده کنند. قبائیان به جذابیت این نمایشگاه برای مخاطبان خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: اشعار خیام به‌دلیل محتوا و فرم کوتاهی که دارند، قابل دسترس‌اند و موضوعاتی که در این اشعار به آن‌ها اشاره شده، برای کسانی که فارسی‌زبان نیستند هم می‌تواند جالب باشد. محتوای این شعرها جهان‌شمول است و مردم دنیا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر موفق شویم این نمایشگاه را بعدها در خارج از کشور هم برگزار کنیم، اشاره‌ای خواهد بود به فرهنگ هزار ساله‌ی ایرانی که مخاطبان می‌توانند با آثار آن، ریشه‌های این فرهنگ را جست‌وجو کنند.
مدیر گالری راه ابریشم ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با موضوع واحد در ایران، خیلی متداول نیست و این اولین‌بار است که در ایران نمایشگاهی با این ابعاد از هنرمندان معاصر و با موضوع واحد و یکسان برپا می‌شود.
او با اشاره به متنوع بودن آثار این نمایشگاه از نظر مدیا و سبک کاری، اظهار کرد: رفت و برگشت بین زمان جدید و قدیم و ارتباط بین ادبیات و هنر معاصر که هنر تصویری است می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. اصرار ما این بود که هر هنرمند با سبک و سیاق مخصوص به خود، اثرش را ارائه کند تا نمایشگاه متنوع و جالبی تدارک دیده شود.
قبائیان همچنین بیان کرد: نگاه هنرمندان به موضوع واحد «خیام» آن‌قدر متفاوت است که اصلا قابل گفتن نیست. هر هنرمند از دیدگاه خود به این موضوع پرداخته است. در این نمایشگاه آثاری از مدیاهای مختلف از جمله نقاشی، حجم، ویدئو و … در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. مدیر گالری راه ابریشم درباره‌ی نمایش دو مرحله‌ای آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: به‌دلیل زیاد بودن آثار، آن‌ها را در دو مرحله به‌نمایش می‌گذاریم تا فشرده نباشند و مخاطبان بتوانند روی هریک از آن‌ها تمرکز لازم را داشته باشند. البته تا وقتی آثار روی دیوار نرود و نمایشگاه برگزار نشود، نمی‌توان فهمید ما در کارمان موفق بوده‌ایم یا خیر. در متن معرفی نمایشگاه «اسرار ازل، خیام و هنر امروز» آمده است: «این نمایشگاه که آثاری از هنرمندان سه نسل مختلف هنرهای تجسمی ایران را در خود دارد، با محوریت عمر خیام و هنر معاصر ایران شکل گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *