پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادداشت

یادداشت





۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۰۹

گارنت سبز
ابوذر شهدادنژاد/کارشناس زمین شناسی
گارنت یا به عبارتی گروه گارنت کانی های هم ساختار با فرمول ساختاری عمومی.
3 (sio4)A3B2 و با سختی 6/5-7/5 وجلای شیشه ای تا صمغی که بسته به ترکیب شیمیایی متغییر است نام آن از واژه لاتین به معنی دانه سان یا granatus گرفته شده است .گارنت ها بر اساس رنگ ظاهری که ناشی از عناصر فلزی متعدد که در قالب(A ,B) فرمول ساختاری عمومی آنها جایگزین میشوند و ضریب شکست نور و سختی (مقاومت در برابر خراشیدگی) به انواع پیروپ، آلماندین، اسپسارتین، گروسولار،آندرادیت و اواروویت تقسیم بندی میشوند.
پیروپ وآلماندین رنگ عمومی قرمزشفاف تا سرخ سیر وقرمز تیره تا سیاه را دارندکه ناشی از وجود عناصر آهن کلسیم وآلومینیوم در ترکیب شیمیایی آنها میباشد، رودولیت نامی ایست که به گارنت گل سرخی کمرنگ ارغوانی داده شده وترکیب آن دوقسمت پیروپ ویک قسمت آلماندین است.
اسپسارتین با جانشینی منیزیوم و آلومینیوم در ترکیب شیمیایی به رنگ قهوای تا سرخ میباشد و این گارنت اولین بار در منطقه اسپسارت المان دیده وشناسایی شد
گروسولار یا سنگ دارچین با رنگ قهوای دارچینی سفید وسبز که ناشی از جانشینی آهن در ترکیب شیمیایی این گارنت میباشی شناسایی میشود و نام آن از انگور فرنگی سبزرنگ روشن گرفته شده است.
آندرادیت گارنت نسبتا رایجی است که جانشینی آلمینیوم ومنگنز در ترکیب آن موجب رنگ وسایه های رنگی گوناگون زرد ،سبز ،قهوای میشود . دمانتویید نوع سبز با جلای درخشان آن است که به عنوان یک گوهر کاربرد دارد .
اواروویت با رنگ سبز زمردی وبا جانشینی کرومیت در ترکیب آن وسختی پایین نسبت به کانی های دیگر گروه گارنت دراین گروه جای دارد از همه گونه های گارنت به جز اواروویت به عنوان گوهر سنگ استفاده میشود وبا ارزشترین آن آندرادیت سبز یا دماتتوییداست که در محیطهای زمین شناسی شبیه به گروسولار که بیشتر دردگرگونی های ناحیه ای وهمبری سنگ آهک های نا خالص یافت میشود. اما اواروویت کمیابترین عضو گروه گارنتها در سرپانتین ها همراه با کرومیت یافت میشود با توجه به زمین شناسی استان کرمان و وجود مجموعه های افیولیتی وملانژهای جنوبی استان در مناطق اسفندقه و فاریاب استحصال واستخراج این نوع گارنت به جای نوع مرغوب و اقتصادی آن دمانتویید بدون هیچ نظارت وکنترلی از جانب ادارات زی ربط در منطقه به صورت سنتی رواج دارد .وعدم آگاهی کافی در این زمینه باعث بروز مشکلاتی برای بخشهای تولیدی که در این زمینه فعالیت میکنند میگردد

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *