سایت خبری پیام ما آنلاین | فیش های غنی شده و فرهنگستان زبان!

فیش های غنی شده و فرهنگستان زبان!





۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۳:۴۴

فیش های غنی شده و فرهنگستان زبان!
این روزها انواع و اقسام فیش های غنی شده و ماریناد شده در جراید و سایت های مختلف دستمالی می شوند و به تبع آن توجیهات سوفسطایی فراوانی به گوش می رسد. اول کار داستان تقصیر «توماس نال» مخترع نگون بخت فتو شاپ افتاد و این اعداد و ارقام نجومی تکذیب شدند. بعد مثل موارد عدیده دیگر گردن شکسته دولت قبلی افتاد. در فاز بعدی اعلام شد این حقوق ها تجمیعی و مربوط به یک سال بوده که یکجا پرداخت شده است. سپس اعلام شد که این پول ها بلوکه شده و از بانک خارج نشده است. بعد که تعداد این فیش ها فزونی یافت، گفتند لانه زنبور است و افشا کنندگان تعقیب قضایی می شوند. در ادامه عزیز بزرگواری خاضعانه گردن گرفت و استعفا داد و دیگری را عزل کردند. نماینده دولت هم از ملت عذرخواهی کرد. وزیری این مبالغ را کارانه و وکیلی آنها را حق ماموریت خواند و حساب آنها را از حقوق جدا کرد. مخلص کلام ظاهراً داستان این فیش ها مثل ماجرای ریز گرد ها و آلودگی هوا تمامی ندارد و هرمنوتیک بغرنجی پیش آمده است. به قول دوست مان طبق اصل سوم قانون نیوتن، فیشهای نجومی از بین نمی روند بلکه از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر می روند و فقط صفرهای آخرشان، گاهی کمی بیشتر و کمتر می شود!!! شوربختانه با وجود تخصص و تجارب فراوانی که حقیر در علی الاشیا و سایر علوم ارضی و سماوی دارد و دوستان به ما لقب پدر گمانه زنی کشور را داده اند ولی باید اعتراف کنیم که در این مورد به خصوص از هر گونه اظهار نظر و گمانه زنی عاجزیم که چطور می شود یک مدیر در ماه برابر با چندین سال حقوق ده ها کارمند و کارگر حقوق دریافت کند! با این وجود سعی کردیم با ارائه چند راهکار پیشگیرانه و مدبرانه لااقل راه را برای جلوگیری از اتفاقاتی از این دست سد کنیم:
حقوق نجومی
الف: آموزش از سنین کودکی:
پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از برخی برداشت ها و پرداختی های نامتعارف و خارج از قاعده، از همان سنین کودکی در مهد های کودک ، همراه آموزش مفاهیمی نظیر خطر، جیز، آتش، اشیاء برنده و خطرناک، چاقو و – مفاهیمی نظیر«اموال دیگران» یا« مال مردم» هم آموزش داده شود تا اگر فردی در سنین بزرگسالی با گاو صندوق های پر از پول نقد یا مقادیر معتنابهی چک پول مواجه شد در جریان باشد که این پول ها متعلق به ایشان نیست و برداشت از آنها مراتبی دارد!
ب) حذف شورای رقابت:
به نظر بعد از نقش پررنگ شورای رقابت در بالا بردن قیمت ها، سایر ادارات هم برای خودشان به صورت خودجوش «شورای رقابت» یا «شورای چشم و هم چشمی» تشکیل بودند و به صورت ادواری در حال بالابردن مبالغ ستون های فیش حقوقی خود بودند. به قول شاعر «فیش دستمزد مرا آهسته بگشا ای نسیم . . . در میان هر ستون یک پول گنده جا شده» پیگیری در خصوص حذف این شورا می تواند در به ساحل رساندن کشتی بحران زده فیش های حقوقی موثر باشد.
پ) همکاری فرهنگستان زبان:
بر و بچه های فرهنگستان زبان به ویژه آقای حداد عادل سعی کنند از طریق رسانه ملی یا شبکه های اجتماعی این موضوع را در جامعه تفهیم کنند که بر خلاف تصور عامه «پول علف خرس یا چرک کف دست نیست» و برداشت و دریافت آن در مملکت تابع مقررات خاصی است و حساب و کتاب دارد!
منتشر شده در : وحید حاج سعیدی/ روزنامه اطلاعات

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *