پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «محمودی نیا» پای استعفایت بمان و برو امید به رفتن مدیر سیاسی کار از ورزش

«محمودی نیا» پای استعفایت بمان و برو امید به رفتن مدیر سیاسی کار از ورزش





۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۵

«محمودی نیا» پای استعفایت بمان و برو
امید به رفتن مدیر سیاسی کار از ورزش

حمایت یکی از نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از مدیرکل مستعفی ورزش و جوانان استان شائبه دخالت سیاسیون در این اداره کل را بیش‌ازپیش تقویت کرد.
یک هفته از استعفای محمود محمودی‌نیا از مدیر کلی ورزش و جوانان استان کرمان می‌گذرد. ظهر سه‌شنبه گذشته بود که او نامه استعفایش را به استانداری کرمان و وزارت ورزش فرستاد. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری از موافقت وزارت با این استعفا منتشرنشده اما شنیده می‌شود که بررسی گزینه‌های جانشینی محمودی نیا در دستور کار قرارگرفته است. بااین‌حال هواداران این مدیر اما هنوز برای ابقای او دست از تلاش نکشیده‌اند. چه ورزشکاران حامی او که این روزها در فضای مجازی و تلگرام به‌شدت فعال‌شده‌اند، چه خبرنگارانی که از مدیون بودن ورزش کرمان به محمودی نیا و بازگشت امید به ورزش توسط او می‌نویسند و چه نماینده‌ای که پس از استعفا از او حمایت می‌کند. حمایتی که قطعاً بی‌ارتباط با انتخابات مجلس دهم نیست. این حمایت‌ها در حالی انجام می‌شود که محمودی نیا برخلاف تبلیغاتی که در طرفداری از او می‌شود، در این 2 سال کارنامه چندان مثبتی نداشته است. به‌طوری‌که عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان صدای برخی ورزشکاران و استاندار را درآورده است.
انتقاد شدید الحن استاندار
اوایل خردادماه سال جاری بود که نارضایتی استاندار کرمان در جریان سفر علیرضا خادم کشتی‌گیر سابق و معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ورزش به کرمان علنی شد. رزم حسینی در جلسه با نمایندگان وزارت ورزش و در حضور محمودی نیا شدیداً از عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان انتقاد کرد. وی با این توضیح که «در حوزه ورزش در این دولت طرحی به‌منظور توسعه ورزش تهیه و اعتبار خوبی برای آن دیده و قرار شد در هر ورزشی که در کرمان قابلیت دارد برنامه‌ریزی شود و به دنبال این نبوده‌ایم که با آوردن بازیکنان ملی به کرمان پول را از استان خارج کنیم و درنهایت هم دستاوردی برای استان نداشته باشد» به این نکته اشاره کرد که «مبلغ خوبی هم برای اجرای این طرح گذاشتیم اما آنچه منظور ما بود در این طرح اجرایی نشد و دستاوردی برایمان نداشت. لذا طرح را متوقف کردیم.» رزم حسینی بابیان اینکه ما پول بابت پروژه‌ای می‌دهیم که باعث ارتقای ورزش شود و بابت دستمزد مربی و سایر هزینه‌های این شکلی هزینه نمی‌کنیم، عنوان کرد: «طرح توسعه ما به این شکل بود که بازیکن پرورش دهیم نه اینکه بازیکن اجاره‌ای بگیریم که به‌جای گل زدن به تیم حریف به دروازه خوردی گل بزند.» استاندار کرمان همچنین از عملکرد محمودی نیا در حوزه جوانان هم انتقاد کرد و گفت که در این حوزه «هیچ کاری» نشده است.
از استعفای تلویحی تا میل به ماندن
این صحبت‌های مقام عالی دولت در استان محمودی نیا را برآن داشت که تلویحاً استعفا دهد. او در همان جلسه گفت که اگر مافوقم از من راضی نباشد یک روز هم در اداره کل ورزش و جوانان نمی‌مانم و از ۱۹ خرداد با اجازه استاندار به آموزش‌وپرورش برمی‌گردم. او البته با اشاره به اینکه «با شهامت می‌گویم با پولی که استانداری داد حتی نمی‌شد یک سالن ورزشی ساخت و با این پول فقط می‌شد یک موج‌آفرینی در ورزش توسط مربیان شکل بگیرد» پاسخ انتقادات استاندار را داد. چند روز بعد اما محمودی نیا از مواضع خود کوتاه آمد و در گفت‌وگو با یکی از نشریات محلی حامی خود، صحبت خود مبنی بر ترک کار در 19 خرداد را احساسی خواند و گفت که «دوست دارم در این سمت بمانم.» او همچنین وعده داد در برخی هیئت‌ها که عملکردشان با انتقاد روبروست، تغییراتی ایجاد می‌کند. بااین‌حال اما نه‌تنها این تغییرات رخ نداد که سه‌شنبه 29 تیر و تنها چند روز پس از سفر وزیر وزرش به سیرجان، محمودی نیا از سمت خود استعفا کرد. پس‌ازاین استعفا اما محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به‌شدت از محمودی نیا حمایت و از استاندار انتقاد کرد.
انتقاد پور ابراهیمی از رزم حسینی
محمدرضا پور ابراهیمی روز گذشته در نشست با روسای هیئت‌های ورزشی در رابطه با تغییرات در اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: «از یک سال گذشته بعضی افراد سیاسی در این شهر برای اینکه نتیجه ناکارآمدی خودشان را پوشش دهند با مشاوره غلط به بعضی از نمایندگان مجلس، آن‌ها را تحت‌فشار قراردادند و متأسفانه نتیجه این فشارهای خلاف واقع و انعکاس نظرات ارائه‌شده به استاندار کرمان منجر به تغییر رفتار مدیریت ارشد استان در خصوص این مدیر لایق و شایسته گردید.» آن‌طور که ایسنا نوشته این نماینده بابیان اینکه بنده به همین دلیل تا این لحظه از آقای محمودی نیا حمایت کرده‌ام و از این به بعد هم قاطعانه از ایشان حمایت خواهم کرد، اظهار کرد: «درحالی‌که وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان مقام عالی دولت از مدیرکل استان کرمان به‌عنوان یکی از سه مدیر موفق کشور نام می‌برد، رفتار غیرمنطقی استاندار کرمان در این خصوص با هیچ بیانی قابل توجیه نمی‌باشد.»
تهدید به سؤال از وزیر کشور
وی حتی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را هم به این ماجرا مرتبط کرد و گفت: «درحالی‌که کمتر از 8 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است هرگونه تصمیم غیرمنطقی در حوزه ورزش استان می‌تواند به ضرر و زیان خیل عظیم جوانان و ورزشکاران استان منتهی شود.» پور ابراهیمی حتی پا را فراتر گذشت و گفت که درصورتی‌که مسیر تضعیف مدیریت ورزش استان استمرار پیدا کند از وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی سؤال خواهد کرد.
نگاهی به کارنامه محمودی نیا
پور ابراهیمی در حالی عملکرد محمودی نیا را خوب می‌داند که به گفته وزیر وزرش و جوانان، استان کرمان در حوزه ورزش همگانی در میان 31 استان، در جایگاه 26 قرار دارد. این در حالی است که بهمن‌ماه 93 طرح توسعه ورزش «همگانی» و قهرمانی کرمان رونمایی شد و یکی از اهداف اصلی این سند، توسعه ورزش همگانی بود و محمودی نیا در روز رونمایی از این سند، ورزش همگانی را اولویت اول سند توسعه دانست. اما حالا باگذشت بیش از 17 ماه از اجرایی شدن این طرح، استان کرمان در حوزه ورزش همگانی از آخر در جایگاه ششم قرارگرفته است. از طرف دیگر هرساله ارزیابی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها توسط وزارت ورزش و جوانان منتشر می‌شود که اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در سال 92 و قبل از آمدن محمودی نیا، از بین 11 تیم گروه دوم، در جایگاه یازدهم بوده است. این رتبه اما باگذشت 2 سال از مدیرکلی محمودی نیا چندان بهتر نشده است. به‌طوری‌که اداره کل ورزش و جوانان استان در سال 94 ازنظر عملکرد در بین استان‌های یزد، زنجان، لرستان، کرمان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اردبیل، آذربایجان غربی، گلستان و البرز در رتبه دهم قرارگرفته است. این موضوع در حالی است که در گروه اول این رتبه‌بندی هم پنج استان گیلان، مازندران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی قرار دارند. گروه‌بندی‌ها هم بر اساس توانمندی‌های هر استان انجام می‌شود و عملکرد استان تهران هم به‌طور جداگانه موردبررسی قرار می‌گیرد.
حمایت از کاندیدای خاص
علاوه بر عملکرد ورزشی نه‌چندان مثبت محمودی نیا، حمایت غیرمستقیم وی و اغلب روسای هیئت‌های ورزشی استان از یک کاندیدای خاص در انتخابات مجلس دهم با حضور در میتینگ‌های انتخاباتی آن کاندیدا، باعث نارضایتی خیل عظیمی از ورزشکاران و پیشکسوتان شد. محمودی نیا که 19 خرداد 93 در مراسم معارفه‌اش موفقیت ورزش را در گرو همدلی و اتحاد ورزشکاران و پیشکسوتان دانست، با حمایت غیرمستقیم از یک کاندیدا در انتخابات مجلس دقیقاً برخلاف گفته‌هایش عمل کرد. این رفتار محمودی نیا موجب شد تا برخی بگویند اغلب تصمیمات در حوزه ورزش و جوانان کرمان با مشورت آن نماینده صورت می‌گیرد.
نباید مسائل سیاسی را در کار دخالت داد
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در رابطه با سیاسی‌کاری برخی مدیران به «پیام ما» گفت: «من در کل کشور عرض می‌کنم که مدیران باید کار اجرایی کنند و نباید مسائل سیاسی را در مجموعه‌شان دخالت دهند.» حسین امیری خامکانی بابیان اینکه تاکنون در مجمع نمایندگان عملکرد آقای محمودی نیا بررسی نشده، اظهار کرد: «آقای استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت با توجه به گزارش‌هایی که دارند مطالب ورزش را بررسی می‌کنند و موضع می‌گیرند.»
انتصاب با رابطه سیاسی
یکی از ورزشکاران زورخانه‌ای استان کرمان در رابطه با عملکرد محمودی نیا به «پیام ما» گفت: «در برخی انتخابات هیئت‌رئیسه هیئت‌های ورزشی تخلفاتی وجود دارد اما به دلیل حمایت برخی سیاسیون از آن روسای هیئت‌ها، به تخلفات رسیدگی نمی‌شود.» ایمان مرادیان که داور کشتی پهلوانی هم هست افزود: «متأسفانه برخی انتصاب‌ها به دلیل روابط سیاسی خاص صورت گرفته است.» وی بابیان اینکه در انتخابات مجلس از یک کاندیدای خاص به‌صورت تمام‌قد حمایت شد، اظهار کرد: «این کار خلاف اخلاق بود. چرا تمامی دستگاه‌های ورزشی در اختیار یک شخص خاص قرار گرفت؟ درحالی‌که نباید سیاست و ورزش باهم قاطی شوند. شما نگاه کنید که در انتخابات مجلس دهم اغلب هیئت‌ها فعالیت سیاسی کردند درحالی‌که این کار درست نیست.» مرادیان با اشاره به جایگاه 26 کرمان در ورزش همگانی، گفت: «طرفداران آقای محمودی نیا می‌گویند استان کرمان پایلوت توسعه ورزش همگانی شده. اگر ما پایلوت شدیم، پس چرا در جایگاه 26 قرار داریم؟ اگر ورزش استان پیشرفت کرده، چرا در رتبه‌بندی عملکرد ادارات از بین 11 استان در جایگاه دهم هستیم؟»
مدیرکل در دسترس نبود
روز گذشته چندین بار با محمودی نیا تماس گرفتیم تا در ارتباط با انتقاداتی که به وی وارد می کنند صحبت کنیم اما تلفن همراه وی در دسترس نبود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *