پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مقایسه لیفان 820 و کیا اپتیما 2700 چینی پرزرق و برق یا کره ای قابل اعتماد؟

مقایسه لیفان 820 و کیا اپتیما 2700 چینی پرزرق و برق یا کره ای قابل اعتماد؟





۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۹

مقایسه لیفان 820 و کیا اپتیما 2700
چینی پرزرق و برق یا کره ای قابل اعتماد؟

معید حمیدی

پیشرفت صنعت خودروسازی کره جنوبی و چین شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند. با این تفاوت که چینی ها با شتاب بیشتری به ایجاد تغییر و تحول در محصولات خود پرداخته اند. برای مثال اگر خواسته باشیم محصولات تقریبا یک دهه پیش صنعت خودروسازی چین را درنظر بگیریم، اکثر کپی های ناقص و عمدتا بی کیفیتی از خودروهای درجه 2 بودند که بیشتر در چین و کشورهای جهان سومی به فروش می رسیدند. اما سیاست های صحیح مدیران برندهای خودروسازی کشور چین، آنچنان پیشرفتی را حاصل کرد که این روزها حتی در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا نیز شاهد تردد برخی خوردوهای چینی هستیم! اما با این حال هنوز هم کره ای ها چند سروگردن بالاتر از خودروسازان چینی عمل می کنند. در واقع این انقلاب که طی نیم دهه اخیر در صنعت خودروسازی چین صورت گرفته، برای کره ای ها عمری بیش از یک دهه دارد. پس مسلما منطقی است که این روزها شاهد شاخ و شانه کشیدن برخی خودروسازهای کره جنوبی برای غول های صنعت خودروسازی همچون تویوتا، ب ام و، مرسدس بنز و … باشیم. در این شماره محصول جدید لیفان را در مقابل یک کره ای سالخورده قرار می دهیم تا بررسی کنیم که با در دست داشتن 80 میلیون تومان پول نقد، چینی پرزرق و برق و خوش چهره را انتخاب کنیم یا کره ای خوشنام و قابل اعتماد؟
برگ برنده لیفان، ظاهری آراسته
لیفان که به تازگی توسط کرمان خودرو به بازار عرضه شده است را می توانیم یکی از جذاب ترین محصولات یک دهه اخیر شرکت های خودروسازی چین بنامیم. این خودروی سدان خانگی سایز متوسط که با طول 8/4 متری از نظر ابعادی در کلاس D طبقه بندی می شود و با خودروهایی همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما همرده است، در حال حاضر یکی از بهترین گزینه های چینی برای استفاده خانوادگی است. اما هر چند که در کمتر محصولی از لیفان چهره ای عامه پسند و جذاب دیده ایم، 820 به لطف الگوبرداری های نسبتا خوب، از ظاهری مناسب بهره می برد. برای مثال این خودرو در بخش جلو ظاهری شبیه به فورد تاروس دارد و همچنین المان هایی از محصولات جدید هیوندای نیز در چهره آن دیده می شود. همچنین گرافیک بسیار جذاب چراغ های جلو به همراه چراغ های روشنایی روز (Daylight)از نوع LED که در طرفین بامپر جلو قرار گرفته است، ظاهری آراسته و مدرن به محصول جدید چینی ها می بخشد. در بخش جانبی رینگ ها اسپرت 16 اینچی به همراه جزئیاتی همچون چراغ راهنمای روی اینه، دستگیره های درب آسان بازشو و… و هر چند که به تکمیل مدرنیته شمایل محصول جدید لیفان کمک شایانی می کند اما استایل کلی کمی ساده طراحی شده است. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد ترکیبی از ب ام و و سری 5 نسل F10 با رده هایی از سوناتا LF , YF هستیم که البته با نمای جلو در تناسب کامل است. اما این چهره پرزرق و برق در برابر خودرویی قدیمی تر همچون اپتیما که سن و سالی گذرانده است، هرچند که قاعدتا عامه پسندتر به نظر می رسد، اما باید دید که خریدار، چه میزان ارزشی برای لوگوی نقش بسته روی جلو پنجره هر خودرو قائل است. در واقع هر چند که کیا اپتیما به اندازه لیفان 820 مدرن و امروزی طراحی نشده، اما همین سادگی و دوری از اغراق در طراحی این خودرو، با سلیقه بسیاری از مردم سازگار است.
کیفیت داخلی لیفان توی ذوق می زند…
هر چند که نمای بیرونی اپتیما و 820 خبر از یک دهه اختلاف عمر طراحی می دهد، در فضای داخلی این تفاوت کمتر به چشم می آید. در واقع اینگونه می توان گفت که لیفان 820 به آن میزان که در بدنه پر زرق و برق طراحی شده، فضای داخل کابین آنچنان لوکس و جذابی ندارد. همچنین متریال نه چندان با کیفیت به کار رفته در کابین محصول لیفان و مواردی همچون پلاستیک فشرده بسیارخشک داشبورد، تریم فیبرکربن مانند ادوات و …، آنقدرها هم چنگی به دل نمی زند. غربیلک چهارشاخه مشکی/نقره ای (قابل تنظیم در 4 جهت) که به لوگوی سه خط لیفان مزین شده و از دکمه های سیستم کروز کنترل و اینترفیس سیستم صوتی بهره می برد، شبیه به هیوندای سانتافه CM طراحی شده است. همچنین پشت آمپر این خودرو با دو دایره برای سرعت و دور موتور و یک نمایشگر در وسط برای اطلاعاتی همچون دمای موتور، میزان سوخت داخل باک و دیگر اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری، بازهم یادآور محصولات هیوندای است. کنسول بسیار ساده یک تکه به همراه نمایشگر ساعت در بالا، دریچه های مستطیلی سیستم تهویه مطبوع هوا، نمایشگر و پنل سیستم صوتی (به همراه 6 بلندگو)، سیستم تهویه مطبوع هوای داخل کابین و در نهایت محفظه فندک، کنسول بین دو صندلی و زیرمحفظه زیر آرنجی چیزی است که در کابین این خودرو به چشم می خورد. البته سانروف، 6ایربگ، روکش چرمی صندلی ها به همراه تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین و سنسور دنده عقب و … از دیگر امکانات رفاهی این خودروست و جالب اینجاست که امکانات رفاهی لیفان 820 بسیار شبیه به لیستی است که کیا موتورز در فول ترین نسخه اپتیما 2009و 2010 به خریدار عرضه می کند. اما توجه داشته باشید که کیفیت ساخت ادوات داخلی اپتیما کمی بالاتراست؛ هرچند که با توجه به اینکه نمونه دست دوم این خودرو چند سالی استفاده شده است، برخی ساییدگی ها در گوشه های چرم صندلی ها یا ادواتی همچون دسته دنده و غربیلک فرمان برای یک خودروی کره ای امری عادی است.
پرشتاب برانیم یا کم مصرف؟
یکی از مهمترین پارامترها برای انتخاب بین یک خودروی صفر کیلومتر مدرن و جدید و یک خودروی کارکرده مربوط به دوره ای قبل، بحث تکنولوژی ساخت پیشرانه و چگونگی مصرف سوخت آن خودرو است که تاکنون چندین بار در همین مطالب نبرد نیز به موضوع مذکور اشاره کرده ایم. پس ناگفته پیدایست که قاعدتا لیفان 820 باید از پیشرانه ای بهینه تر نسبت به اپتیما بهره ببرد. اما چرا؟ محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنی ها و بهره گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 4/2 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چند نقطه ای و کنترل هوشمند زمان بندی باز و بست سوپاپ های ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید می رساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتن متری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 5/1 تنی می بخشد. در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع درک نار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینه ای را به شما ارائه می کند. اما محصول کره ای چه درچنته دارد؟ کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 2010 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر V شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده روی اسپورتیج) با حجم 7/2 لیتر بهره می برد که با اتکا به سیستم زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ ها و همچنین پاشش سوخت چند نقطه ای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه می کند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتن متری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم می سازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیه ای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضدقفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره می برند و این در حالی است که کیا موتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESP هم استفاده کرده است.
منطق چه ایجاب می کند؟
همانطور که در بینابین مطلب نیز اشاره شد، لیفان 820 با وجود برچسب قیمت 83 میلیون تومانی (در بازار آزاد) گزینه ای بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفرکیلومتر و خوش چهره برای استفاده روزمره هستند. اما توجه داشته باشید که با انتخاب این خودرو می بایست دور برخی موارد همچون بازار دست دوم مناسب را خط بکشید. همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینه های کره ای و ژاپنی، بسیار پایین تر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایین تر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره می برد که این در بازاری رقابتی برای چینی ها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2009 و2010 را می توانید با 70 الی 88 میلیون تومان خریداری کنید. توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کم طرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش در خور توجه، گزینه ای عاقلانه به نظر می رسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروها کره ای با گذر کارکرد از 120 هزار کیلومتر نیز اشاره‌‌ای داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *