پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب روغنو، یک دسر کرمانی

آب روغنو، یک دسر کرمانی





۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۲

آب روغنو، یک دسر کرمانی

افسانه محمدی

شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد.زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست اگر چه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می شود که هر هفته یکی ازاین غذاها را به همراه خواص موادش عنوان می‌کنیم.
آب روغنو
کاچی یک دسر ایرانی است که یکی از سنتهای دیرینه مردم دیار کریمان با قدمت چند صد ساله که در گذشته نقش مهمی در سلامتی و تقویت جسم و روح خود معجونی را تهیه می کردند که نه تنها مقوی، انرژی زا خصوصا برای رفع کم خونی، نیروی از دست رفته و بسیاری از ناتوانی های بدن را رفع می کند.از خواص این غذا تقویت عمومی بدن، درمان کم خونی، تقویت قوای جنسی، مفید برای بعد از زایمان،مفید برای بعد از دوران نقاهت و… می باشد. این معجون معجزه آسا نسل به نسل انتقال یافته تا نسل امروز هم از این معجون برای سلامتی خود بهره بگیرند.
مواد لازم:
زعفران ساییده شده یک قاشق چایخوری
نبات آسیاب شده دو لیوان
آب 4لیوان
گلاب نصف فنجان
گاوزبان50گرم
روغن حیوانی گاو یا گوسفند200 گرم
چهار مغز«مغز گردو، بادام، پسته و فندق» از هر کدام 50گرم نیم کوب
آرد جوانه گندم یا آرد برنج 2 لیوان
طرز تهیه:
نبات کوبیده شده را با چهار لیوان آب روی حرارت می گذاریم بجوشد. سپس آن را صاف کرده، زعفران را حل کرده و گلاب را به آن اضافه کرده کنار می گذاریم. گاوزبان رابه همراه آب جوش به مدت 10دقیقه دم کرده و کنار می گذاریم. روغن حیوانی را در یک قابلمه ریخته، پس از ذوب شدن روغن آرد را کم کم به آن اضافه می‌کنیم. بعد با قاشق چوبی مرتب به هم می زنیم.شعله را ملایم کرده و به هم زدن ادامه می دهیم تا رنگ آرد طلایی شود. سپس نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و گاوزبان و شربت آماده شده از نبات را اضافه می کنیم. گردو، پسته، بادام، فندق، پودر نارگیل که همه را از قبل آسیاب یا نیم کوب کرده ایم به مواد اضافه کرده و ظرف را مجددا روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا کاچی جا بیفتد.
گاوزبان: جوشانده و دم کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و غصه و اضطراب است. شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند. این گیاه دارای منیزیوم بوده و از سرطان پیشگیری می کند. وجود آلکالوئید در آن ضد حساسیت، روماتیسم و التهاب است.
روغن حیوانی: اسید آراشیدونیک موجود در این روغن سبب افزایش HDL و کاهش LDL خون می شود.از نظر طب سنتی دارای خواصی از جمله استخوانسازی،کاهش غلظت خون،کاهش چربی‌های زاید شکم، سمزدایی از بدن اشاره کرد.
آرد برنج: برای کسانی که هضم گلوتن در دستگاه گوارش آنها باعث سوءهاضمه می شود، آرد برنج می تواند جایگزین مناسبی برای آرد گندم باشد. آرد برنج دارای کلسیم ویتامینB6، منیزیم، فیبر و پتاسیم می باشد.
چهار مغز «گردو، بادام، پسته، فندق»: هر کدام از این مغزها به تنهایی خواص بیشماری دارند. از خواص بی نظیر پسته میزان فراوان پتاسیم است.در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر بسزایی دارد. کلسترول بد را کاهش می دهد. بادام برای کاهش استرس استفاده می شود. ویتامین B و منیزیم موجود در آن به مغز کمک می کند تا آرامش را در بدن برقرار کند.برای سرفه های عصبی، برونشیت حاد داروی مناسبی است. فندق از ریزش مو جلوگیری می کند. برای سنگ کلیه مناسب است. کسانی که نقرس دارند حتما فندق بخورند. گردو سرشار از ویتامین و فسفر است. خون ساز و تصفیه کننده خون است. چون گردو دارای مس است به جذب آهن در بدن کمک می کند.
منابع دنیای تغذیه – حکیم تهرانی

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر